Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Hej!
Vill bara gnälla lite.. Jag har varit ute på EN tur sen jag fick min motorcykel.. EN enda tur. Hur ska jag kunna lära mig köra motorcykel om jag aldrig kommer iväg. Är det inte regn och skitväder så är det något annat som stoppar. Nu blev ju sonen sjuk under 1.5 v och vi åkte fram och tillbaka på sjukhuset så det är klart då var det ju absolut inte läge men resten av tiden då???
Jag visste redan när jag bestämde mig för att försöka ta mitt mckort att det skulle vara svårt och gå långt mellan gångerna så egentligen är jag inte förvånad men jag vill ju så gärna.
Jag vill lära mig, jag vill köra! (Känner mej som en trotsig tonåring som inte får som jag vill )
Jaja.. Hur lyckas ni andra med familj och småbarn få till tiden? Eller är ni alla såpass gamla redan så ungarna era är äldre? Vad tycker era respektive om hobbyn?
Min yngsta är 4 snart och största är 9 så det dröjer ju några år innan de klarar sig själv och jag kan göra vad jag vill när jag vill.
Så nyfiken på hur ni får till tiden.. klart det blir lättare när man kan köra själv då det kan bli lite mer spontant men för att jag ska komma dit måste jag ju lära mig först
Tack för att jag fick lufta...
/osisen
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2361
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Ivar »

Hej Osisen

Jag har två flickor. En på 14 och en på 9.
Hon äldsta vill hälst inte va med oss (vi vuksna är jo pinsama) och 9 åringen älskar att åka hoj.
Jag sätter meg bara på hojen så får frugan och jentungen ta en diskusjon (fight) om vem som kan följa med. Fast jag erkänner att jag har et lyxproblem.
Mitt tips är at har man inte tid så får man ta seg tid

*wheelie
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Det e ju en fördel om man har nån som vill följa med. Nu e det ju inte aktuellt förrän jag har mitt körkort men hur som helst så kan jag lova att min man aldrig kommer sätta sig och åka med mig
Det enda sättet att få med mannen är nog om han också skaffar mckort och motorcykel och det lär ju dröja. Detta är verkligen ingen gemensam familjehobby utan detta är bara min grej. Något som bara jag kan och vill göra vilket gör att det blir liiite svårare att ta sig den där tiden. Som jag iofs tycker att jag förtjänar om jag ska vara helt ärlig.
Hoppas på bättre väder och att pappa vill följa med mig så jag får köra iaf en gång till innan semestern är över. Ska ställa motorcykeln hos dem istället så kanske vi får mer tid att köra, kanske lättare till spontanturer när pappa inte först måste åka 3mil för att hämta mig.
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2361
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Ivar »

Jo det kansje är en bra ide.
Min fru vill ta körkort och har egen hoj i garaget. For meg är det enkelt.

Alla behöver egen tid och bor man med barnens pappa är det vel bara rätt och rimligt att turas om och passa dom. Har du hojen hos din pappa så kansje din mamma kan passa dom også så ni får åka lite.
Jäkla skönt att komma ifrån iblandt. Du måste ta deg tid.
Kämpa på :hug:
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Jimmy.s »

Jo jag känner igen det, har själv en son på 10 och dotter på 5, sambon jobbar på ett äldreboende och har bara timanställning/ vikariat.
Inte helt sällan jobbar hon 2-3 helger i månaden (natt för tillfället) och givetvis vardagar med.
Ibland så får hon gå efter SMS-utskicken= får hon ett sms så måste hon vara först att tacka ja för att få jobba och då går det inte att planera, och när hon har jobbat natt så behöver hon sova och då får man dra iväg med barnen, sen hem och laga mat, och sen är det för sent för någon vettig tur.....
näää ja ä int´bitter...

Samtidigt så är det skönt att Sambon jobbar för stålar behövs ju givetvis men många turer med hojen har det inte varit i år ännu, vet inte ens om jag kommer komma upp i 2-300 mil detta året.

Hade sett fram emot semestern som jag har nu för vi har 3 veckor gemensamt och det ökar ju möjligheterna till mc åka, men det har bara blivit 2 kortare turer i regnet...

Behövde visst gnälla av mig jag med :lol:

Kämpa på med kortet, rätt som det är har du det och det är inte alltid somrarna är så här "fuktiga", du har mycket trevligt att se fram emot när du väl kan ut och åka själv, för det är helt underbart att komma ut och rensa huvudet på allt tungt som finns *thumb_up*
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Gött att se att föer behöver "gnälla"..
Finns ju värre bekymmer här i världen än att få tiden att räcka till allt man vill göra såklart men ibland behöver man bara höra att flera känner samma
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Peter »

Jag har ju lite tur med vuxna barn och en sambo som gillar att åka hoj. Och hon låter mig dra i väg på resor själv också!
Man behöver lite egentid ibland. Det är det som räknas som kvalitetstid
Lycka till med lappen så du får komma ut lite. Sikta in på nästa XL-träff!

