En nästan helt improviserad resa.
Vi (frugan och jag) ställde oss frågan - vilket håll drar vi?
Söder, öster eller norr? Västerut funkar inte då vi skulle övningsköra...
Målet fick bli att köra lite trevliga vägar i Norge, och att komma fram till Rjukan innan vi vände om.
Lite sökande på nätet upplyste oss att Norge har annan typ av väst för övningskörning (med ett rött "L" på ryggen) samt att både elev och handledare ska ha sådan på sig. (De har tydligen krav på intercom också, men det uppfyller vi redan).
Dagen innan satte vi oss och bokade färjan Strömstad - Sandefjord, hotell i Skien och Kongsberg. Därmed var rutten fastställd. Jag tror att färjan kostade ca 280? kr för 2 pers inkl motorcyklar!!
Dessutom blev det till att varmköra våra fordon dagen innan med en tur till Handelsboden i Mölndal för inköp av västar.
Meddelande från ColorLine att färjan är ändrad (2 timmar försenad avgång) samt att den skulle angöra Larvik istället. Det passade ju oss bra då det skulle spara några meters körning...
Avresedagen gav vi oss av. Jag med packningen och google.maps, frugan med sin scooter och mina instruktioner om vägval i örat.
Tack vare den försenade avgången på färjan slapp vi gå upp i svinottan. Behagligt tempo via mindre vägar över Härskogen mot Lilla Edet. Väl i Ljungskile tar vi paus innan motorvägen leder oss mot Strömstad. Ett par mil innan tar vi lite mindre väg närmare kusten och angör byn.
Tankning och sedan till färjeläget.
Nu har ColorLine ändrat sig igen (tredje gången) och vi kommer iland i Sandefjord.
Snabbt beslut - vi är lite efter i planeringen - tar vi E22:an via Larvik och Porsgrunn, eller mindre vägar via bla Siljan upp till Skien?
Nästan samma tidsåtgång gör att det inte blir någon tvekan - småvägar ska det bli!
Tänk så fina motorcykelvägar det finns i Norge!!!
Jag satt med leende från öra till öra. Det svängde HELA TIDEN!
Hotell i Skien och övernattning.
Dagen efteråt bar det av igen. Hotellfrukost och nybörjare som grejjar tar tid - avresan ca 9-tiden.
Denna dag siktade vi på Rjukan. Vänstervarv och avslut i Kongsberg. Bö, Seljord, Langlim, Åmotsdalen för att via väg 37 komma till Rjukan från väster. Lite fotostopp och en Schnitsel i byn. Sedan vidare mot Kongsberg.
Något jag hört är att man ska föredra vägar med tre siffror om man kan (istället för två). Alltså valde vi väg 364 istället för att "bara" följa 37:an.
Fram till Kongsberg och checka in på hotellet. Sedan promenad i byn.
Sista dagen startade med en rejäl hotellfrukost.
Sedan var det fokus på att komma hem till Kinna igen.
Direkt Drammen, Dröbak över till östra sidan av Oslofjorden.
Därefter ville vi prova mindre vägar. Vi vek av mot Askim-hållet och Mejeribyn. Väl framme i Sarpsborg tog Daniels ork nästan slut, så det blev till att öka tempot. Enligt Google.maps skulle vi avverka Norges sträckning av hemvägen på drygt 2 timmar, och nu hade det tagit tre+, samt att vi hade en stund kvar till gränsen...
Jag ledde upp oss på motorvägen.
Denna tog vi hela vägen hem.
Vid 17-tiden rullade vi in på uppfarten, och jag var helt slut.
Jag måste säga att Norge är fantastiskt!!
Och då har vi inte ens passerat Oslos latitud knappt.....
Nog bäst att träna lite inför kommande XL-forumträff.
Gött iallafall att det var jag. Frugan var knappt berörd efter 8 timmar på väg i tre dagar.