Improviserat mini Norgebesök

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Daniel
500cc
500cc
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04

Improviserat mini Norgebesök

Inlägg av Daniel »

Idag kom vi hem efter en tredagarstur.
En nästan helt improviserad resa.

Vi (frugan och jag) ställde oss frågan - vilket håll drar vi?
Söder, öster eller norr? Västerut funkar inte då vi skulle övningsköra...

Målet fick bli att köra lite trevliga vägar i Norge, och att komma fram till Rjukan innan vi vände om.
Lite sökande på nätet upplyste oss att Norge har annan typ av väst för övningskörning (med ett rött "L" på ryggen) samt att både elev och handledare ska ha sådan på sig. (De har tydligen krav på intercom också, men det uppfyller vi redan).

Dagen innan satte vi oss och bokade färjan Strömstad - Sandefjord, hotell i Skien och Kongsberg. Därmed var rutten fastställd. Jag tror att färjan kostade ca 280? kr för 2 pers inkl motorcyklar!!
Dessutom blev det till att varmköra våra fordon dagen innan med en tur till Handelsboden i Mölndal för inköp av västar.
Meddelande från ColorLine att färjan är ändrad (2 timmar försenad avgång) samt att den skulle angöra Larvik istället. Det passade ju oss bra då det skulle spara några meters körning...

Avresedagen gav vi oss av. Jag med packningen och google.maps, frugan med sin scooter och mina instruktioner om vägval i örat.
Tack vare den försenade avgången på färjan slapp vi gå upp i svinottan. Behagligt tempo via mindre vägar över Härskogen mot Lilla Edet. Väl i Ljungskile tar vi paus innan motorvägen leder oss mot Strömstad. Ett par mil innan tar vi lite mindre väg närmare kusten och angör byn.
Tankning och sedan till färjeläget.
Nu har ColorLine ändrat sig igen (tredje gången) och vi kommer iland i Sandefjord.
Snabbt beslut - vi är lite efter i planeringen - tar vi E22:an via Larvik och Porsgrunn, eller mindre vägar via bla Siljan upp till Skien?
Nästan samma tidsåtgång gör att det inte blir någon tvekan - småvägar ska det bli!
Tänk så fina motorcykelvägar det finns i Norge!!!
Jag satt med leende från öra till öra. Det svängde HELA TIDEN!

Hotell i Skien och övernattning.

Dagen efteråt bar det av igen. Hotellfrukost och nybörjare som grejjar tar tid - avresan ca 9-tiden.
Denna dag siktade vi på Rjukan. Vänstervarv och avslut i Kongsberg. Bö, Seljord, Langlim, Åmotsdalen för att via väg 37 komma till Rjukan från väster. Lite fotostopp och en Schnitsel i byn. Sedan vidare mot Kongsberg.
Något jag hört är att man ska föredra vägar med tre siffror om man kan (istället för två). Alltså valde vi väg 364 istället för att "bara" följa 37:an.
Fram till Kongsberg och checka in på hotellet. Sedan promenad i byn.

Sista dagen startade med en rejäl hotellfrukost.
Sedan var det fokus på att komma hem till Kinna igen.
Direkt Drammen, Dröbak över till östra sidan av Oslofjorden.
Därefter ville vi prova mindre vägar. Vi vek av mot Askim-hållet och Mejeribyn. Väl framme i Sarpsborg tog Daniels ork nästan slut, så det blev till att öka tempot. Enligt Google.maps skulle vi avverka Norges sträckning av hemvägen på drygt 2 timmar, och nu hade det tagit tre+, samt att vi hade en stund kvar till gränsen...
Jag ledde upp oss på motorvägen.
Denna tog vi hela vägen hem.
Vid 17-tiden rullade vi in på uppfarten, och jag var helt slut.

Jag måste säga att Norge är fantastiskt!!
Och då har vi inte ens passerat Oslos latitud knappt.....

Nog bäst att träna lite inför kommande XL-forumträff.
Gött iallafall att det var jag. Frugan var knappt berörd efter 8 timmar på väg i tre dagar.
:clap
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

Re: Improviserat mini Norgebesök

Inlägg av Peter »

Härlig tur
Norge är fantastiskt är köra hoj i

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Imponerande förstatur för damen din. Klart du måste träna, det läser man ju ur din beskrivning. :wink: 8)
Ni vågade inte testa infarten till Rjukan rakt söderifrån, den så kallade Gaustvegen?
Den kom jag å Skogs-nisse 2018, när vi kom från Norgeträffen och skulle upp till Geiranger. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Daniel
500cc
500cc

Inlägg av Daniel »

@Peter
Visst är Norge fint!
Passerade Uddevalla igen...
Tänker ibland tanken om jag skulle kolla om du är hemma, men det är alltid tidsbrist.

@Fibern
Jo, blev skrämmande uppenbart vem som är den svaga länken...!
Vi höll oss till asfalterade vägar.
Jag ville inte skapa tråkiga/obehagliga/övermäktiga upplevelser, utan hålla det enkelt, då detta var första gången hon körde själv på en lite längre tur. Bygga självförtroende. Jag snuddade vid tanken att vi skulle upp på slingervägarna, men vi var så nöjda med de vägarna vi åkt på, så jag lade den tanken åt sidan. Ändå mäktigt att se. Tänk att inte behöva åka längre än till Rjukan för att uppleva dessa berg..!

2018 vill jag minnas var en fin sommar. :D
Helt rätt att åka till Norge då!
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Jo, som Peter också säger, Norge är suveränt att åka hoj i. :clap
Man behöver inte nödvändigtvis åka på grus, norska vägar med lämpliga svängar, gör att det "la det swinge å rock'n roll".
Men nej, det var tusan för varmt i Norge 2018, när vi hade träffen. +33 när jag och Skogsnisse kom ner till Porsgrunn. Då har det passerat behaglig temp med mint 10 grader. 'puh
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

Det lät som en trevlig tur och faktiskt så blir det ju alltid lite äventyrskänsla då planerna ändras efter vägen och man får improvisera :D
Jag med min "minutplanering" går ju igång då nåt ändras och det ska sökas andra alternativ :lol:

Träning är bra, själv var jag just ut på en tredagarstur och det kändes nog i baken att man var lite ovan.

Och som det redan sagts här... Norge är trevligt att köra i nästan varhelst man är, så den kan inte bli fel *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
500cc
500cc

Inlägg av Daniel »

@Ralf-FIN

Jag har nog ganska mycket att lära av ditt förarbete inför en tur...!
Men behovet av att planera kanske varierar med hur omfattande/lång turen är?!
En resa som inte tar mig längre bort än ca 40-50 mil - om den "går fel" kan man ju alltid ta sig hem igen.
Men om resan innefattar 14 länder och fler än tre dagar - då vill jag nog planera lite bättre än vad jag gjorde nu.

Känns också lite tröstande att även rutinerade och stabila motorcykelresenärer blir lite trötta i baken av att sitta på en sadel.
Det finns hopp.

Nu är det inte jättemånga dagar kvar till XL-träffen...
Hoppas att se många av oss där!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

@Daniel

Joo.. dendär minutplaneringen ser ju onödigt detaljerad ut på själva "roadmapen", men vet man av trevliga ställen att stanna på under en tur så är det ju bra att ha scoutat i förväg och anpassa rutten lite efter det.
Dock så är ju huvudorsaken att då man lägger in pauser på roadmapen så får man ju då ganska exakt tiden på hur länge man ska köra på en dag och då vet man också vilken buffer man vill ha med för spontana stop eller annat. Planerar man bara enligt den effektiva körtiden så blir ju +/- tiden för stopp o pauser betydligt "flummigare.

Men du har helt rätt, kortare resor kräver ju inte alls samma planering och då kan man också spontanköra lite vart man vill. Även den typen av turer har sin charm och kan vara både äventyrliga och avkopplande. Är man dessutom bara två stycken så hittar man alltid nånstans att bo, så den delen behöver man då inte planera och boka på samma sätt som då man är >4 och vill säkra att man alla får bo på samma ställe (till ett rimligt pris).
Daniel
500cc
500cc

Inlägg av Daniel »

@Ralf-FIN

Mitt i prick!
Vi har väldigt svårt att få till tidsåtgången...
Som sagt - jag har mycket att lära!
*visslar*

För vår del väljer vi nog bort camping.
Det får bli hytta eller (hotell)rum. Lite dyrare, men mindre packning.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

@Daniel

Tältet hänger ju alltid med på hojen, men i verkligheten så är det ett litet 2-pers nödfallstält och jag har hamnat att använda det en gång de senaste 10 åren :lol: Så det om något är ju ett ganska klart bevis på att man hittar boende om man söker lite. Är man på spontantur så finns ju Google maps nuförtiden som hjälp, så det ska nog mycket till om man ska hamna att tälta. Sen har jag ju min egen POI karta i Google Maps också där det finns ett antal boenden (campingar med stugor, B&B, vandrarhem o dyl.) som jag då checkat i förväg och vet att de är prisvärda *yes* Så har man inte bokat eller sökt och där 15-tiden på eftermiddagen vet ungefär vart man kommer att hinna den dagen, så har man ju alltid ett par av dedär alternativen inom räckhåll. Om allt är fullt så tar man då till Booking.com eller AirBnB *thumb_up*
Screenshot 2024-07-03 235514.jpg
Jag/vi tar nog alltid stugor i första hand, men visst har det hänt att det blir hotellrum också. Beror lite på hur man känner sig det. Har man levt lite asketiskt med trangian i enkla stugor en tid så känns det ju bra att växla med ett hotellrum och en restaurangmiddag och frukost följande morgon.

Jag använder ju MRA (MyRouteApp) att fixa rutter/roadmap med och den är bra och enkel att använda. Sen tankar jag över rutterna till GPSen och sen är det bara att köra *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar