Stora trimtråden 2009: TA650

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Stora trimtråden 2009: TA650

Inlägg av Tenore Diavolo »

Tänkte höra ifall alla ni som fixat och trixat med andra avgassystem, öppnare luftburk, omdrevning osv kommit till några nya fantasktiska insikter på sitone?

Själv har jag beställt ett nytt slip-on till min 650 och undrar nu hur det är med luftburken; om jag kan fimpa snorkeln och/eller byta till K&N-filter utan att börja böka med förgasarmunstycken och sånt, eller om ni som exprementerat och skrivit om det i tidigare trådar kommit fram till nån bra inställning som inte är alltför komplicerad att utföra? OBS, jag är novice i garaget :)

Tackar på förhand!

/Erik
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Tiefighter
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 21:47
Answers: 0
Ort: Transalp 650-06 Vänersborg

Inlägg av Tiefighter »

Jag såg den är annonsen där det står att en TA har 94 hk ->jag har läst i de andra trådarna om förslag på trimning men inga av dem ger väl 94 hk? Är det en felskrivning eller??....

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=B ... mc/senaste
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Haha..! Måste va turboutrustad kanske?

Nej men däremot snackade jag med Honda i Gbg härom veckan som skulle ta in en TA 700 med powercommander som de tydligen skrämt upp ett antal kusar.

Nästan hojväder idag! Några veckor till.......

Trevlig helg
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

Satte på ett K&N filter nu under vintern och det blev märbart bättre knuff i motorn. Utan att ombestycka något...
Honda Transalp 1989
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Stora trimtråden 2009: TA650

Inlägg av AeroSol »

Tenore Diavolo skrev:Tänkte höra ifall alla ni som fixat och trixat med andra avgassystem, öppnare luftburk, omdrevning osv kommit till några nya fantasktiska insikter på sitone?/Erik
Tyvärr Erik, det finns inga genvägar... :(

Om du bara byter till ett K&N filter behöver du inte bestycka om gasarna. Sen kan du ju fimpa snorkeln också, gör varken till eller från i det fallet.

Om du sätter på ett öppnare system + K&N rekommenderar jag starkt att du bestyckar om förgasarna. Utan ombestyckning smäller det bara därbak i bästa fall, i värsta fall nyper kolven pga överhettning.
Jag kör med 140 huvud- och 40 lågfartsmunstycken nu. (132/38 original) Huvudmunstycke var inga problem att hitta, lågfartsmunstyckena var destå svårare. art.nr. 99103GBF0400 (Tack Honda MC-center i Södertälje för det). När du bytt munstycken ska du justera blandskruvarna. Det skriver jag hur man gör om du ber om det...
Jag har ett Leo-Vince på min, större munstycken, K&N och borttagen snorkel. Det blev en j*vla skillnad ;) fast den slurpar i sig en halv dl mer per mil men det är det värt!
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
eric.u

Inlägg av eric.u »

Hur blir det på den nya 700an med insprut?
Om jag sätter på ett KN filter och lite öppnare avgasvägar på den?
Justerar sig datorn själv eller måste man "chippa" den ?
Skriv svar