Vindskydd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Vindskydd
Skall man bara ha tystare är ju öronproppar det enklaste.
Annars, ifall man vill ha en tyst hoj utan öronproppar, så får man nog bygga ut rutan på sidorna kring föraren på sidorna för att hamna inne i "luftbublan" helt. Det är ju det som händer när man böjer sig framåt och ned bakom rutan. Du är inne i "luftbublan".
För att slippa den huvudskakande turbulensen så bör man väl sikta på att få vinden från halsen/axlarna och uppåt. Börjar vinden från halva hjälmen och uppåt så tenderar det att slita på nackmusklerna ganska redigt och huvudet far fram och tillbaka.
Vinden på axlarna/halsen
Vinden halvvägs upp på hjälmen
Annars, ifall man vill ha en tyst hoj utan öronproppar, så får man nog bygga ut rutan på sidorna kring föraren på sidorna för att hamna inne i "luftbublan" helt. Det är ju det som händer när man böjer sig framåt och ned bakom rutan. Du är inne i "luftbublan".
För att slippa den huvudskakande turbulensen så bör man väl sikta på att få vinden från halsen/axlarna och uppåt. Börjar vinden från halva hjälmen och uppåt så tenderar det att slita på nackmusklerna ganska redigt och huvudet far fram och tillbaka.
Vinden på axlarna/halsen
Vinden halvvägs upp på hjälmen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
Annars har du här ett exempel på bra vindskydd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Vindskydd
@Fibern
Ingen risk för turbulens där inte
Hogge
Ingen risk för turbulens där inte
Hogge
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Vindskydd
Näää, men turmult
Om man är många om 1 flaska
Om man är många om 1 flaska
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Vindskydd
Det beror på storleken på flaskan
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- TommyF
- 50cc
- Inlägg: 107
- Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
- Hoj: Transalp XL650V -07
- Ort: Upplands Väsby
Re: Vindskydd
snygg bild Fibern. Garanterat fritt från turbulens men kanske inte mygg?
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Ngn som vet vilken påverkan en tankväska har på luftströmmar/ turbulens.
Kör, så det ryker!
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Förhöjt kåpglas XL 700 VA-2008-2012?
Hej på er.
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
För den som önskar att investera i ett förhöjt kåpglas till sin Transalp byggd mellan 2008-2012 : Skall man köpa orginal kåpglas hos sin Honda återförsäljare eller duger exempelvis "Lelles" förhöjda kåpglas?
Den undrande är 195 cm och störs av för koncentrerad luftström mot bröst och hjälm, när vinden "ligger fel" vid landsvägskörning. Skulle ett förhöjt kåpglas hjälpa mot detta?
Någon som vet bättre i dessa två frågor?
Flyttade inlägget till denna tråd. //mod
Re: Vindskydd
Kan vara så att jag har en MRA ruta till salu.
Är du eller någon annan intresserad?
Är du eller någon annan intresserad?
Serendipity
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Re: Vindskydd
Hej Nysse,
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?
MRA har funnits med tankebilden kring förstärkt vindskydd. Funkar MRA på orginalrutan som är ganska välvd på TA 08-12?
Re: Vindskydd
Det är en MRA Varioscreen, dvs det är en ersättningsruta med ställbar övre del.
Serendipity
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Vindskydd
Pm'a mig pris??Nysse skrev:Kan vara så att jag har en MRA ruta till salu.
Är du eller någon annan intresserad?
Re: Vindskydd
Stensi. Återkommet i morgon är på hojrock nu.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Serendipity
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön 21 jul 2013, 10:24
- Hoj: Transalp XL700VA
Re: Vindskydd
Ny hjälm löste problem!
Bytte ut min snart 8 åriga Arai, mot en Schuberth C3. C3:an med orginal vindskydd (TA-12) funkar för mig (195 cm).
Bytte ut min snart 8 åriga Arai, mot en Schuberth C3. C3:an med orginal vindskydd (TA-12) funkar för mig (195 cm).
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Högre ruta på Transalp -99
Hej!
Jag vet att detta diskuterats flitigt, och jag vet att det är individuellt vilken ruta man skall ha för minimalt vindbrus och turbulens, men jag undrar om någon där ute har en Transalp 600 mellan 94-99 som är runt 195 cm lång som har hittat en bra lösning? Jag är som sagt 195 cm lång, men har relativt långa ben, så sittande har jag kanske inte lika lång överkropp som en "normal" 195-kropp.
Jag upplever rätt mycket brus i hjälmen och vind i bröstet. Funderar på vanlig förhöjd ruta som är 45 cm eller möjligtvis en MRA vario.
Jag vet att detta diskuterats flitigt, och jag vet att det är individuellt vilken ruta man skall ha för minimalt vindbrus och turbulens, men jag undrar om någon där ute har en Transalp 600 mellan 94-99 som är runt 195 cm lång som har hittat en bra lösning? Jag är som sagt 195 cm lång, men har relativt långa ben, så sittande har jag kanske inte lika lång överkropp som en "normal" 195-kropp.
Jag upplever rätt mycket brus i hjälmen och vind i bröstet. Funderar på vanlig förhöjd ruta som är 45 cm eller möjligtvis en MRA vario.
/Henrik Land, Uddevalla
Re: Högre ruta på Transalp -99
Hej
Jag är 196, tror det fördelar sig hyggligt jämnt. På 99:an jag hade, satt Hondas original högre ruta med hembyggd "flärp" på.
Den åkte av! Brusade rejält och gav framför allt turbulens runt hjälmen från 90 och uppåt Jag satte tillbaka original (som jag fick med), hellre vinden i bröstet än en skakande skalle
På min nuvarande 700 har jag hittat rätt med MRA + Touratechs höjningsställage, men jag vet inte om motsvarande finns till 600. Tråd om det finns här.
Lycka till
Jag är 196, tror det fördelar sig hyggligt jämnt. På 99:an jag hade, satt Hondas original högre ruta med hembyggd "flärp" på.
Den åkte av! Brusade rejält och gav framför allt turbulens runt hjälmen från 90 och uppåt Jag satte tillbaka original (som jag fick med), hellre vinden i bröstet än en skakande skalle
På min nuvarande 700 har jag hittat rätt med MRA + Touratechs höjningsställage, men jag vet inte om motsvarande finns till 600. Tråd om det finns här.
Lycka till
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
@henrikland
Jag har sammanfogat din nya tråd med en äldre i samma kategori. Där hittar du kanske en del av värde. Om du går till sida ett så ser du hur jag lyckats komma från mesta turbulensen. Gjorde modifieringen på en förhöjd ruta och vinkeln på 600:an tror jag passar bäst till just detta. Kan också nämna att jag är "bara" 182 cm lång.
Jag har sammanfogat din nya tråd med en äldre i samma kategori. Där hittar du kanske en del av värde. Om du går till sida ett så ser du hur jag lyckats komma från mesta turbulensen. Gjorde modifieringen på en förhöjd ruta och vinkeln på 600:an tror jag passar bäst till just detta. Kan också nämna att jag är "bara" 182 cm lång.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Re: Vindskydd
Senast redigerad av henrikland den ons 18 dec 2013, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
/Henrik Land, Uddevalla
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Re: Sv: Vindskydd
Så här blev det med min nya touringruta med varioscreen längst upp. Skall bli kul att se hur fartvinden känns nu.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Henrik Land, Uddevalla
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Vindskydd
Ser ju bra ut Henrik. Sitter på ungefär samma höjd som min hemgjorda, som också vilar på den förhöjda.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM