Transalp vs Varadero

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Transalp vs Varadero

Inlägg av Dannyboy »

Ämnet finns kanske på ytterligare något ställe, men det tål säkert att diskuteras igen. Efter drygt 3 år på TA -02:a trivs jag fortfarande med den, den är så fruktansvärt smidig och nästan löjligt lättkörd, man kan nära på hantera den som en moped (lite överdrivet :D ). Har tidigare kört både mindre och större hojar, sport såväl som touring, ofta på långsemester runtom i Europa. Nu har jag mest hojen för att pendla till jobbet ett par mil och för småturer när vädret tillåter. Jag har provat storebrorsan VA:n ett par gånger, och det slår mig hur fruktansvärt stor skillnad det är i kraft. VA:n accar som en sporthoj, 0-100 på 3,3s har jag läst någonstans, och vridet är enormt, men den är klumpig som en elefant.
Nu till saken, jag skulle kunna tänka mig en "Transero" eller "Varalp" :D på 750-800cc med TA:ns smidighet och VA:ns kraft.
Som det är nu vet jag inte om jag tröttnar på VA:n eftersom jag måste baxa in den i ett förråd och ibland köra lite slalom mellan grönsaker och blommor i trädgården för att komma ut på vägen, men jag saknar kraft i motorn.
Förstår någon hur jag menar eller är resonomanget löjligt?
Skall jag titta på något annat märke, hemska tanke?
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har svårt att förstå varför motoreffekt är så viktigt att man pga detta byter bort en hoj man trivs med på alla andra sätt. Visst är det roligare med fler hästar, men hur ofta använder man dem? Om man skjutsar mycket är det förstås en annan sak.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Dessutom:

Mer kubik och fler hk betyder dyrare hoj. Dyrare driftkostander och försäkringar.

Med min 50 hk TA och packning på c:a 25 kg + frugan på är det inga som helst problem att hänga med i trafiken. Behöver inte en hk till.
Senast redigerad av GeCe † den sön 28 feb 2010, 09:37, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Inlägg av Dannyboy »

Ni såg väl min tvekan, det var därför jag ville ta upp det.
Visst, ni har rätt, jag håller med, det var därför jag valde TA:n från början, som pendlarhoj är den idealisk.
Men, är man 1,90 och väger över 100 kg själv och har skjuts och bagage och skall köra om långtradare på långtur... behöver jag säga mer.
Frustrationen kom under semesteråkningen.
Alternativet är viktväktarna eller 2 hojar :D
Kanske jag skall tillägga att jag kör lugnt och försiktigt nu när jag närmar mig 50 bast, har absolut inget behov av att hävda mig i trafiken som en del ungtuppar. Rödljusracing och bakhjulsåkning är passerat och glömt för länge sedan.
Valet var dessutom av ekonomiska skäl, som du skrev GeCe, TA:n är väldigt mycket hoj för pengarna.
Vad jag var ute efter var att få reda på om någon bytt sin TA till varadero av dessa skäl.
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

finns nog ingen bättre pedlarhoj. Åker nästan dagligen 3 mil på essingeleden som är en parkeringsplats för bilar i rusningen. Ser ibland nån HD och annat skräp som inte har en chans att kryssa emellan 8)
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Jag fick möjlighet att låna en TA under en dag när jag hade min inne på service senast. Den största skillnaden var som tidigare sagts smidigheten, moppeliknelsen är inte helt fel ute :) Men, jag skulle inte vilja byta ut Varaderon. Jag är 201 cm lång och väger 105+ så TA´n blir alldeles för trång och med både passagerare och packning blir valet ännu enklare.

Jag tror inte att man ska titta på motorstyrka eller andra siffror enbart. Det viktigaste är ju ändå om cykeln funkar för de behov man har
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Inlägg av Dannyboy »

Huvet på spiken, "Vilse på näset". Problemet är att jag är väldigt nöjd med TA:n som pendlarhoj, det är vid lite längre turer som man saknar kraft som jag skrev tidigare. Det blir nog så att jag vid lämpligt (ekonomiskt) läge byter till en Varadero.
En liten fråga bara, man skall väl i så fall satsa på en -06 eller nyare så man får insprutning och 6:e växel, med tanke på bensinförbrukningen? Är det något annat att tänka på? Försäkring har jag redan kollat upp, den ökar från drygt 1500:- till 3800:- per år. Dyrt, javisst, men inte oöverkomligt.
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Transalp vs Varadero

Inlägg av Tramsvalp »

Det var nedanstående som fick mig att svara som jag gjorde... inget om tung last och långtradare. ;)
Dannyboy skrev:Nu har jag mest hojen för att pendla till jobbet ett par mil och för småturer när vädret tillåter. Jag har provat storebrorsan VA:n ett par gånger, och det slår mig hur fruktansvärt stor skillnad det är i kraft. VA:n accar som en sporthoj, 0-100 på 3,3s har jag läst någonstans, och vridet är enormt, men den är klumpig som en elefant.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Inlägg av Dannyboy »

Jag förstod det "Tramsvalp", det var tvetydigt skrivet :? .
Mitt syfte från början när jag köpte Transalpen var att jag skulle ha något istället för en 2:a bil, som var bra att pendla med och för lite nöjeskörning. I år har jag kört lite mer och längre turer på större vägar med mer trafik, därav mina synpunkter.
Hade jag varit bättre bemedlad skulle jag behållt TA:n till att pendla med, och haft en större touringhoj dessutom, men det blir alldeles för dyrt, därför tänkte jag på Varaderon.
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Dannyboy skrev:Huvet på spiken, "Vilse på näset". Problemet är att jag är väldigt nöjd med TA:n som pendlarhoj, det är vid lite längre turer som man saknar kraft som jag skrev tidigare. Det blir nog så att jag vid lämpligt (ekonomiskt) läge byter till en Varadero.
En liten fråga bara, man skall väl i så fall satsa på en -06 eller nyare så man får insprutning och 6:e växel, med tanke på bensinförbrukningen? Är det något annat att tänka på? Försäkring har jag redan kollat upp, den ökar från drygt 1500:- till 3800:- per år. Dyrt, javisst, men inte oöverkomligt.
Vad jag vet så kom insprut och 6växlad låda 2003. En 03a är billigare än en 06a.
jan-Olov
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Inlägg av Sven-Olof »

Dannyboy skrev:Huvet på spiken, "Vilse på näset". Problemet är att jag är väldigt nöjd med TA:n som pendlarhoj, det är vid lite längre turer som man saknar kraft som jag skrev tidigare. Det blir nog så att jag vid lämpligt (ekonomiskt) läge byter till en Varadero.
En liten fråga bara, man skall väl i så fall satsa på en -06 eller nyare så man får insprutning och 6:e växel, med tanke på bensinförbrukningen? Är det något annat att tänka på? Försäkring har jag redan kollat upp, den ökar från drygt 1500:- till 3800:- per år. Dyrt, javisst, men inte oöverkomligt.

Jag har ju en -04 Va. Försäkringen går på 2553:- hos Bilsport & MC, Seniorförsäkring. Kör man lugnt och sansat så går det på 0,5 tillochmed under ibland. Men tung är den när det går långsamt.
Har provat en Tiger 1050 "förlåt" väger ju ca 50kg mindre. Men men... :?

S-O
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Jag har ju alltid haft längden emot mig med mina Varaderosar.
Speciellt vintertid, crossdäck och dubbar så har jag med mina 1,74 nått precis med tåna i backen.
Det har heller inte varit speciellt smidigt att baxa ut den från garaget i halkan. Först över en tröskel, backa och vända den, sen knuffa den framåt och samtidigt vända den.

Har också gjort lite "semesterturer" vintertid med packning på, så jag brukar säga...."fixar jag detta på vintern, så fixar du detta med din längd på sommaren" :)

Sommartid tycker jag Varaderon är grymt smidig, förutom när man packar "allt" på den+passagerare.
Finns väl några här på forumet som använder den som grusbusare också. Måste vara häftigt att kunna hantera en sån maskin med den storleken och inte minst, den kraften ur motorn.

Annars, har du testat 700:an av TA? Skiljer mer än specen säger.


Varaderon med ABS och CBS=tung torrvikt
Bild

På "semester" i Finland. Packning på
Bild
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

V Saarela skrev:Jag har ju alltid haft längden emot mig med mina Varaderosar.
Speciellt vintertid, crossdäck och dubbar så har jag med mina 1,74 nått precis med tåna i backen.
Det har heller inte varit speciellt smidigt att baxa ut den från garaget i halkan. Först över en tröskel, backa och vända den, sen knuffa den framåt och samtidigt vända den.

Har också gjort lite "semesterturer" vintertid med packning på, så jag brukar säga...."fixar jag detta på vintern, så fixar du detta med din längd på sommaren" :)

Sommartid tycker jag Varaderon är grymt smidig, förutom när man packar "allt" på den+passagerare.
Finns väl några här på forumet som använder den som grusbusare också. Måste vara häftigt att kunna hantera en sån maskin med den storleken och inte minst, den kraften ur motorn.

Annars, har du testat 700:an av TA? Skiljer mer än specen säger.


Varaderon med ABS och CBS=tung torrvikt
Bild

På "semester" i Finland. Packning på
Bild
Coolt med folk som kör när det är RIKTIG vinter!:)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Talade med en som var på samma grusåkning för ett par år sedan. Han hade satt in en Africa Twinmotor i en TA. Det om något borde väl vara den optimala hojen.
Eller om man står inför ett bytesval, borra upp TA till 750 cc. Sedan får man väl ha dubbla hakband på hjälmen.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

Inlägg av Dannyboy »

Tack för alla svar och trevliga inlägg, det är verkligen trevligt att ta del av andras erfarenheter, äventyr och tankar. :)
Jag skall nog ta och prova den nya TA:n innan jag bestämmer mig, den kan ju vara det jag letar efter. Förresten, Africa Twinen, när utgick den?
Var inte det en "entusiastmaskin" eller vad man skall kalla den? Den verkar anpassad för riktig off-road, inte bara lite grusväg.
Hur som helst, tillbaka till Varaderon som några svarade på. Det är konstigt att de snackar om att den är så törstig, den tar ju inte mer än TA:n, givetvis beroende på körsätt. Det måste vara något som levt kvar sedan den hade 5 växlar och förgasare.
Håller med Moestberg.

V Saarela, verkligen häftigt med Varan på vinterkörning, djupt imponerad, och vilka bilder :roll: .
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Africa Twin :D

Inlägg av Boman »

Dannyboy skrev:
Förresten, Africa Twinen, när utgick den?
Var inte det en "entusiastmaskin" eller vad man skall kalla den? Den verkar anpassad för riktig off-road, inte bara lite grusväg.
Om jag har rätt så utgick Africa Twin ur sortimentet 2003 (men de exemplaren tillverkades ett par år tidigare). Du har också rätt i att det var verkligen en entusiastmaskin, saknad av många även idag. Varadero är med sitt 19" framhjul och högre vikt mer anpassad för landsvägskörning.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Original drar insprutaren i stora drag mindre än en äldre transalp med förgasare.

Den drar inget om man inte gasar - 0,44 till 0,55.

Man kan ju undra vad den nya 700 transalpen drar - antagligen fyller den på soppa när man kör...

Vill man fixa till insprutningen för lite brutalare kraft så fixar man det med chippning typ powercommander och då hamnar man runt 0,55 som lägsta möjliga förbrukning.

Jag kan komma upp i siffror på på 1-2,0l milen om jag vill - men då håller mina bromsbelägg bara 200-400 mil... :D
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Klosterdalens stora fasa skrev:Man kan ju undra vad den nya 700 transalpen drar - antagligen fyller den på soppa när man kör...
När jag pendlar till jobbet drar min runt 0,49. Nu var jag iväg en vecka på semester med fulla väskor och tält samt gasade på en del och hamnade mellan 0,45-0,49 l/mil. Jag märkte ingen skillnad de turer jag kört med passagerare utan verkar stabilt vid 0,48-0,49 nu efter de första 100 milen. Innan dess drog den mera.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det låter ganska mycket - det är vad varaderon tar ickechippad.
Det var varaderon jag mena i inlägget ovan iaf.

Är det kortare pendlingsträckor med relativt kall motor? eller längre bitar på 2-3mil borde man hamna lägre med 700an tycker man iaf om man fiskör.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Klosterdalens stora fasa skrev:Det låter ganska mycket - det är vad varaderon tar ickechippad.
Det var varaderon jag mena i inlägget ovan iaf.

Är det kortare pendlingsträckor med relativt kall motor? eller längre bitar på 2-3mil borde man hamna lägre med 700an tycker man iaf om man fiskör.
Myskörning har jag fått ner Varaderon med insprut till 0,43. Knasarmodellen fick jag ner till närmare halvlitern. Rykrör hjälper till bättre soppaförbrukningen på den. Den stora skillnaden på dom i soppaförbrukning märker man när man packar och gasar lite mer, eller använder den lite mer aktivt.(som du nämner också)

TA700:an är "törstig" dom första 300 milen. Sen händer nåt drastiskt. Ligger man på 4500 varv(=105 knyck på mätaren) och med riktigt full packning, så går den ner till 0,42.
Nu i Norge drog den som bäst 0,38. Öland runt i myspysfart tog den 0,39.

Märkligt är att Deauvillen som har samma motor går snålt direkt från början, medan TA:n behöver 300 mil. Börjar tro att det är nåt inprogrammerat??
Skriv svar