Transalp vs Varadero

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Skye skrev:Fått ner min Varadero MK1, förgasare till 0.61/mil som bäst.
Jämna varv och hållande av hastighetsgränser.

Absoluta toppnoteringen är på Autobahn i 120-130 Km/h, 5000 rpm, fullpackad och med passagerare (430kg totalvikt) och 100 oktanig soppa. 0.80/mil

Med vanlig 98 oktanig var samma körning 0.65/mil
Såg i din story att den drog mer på 100 oktanigt.....märkligt?!?
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Klosterdalens stora fasa skrev:Det låter ganska mycket - det är vad varaderon tar ickechippad.
Det var varaderon jag mena i inlägget ovan iaf.

Är det kortare pendlingsträckor med relativt kall motor? eller längre bitar på 2-3mil borde man hamna lägre med 700an tycker man iaf om man fiskör.
Det lät inte mycket i mina öron vad jag sett om tidigare (tills Saarelas 0,42 och neråt här i tråden). Sen vet jag inte hur man fiskör så det spelar säkert in.. :lol: Pendlingen börjar med 1,5 mil landsväg och sen 1,5 mil i stockholms innerstadsköer.
V Saarela skrev:TA700:an är "törstig" dom första 300 milen. Sen händer nåt drastiskt. Ligger man på 4500 varv(=105 knyck på mätaren) och med riktigt full packning, så går den ner till 0,42.
Nu i Norge drog den som bäst 0,38. Öland runt i myspysfart tog den 0,39.
Hmm min har gått snart 700 mil och inte har jag märkt nån som helst skillnad sen första nedgången vid 100 mil.
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Transalp vs Varadero

Inlägg av dasf »

Hej.
Gör ett nytt försök, eftersom jag lyckades skriva mitt tidigare inlägg i samband med serveruppgraderingen och inlägget försvann.
Lite bakgrund till min bedömning till Transalp och Varadero.
Är ca 60 år och har kört MC i 45 år. Längd ca 192 cm och ca 100 kg.
Kört allt ifrån Silverpil, Norton 650SS, Triumph Bonneville, Velocette, Honda "black bomber"..............., BMWR100RT, Transalp 600, Africa Twin, Transalp 650, Varadero-99 och nu senast Varadero -03. Ca 20-25 olika modeller. Kör ca 1000 mil (inte vinter) om året från mars-nov , gärna Norge, Tyskland mm.
Vad jag förstår så är jag någon avlägsen kloning av herr Saarela, även om jag inte blir klok på hans ålder :).

Nu till bedömningen.
I mitt garage står just nu en Varadero - 03 (insprutning) med ca 4000 mil på mätaren och en Transalp 650 -05 som gått ca 2500 mil. TA ägs av min son men eftersom han jobbar utomlands så har han bett mig om att rasta hans cykel, och det har jag absolut inget emot!

När de två Mc'na skall föras ut från garaget märker man direkt den första skillnaden. V är mycket tyngre att föra än TA. V är också mycket mera topptung, speciellt om den är tankad. När man startar upp de olika cyklarna märks också en markant skillnad ljudmässigt. V signalerar med sitt lite hårdare, mera metalliska (orginaldämparna) ljud att här finns det mera hk som bara väntar på att bli sporrade. TA har en mera dämpad (orginaldämpare), rundare, lugnare och avmätt ton. Lite custom över ljudet.

Båda två har stora likheter att köra som härrör från att båda har v-twinmotor. Ingen av motorerna känns någonsin trötta eller överutnyttjade.
Däremot så störs jag av att TA måste snurra på ett högre varv vid marschfart än V som har en sjätte växel som sänker varvet till en nivå som gör det mycket trevligare att köra en full tank tom.
Komforten på båda cyklarna är utmärkt men det finns skillnader. Båda har MRA-ruta med spoiler ( bästa valet enligt mina omfattande tester), men jag sitter mycket mera skyddad på V där fartvinden sveper runt mig och inte mig som på TA. Jag upplever ingen turbulens eller oväsen på någon, men det kan också bero på att jag kör med Schubert S1-hjälm och alltid med öronproppar (båda anbefalls på det varmaste!). Enda gången jag hör något oväsen i huvudet är när jag själv börjar sjunga under längre etapper!
Vid kallt väder märks det väldigt tydligt att man sitter mera i en bubbla på V än TA. Jag kan köra betydligt längre på V än TA innan jag börjar frysa.
Komforten avgörs ju ofta av sadeln, och där är V-sadeln mycket bättre än TA-sadeln för mig. Varför har konstruktören byggt in denna kraftiga puckel på TA-sadel så långt fram? Jag kan inte hitta en bra sittställning pga denna på TA. Vill sitta längre tillbaka.
På V kan jag sitta 100 mil om dagen utan problem.Har ett sadelskydd av australiensiskt får på sadeln och kommer aldrig att byta bort det. Helt fantastiskt! Avlastar sittbenen perfekt. Kostade ca 300 kr direkt från leverantören http://www.sheepyhollow.com.
Betr. bränsleförbrukning så skiljer det säkert mellan olika exemplar av samma modell, men när vi kört tillsammans samma sträcka med samma fart under samma betingelser under semestrar så har jag lägre förbrukning på V än TA. Jag (V) brukar ligga på 0,45 - 0,50 i Norge, 0,50-0,55 i Sverige och 0,50-0,60 i Tyskland. Min V brukar sällan gå högre än 0,65 ens i Tyskland med genomsnittsfart runt 150 km/h. Helt klart godkänt. TA brukar ligga mellan 0,50-0,60 oavsett fart, men det beror kanske på att den får jobba lite hårdare för att hänga med.
Kuriosa.. min tidigare Varadero-99 drog ca 0,70, men gick ner till ca 0,60 efter ombestyckning av förgasare. Den är alldeles för fet i orginal.
Jag misstänker att AT vill ha betydligt mera soppa vid högre farter men vet inte för vid körning i Tyskland blir det V för mig. Det beslutet säger kanske något om min prioritering!

Valet av cykel är naturligtvis helt subjektivt och beror på din erfarenhet, syfte, kroppsstorlek mm.
Ovanstående bedömning är min helt egna och skall ses utifrån min erfarenhet och önskemål.
Sammantaget så kommer jag nog att köra Varadero i många år till ( Saarela, klarar vi 25 år ??).
Tror inte heller att jag behöver byta bort det exemplar jag har nu för den fyller alla mina krav och rullar nog på utan problem till 15 - 20.000 mil Så känns det.
Enda problemet jag haft med den är att HISS-systemet inte känner igen nyckeln ibland, T ex så hände det senast på toppen av Dalsnibba. Inte kul!! Fick vänta en kvart och sen fungerat allt igen.
Har själv programmerat in nya nycklar för att inte plötsligt stå utan för då blir det dyrt. Det är kanske snart tid för att byta pulsgeneratorn (tror den heter så), som är en känd dålig komponent i HISS-systemet. Finns mycket att läsa om detta på tyska forum http://tourzentralede.h826747.serverkom ... deroforum/.

Vad Varaderon kräver av mig är att lägga upp vinterträningen så det finns lite arm-, ben- och ryggmuskler på plats när våren kommer för att klara den något för höga vikten på Varaderon !

Finns det flera frågor i detta ämne så svarar jag gärna om jag kan hjälpa till....

Nu smälter snön i Skåne och första mars börjar touringsäsongen!!
De du Saarela.....
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Transalp vs Varadero

Inlägg av Olle Å »

Vid en semesterresa i Norge på de mest otroligt omväxlande vägar. Det var asfalt, grusvägar och ibland tjällossning. En av deltagarna hade en Varadero och jag själv en Ta 93a. Varaderon hade genomgående lite lägre bränsleförbrukning. Beroende på att den aldrig behövde ta i . Som sagt så är en Varadero väldigt tung att resa upp om man är ensam. TAn klarar man ju sjäv.
Tror nog jag skulle behålla TAn eftersom jag kör mycket på ofta dåliga små grusvägar här i Värmland.
Med 16 kugg i fram får man en hoj som är bättre anpassad till kurviga vägar både grus och asfalt och då blir 4an en perfekt omkörningsväxel.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar