Ohoj!
Har precis köpt en Transalp -93 som har 7000 mil bakom sig. Själv har jag kört ca 100 mil sedan jag köpte den. Hur nöjd som helst!
Nu till min fråga: Hur mycket skall det låta då man lägger i 1:an från stillastående? På min lilla pärla knackar det till ganska ordentligt. Kan detta vara indikation på att min koppling eller låda är på väg att packa ihop eller är det vad man kan förvänta sig av en gammal dam som min?
Har jag kopplingsproblem?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Grattis och välkommen
Inte lätt att bedöma utan att höra själv, men det klonkar rätt bra även på nya hojar. Troligen ingen fara. Det är våtkopplingen och växellådans konstruktion.
Innan du startar motorn kan du lägga i ettan, dra in kopplingen och rulla några dm, så släpper lamellerna från varandra.
Lägg i friläget innan du startar, annars belastar du startmotorn i onödan.
Minimera klonket med:
* Rätt spel i kopplingsvajern,
* Rätt olja, inte för tjock, då kletar lamellerna ihop onödigt mycket.
* Rätt oljenivå, kollas med hojen upprätt, inte på sidostödet.
* Rulla med koppling och växel innan du startar.
* Håll inne kopplingen några sekunder extra innan du petar i växeln.
Som joeng38 säger så kan det låta mest när motorn är kall.
Själv tycker jag inte att skillnaden är så stor. Med varm (tunnare) olja glider lamellerna lättare, men oljans dämpande effekt i växellådan har ju minskat också...
Inte lätt att bedöma utan att höra själv, men det klonkar rätt bra även på nya hojar. Troligen ingen fara. Det är våtkopplingen och växellådans konstruktion.
Innan du startar motorn kan du lägga i ettan, dra in kopplingen och rulla några dm, så släpper lamellerna från varandra.
Lägg i friläget innan du startar, annars belastar du startmotorn i onödan.
Minimera klonket med:
* Rätt spel i kopplingsvajern,
* Rätt olja, inte för tjock, då kletar lamellerna ihop onödigt mycket.
* Rätt oljenivå, kollas med hojen upprätt, inte på sidostödet.
* Rulla med koppling och växel innan du startar.
* Håll inne kopplingen några sekunder extra innan du petar i växeln.
Som joeng38 säger så kan det låta mest när motorn är kall.
Själv tycker jag inte att skillnaden är så stor. Med varm (tunnare) olja glider lamellerna lättare, men oljans dämpande effekt i växellådan har ju minskat också...
Senast redigerad av Tramsvalp den lör 05 maj 2007, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- Trehjuling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons 11 okt 2006, 19:19
- Ort: TA 600 -92 Suzuki GT 250 -75 Surahammar
Hej!
Samma fenomen på min TA från -92 som har rullat 8000, och det försvinner också efter ett tag när oljan har blivit varm.
Jag har märkt att om man lägger i 1:an/växlar vid körning "bestämt", alltså inte smyger i den utan trycker till på växelpellen
lagom stadigt och kvickt så minskar ljudet en del,
Mvh AW
Samma fenomen på min TA från -92 som har rullat 8000, och det försvinner också efter ett tag när oljan har blivit varm.
Jag har märkt att om man lägger i 1:an/växlar vid körning "bestämt", alltså inte smyger i den utan trycker till på växelpellen
lagom stadigt och kvickt så minskar ljudet en del,
Mvh AW