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2361
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Ivar »

@Skye
Hon har en pappa som bor 3 mil bort som körer mc
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Näää min man kör inte mc han har inte ens kört moppe.. däremot cyklar han men det räknas väl inte
Och han är ingen mekaniker även om han säkert skulle löst batterigrejen han också men det är väl mer att jag vill fixa det på egen hand, kan själv du vet

Idag hoppas jag på att komma mig ut det ska ju va "fint" väder!
Känner inte att regn är något bra underlag för övningskörning, iaf inte de första gångerna man ger sig ut. Sen tycker jag inte det känns rätt att tjata ut pappa på regnturer (som jag vet att han inte tycker om)
Men som sagt, idag är en ok dag så nu hoppas vi att vi kommer iväg på en tur...
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Ok.. bidde ingen körning idag.
Pappa orka inte.. hade sovit dåligt skrev han precis.
Jaja.. bättre lycka imorgon då..
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2361
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Ivar »

@Skye
Det är värkligen otroligt snält av deg att erbjuda o hjälpa till.
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Fibern »

Skotsk riddare och gentleman.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Jokern »

Jag tror nog det är mycket normalt att ställa upp o hjälpa om man kan o har möjlighet till det.

Men igen fint att Skye ställer sin redan inskränkta tid till att hjälpa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Stefan »

Äkta XL-anda där, skye :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av mel »

Osisen, ta erbjudandet! Bättre än så blir det inte. Man behöver inte göra så långa turer och stora planeringar utan passa på när tillfället kommer. Hellre flera korta turer som hjärnan kan bearbeta efteråt.

Lycka till
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Hej igen! Sitter på en lekplats å fördriver tiden.. är prylvakt medan resten av gänget leker kurragömma

Jag vill tacka så hemskt mycket för erbjudandet. Det är galet snällt.. en dag kanske jag faktiskt nappar på erbjudandet men jag får ge pappsen en chans först.
Å ännu en gång.. fantastiskt snällt att erbjuda sig till en vilt främmande människa mycket fint och ger gott hopp om mänskligheten
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Peter »

Skye is the man!
Men faktum är att ju mer man är ute och kör destu mer lär man sig. Alla dagar ger olika situationer och ger erfarenhet. Man lär sig hojen och känner sig trygg.
När det väl blir uppkörning så går det mycket lättare. Sen att det är kul att köra får man på köpet.


Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Laffe »

Hojfolket har, och i synnerhet här (!!) en särskild gemenskap i och med att man delar ett intresse, men måste ändå ge Skye en kram som utan vidare erbjuder sina tjänster :hug


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Osisen »

Nu ni gubbs (å damer såklart ) ska det bli åka av idag
Min pappa och bror kommer för en tur!
Berättar mer sen om hur det gick.. fall nån skulle va nyfiken
Om inte annat så gillar jag ju att skriva så !
ha en fin söndag!
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Svårt att få tid.. och det jävla vädret !

Inlägg av Bønne »

Nu er mine børn jo henholdsvis 20 og 15 år, men jeg har været der også, de var jo også små engang :lol: . Men der er to væsentlige forskelle ift. dine "problemer", dels havde jeg haft mc-kørekort i 13 år da datteren kom til, dels kørte min kone selv motorcykel med sidevogn.

Men der var da et par år hvor jeg ikke kørte meget andet end til og fra arbejde, det gjorde jeg til gengæld i al slags vejr, så fik jeg da kørt dét. Da datteren var stor nok til at sidde i sidevognen i fastspændt barnestol, tog vi sammen på sidevognstræf, børnetræf og lignende, min kone på sidevognscyklen og jeg selv solo. Senere kom så lillebroderen til, men der fortsatte jeg og datteren på sidevognscyklen mens konen passede knægten, indtil han kunne sidde i barnestolen. Da var datteren blevet stor nok til at sidde bag på mig og så kunne vi alle fire komme af sted :clap .

For nogle år siden måtte min kone dog stoppe med at køre motorcykel pga. dårlig ryg, så derefter kørte jeg med begge ungerne på sidevognscyklen et par år indtil datteren ikke rigtig havde tid til det mere (gymnasie og venner :lol:). Så kunne knægten og jeg jo nøjes med solocyklen, men efterhånden har han heller ikke tid til at tage ret meget med mere :lol: .

Nu kører jeg så for det meste alene og så længe jeg deler sol og vind nogenlunde lige, har jeg aldrig problemer med at komme af sted, min kone kender jo miljøet og som gammel motorcyklist forstår hvorfor jeg er nødt til at køre en gang imellem :lol: , hun ville jo gerne selv af sted hvis hun kunne.

Så man kan vel godt sige at jeg hele vejen igennem har været lidt mere priviligeret end så mange andre :lol:

Jeg synes du skal tage imod Skyes tilbud, det behøver jo ikke være enten eller i forhold til din pappa og bror, kan jo være både og *thumb_up*. Og så synes jeg du skal få snakket med din mand om at du altså vil have det kørekort og hvis du skal have en chance for at få det, så må han altså også hjælpe til og give dig plads til at få øvet det du har behov for. Selvom et forhold handler om at være sammen, handler det jo også om at give hinanden frihed og luft til af gøre de ting der kun interesserer den ene part, han har vel også nogle interesser du ikke nødvendigvis deler :?:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar