Ryddes norgetur 2013

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Kontakt:

Ryddes norgetur 2013

Inlägg av rydde »

Hej och hå, tror jag lägger upp en tråd här så kan man posta nån bild från Norgeäventyret 2013.

Vi är tre st som kör med och vi har stakat ut en ambitiös rutt som går från Boden (startplats för di andra två bor där) ner till Östersund, över till Trondheim. Sedan är tanken Atlanthavsveien, Trollstigen, Geiranger, över Jotunheim ner till Predikstolen och köra serpentin i Lysebotn. Sedan "järnet hem" till våra respektive i hopp om att nyckeln fortfarande fungerar till ytterdörrn.

Har nu på morgonen suttit och trilskats med GPS-rutten. När jag ritat en så pass lång rutt (tror vi landar på kring 360 mil ungefär) så ville inte GPSen vara med längre. Varken min nya eller gamla gps ville klara att rutta till södra norge. Lite snopet tycker jag då ju sånt här borde vara löst 2013... :conf: Efter morgonens övningar har iaf en trolig lösning/kompromiss uppnåtts. Vi kör efter spår istället som GPSen klarar bättre. Som komplement har vi lagt in lösa intressepunkter som vi kan köra till manuellt om det skulle krisa.

Gårdagen ägnades åt kedjetvätt, kedjesmörjning, kedjejustering, olje+filterbyte. Införskaffning av tankväska och 3 meters spännrem för packrullen. Min tanke är att ha allt som behövs ha från hojen vid övernattning i antingen tankväskan eller packrullen så bär man bara med sig dem. I övrigt har jag sidoväskor och toppbox så platsbrist är det inte :-)

Vi är som sagt 3 st. Ante (Suzuki GSXR1000) och Micke (KTM SMT990) plus yours truly med Varaderon. Jag blev i tidigt skede utnämnd till support vehicle och packåsna. :ffs Tanken är att hitta stugor efter vägen att hyra. Inget har bokats i förväg.

Hojen är tankad och klar och under dagen skall packningen gås igenom för i morgon bär det av jihaa!

*pilot
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Re: Ryddes norgetur 2013

Inlägg av Stefan »

Det där låter ju kul värre *thumb_up* :clap
Ser fram mot att följa med härifrån via trevliga rapporter med mycket bilder :rock-on *thumb_up*
Lycka till på vägen *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Inlägg av hogge »

Ha en trevlig tur Rydde och kör försiktigt.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Ha ha Rydde, den var bra. "om nyckeln fortfarande passar".... :D
Ha en god tur grabbar. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Hoj: VFR1200XD

Inlägg av Nysse »

Lägg gärna upp en bild på hojen med all packning.
Lev & må.
Serendipity
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Hoj: Transalp 650 -01

Inlägg av Äventyret »

Ha de gött Rydde & lycka till!
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Hoj: Africa Twin Hardcore -16

Inlägg av Laffe »

Hoppas ni får en fin och rolig resa, och kör försiktigt :-)

/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Har nu kört två dagar. Första dagen körde vi från Luleå till Storsand camping utanför Trondheim. Vädret var bra ner till strax föra Östersund, då öppnade sig himlen och det blixtrade rätt häftigt en stund.

Dag två (igår) bestod i en sväng ut mot atlanthavsveien. Vart denna exakt går är vi inte helt säkra på men vi hoppade omkring mellan några öar och kom till en ort som heter Molde. Mycket tid gick åt till färjor denna dagen. När vi avslutat kustturen svängde vi innåt landet och körde Trollstigen och efter den över till Geiranger där vi nu övernattat.

Hej så länge nu kör vi vidare i det blöta landet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Hoj: CRF 1000 DCT-2016

Inlägg av Jokern »

Va nice.
Jag kan knapp vänta till Hogge o jag skall köra till trollstigen.
Tummen upp.

//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
1200cc
1200cc
Hoj: Africa Twin Hardcore -16

Inlägg av Laffe »

Sweet :clap :clap
Hoppas ni har det kempegrejt!

*drinking_cheers* *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Om ni åkte Atlanterhavsveien så skulle ni sett öppet hav västerut och åkt över en bro som ser ut att ha vridit sig i hårdblåsten på Vestlandet. Överhuvudtaget inte värd resan dit ut om man inte är intresserad av annat, t.ex. Kristiansund eller broar, tunnlar och färjor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Jag ska posta lite fler bilder när jag kommer hem och har lite bättre "IT".

Just nu är vi utanför Örebro på nått b&B. Vi sket i Lysebotn för färjan dit går bara en gång per dag (klocn 09:30 tror jag det var) från Forsand. Vi var oroliga att det skulle göra vår färd hem jäkligt tajt så vi körde istället ut mot Sverige men fick köra mer fantastiska dalar och svepande kurvvägar från Rullestad till Notodden. Sedan ner mot sydkusten och känna på klimatet väster om oslofjorden. rätt flackt där med norska mått mätt. käkade på ett kafe en god omelett och lyckades komma ifrån varandra lite strax söder om oslo. sedan en häftig färd genom oslos tunnlar. så många tunnlar i följd och gpsen ballar ju ur direkt den inte ser himlen längre. måste förresten skaffa karta nån gång man åker på långtur i okända områden, blir ju så bra översikt... men men vad gör man inte för lite extra äventyr :-) Gamla bettan går fint men jag är sugen på prova 15 kuggarsdrev fram för den känns lite slö i uppförs i passen :-) Dessutom är ju sexan så hög att den bara gäspar i 140...

@Fibern Jepp håller fullständigt med, atlanthavsveien var inte värt besöket. Vi körde en lov ut och det blev flera färjor som sinkade vår frammarsch och vi fick se några broar. just den bron som man sett på bild lyckades vi dock typiskt nog missa, var väl för vi aldrig var till kristiansund.
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Hoj: Transalp 1996

Inlägg av mel »

Men hallå!
Varför kom ni inte på fika? Jag missade det här inlägget igår.
Hade gärna åkt med en bit...
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Aj då, ja jag får väl be om ursäkt att vi inte tänkte på det :-)
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Hoj: Transalp 1996

Inlägg av mel »

Gör inte om det. Nästa gång hör ni av er! :)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Det här är rutten dag 2. Verkar som vi missade atlanthavsveiens ikoniska bro :ffs Nåja, det må vara för den då men annars var det inte så märkvärdigt i Norgemått mätt här ute mot Atlanten. Däremot regnade det och blåste och saktade ner får framfart rejält pga alla färjor. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag skippat den loven och siktat direkt mot Trollstigen.
dag2.png
Nån vy från en färja, troligen kring Molde.
IMG_4672.small.JPG
Från det ruggiga vädret ute vi atlantenöarna så blev det direkt bättre när vi svängde in på väg 63 mot trollstigen. Vinden försvann nästan helt och det duggade bara lite. Lite fler bilder därifrån.
IMG_4675.small.rotated.JPG
IMG_4686.small.JPG
IMG_4688.small.rotated.JPG
När vi kom fram i Geiranger så var det lite nytt för oss att möta buss i hårnål i serpentin :? Jag tror han ville vi skulle köra om på insidan och så fick det bli och det gick ju bra. Vi kom fram rätt sent till Geiranger vid 18-tiden. Slängde i oss en burgare och började inse att det var dags se över boende för kvällen. Oops 4-5 hytte-ställen passerade och alla fulla. Som tur var hittade vi hotell utsikten på vägen ut ur geiranger som har ett vandrarhem-annex som är billigare men det ingår ändå frukost på hotellet. Kalas för oss. Vi passade på att gå in i baren på kvällen och sitta och planera nästa dags färd.
IMG_4719.small.JPG
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Vet inte varför men i min webbläsare måste man iaf klicka på vissa attachments för att kunna se bilden...
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Hoj: Hojlös

Inlägg av Jimmy.s »

Samma här men det var det värt ;)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Dag 3 började vi först med att köra till Lom. Ja ja, efter att ha djupdykt i frukosten på hotellet så klart. :clap Det regnade så vi körde med "gimp suit" på direkt från morgonen. Det är ett bergspass och lite kärvt men sedan ju mer man kom mot Lom så sjönk altituden och det blev skönare temperatur. En bit före Lom tog jag av regndräkten, det var plötsligt kanonväder. För första gången denna resa fick vi smaka helt torr vägbana! Härligt att kunna gasa på och ha förtroende för underlaget!
dag3-1.jpg
IMG_4725.small.JPG
Efter Lom vek vi söderut på väg 55. Ruggigt pass med 1400 möh och som kallast +4 enligt mickes termometer. Det var tjocka moln runt om oss där vi snabbt stannade till för en bild.
IMG_4734.small.JPG
Sedan en helt annan känsla och temperatur när vi gled neråt mot Lustrafjorden.
IMG_4740.small.JPG
IMG_4738.small.JPG
Lunchen avverkades i Sogndal.
IMG_4742.small.JPG
IMG_4744.small.JPG
Efter lunchen körde vi vidare. Den långa (24 km) Laerdalstunneln var just det, lång. Den har violettbelysta rum var 6 km. En annan tunnel vi körde (minns inte riktigt vilken) hade en 3-vägsrondell mitt i berget :)

Här håller de på att färdigställa en ny bro över nordligaste delen av Hardangerfjorden.
IMG_4766.small.JPG
Vi fortsatte söderut längs den östra sidan av den spetsiga delen av Hardangerfjorden. Här var det lummigt och mycket odlingar. Ganska smal och sölig väg men vackert.
IMG_4775.small.JPG
Det var tre rätt trötta riders som gled in i Odda och käkade en tveksam middag.
IMG_4777.small.JPG
När vi kom fram till campingen var klockan strax efter 19. Vi hade ju bokat stuga kvällen innan men inte en kotte syntes till kring receptionsbyggnaden. Vi spanade bland lappar och notiser och hittade några nummer man kunde ringa. Provade första... inget svar. Provade andra fick svar. Berättade att vi bokat och stod vid receptionen. "Vänta, jag går dit", sade kvinnan i luren. "Var är ni?" "Vi är vid receptionen." "Nä för jag står där." Ja, det blev en lite förvirrad dialog men till slut stod det klart att detta nummer inte gick till rätt camping. Vi började sucka lite uppgivet för tanken på att börja köra runt och söka ny camping var inte så upphetsande. Så vi provade en gång till (tror det faktiskt var 3:e försöket) på andra numret. Då svarade plötsligt någon! "Det är stuga 4, nyckeln sitter i dörrn, ha en bra kväll". Yihaa! För övrigt en kanonstuga. Den röda längst till höger.
P7151297.small.JPG
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Kvällen dag 3 ägnades åt bastning och ny färdplanering. Efter att nu kört 3 dagar så var vi tvungen bestämma oss, skulle vi köra ner till Lysefjorden? Det var vårt mest söderliggande färdmål. Där fanns predikstolen som iofs krävde en hajk på 1-2 timmar i vardera riktning och sedan en till synes REJÄL serpentinstigning. Problemet är att för att komma längst in i fjorden där serpentinen börjar måste man ta en färja som tar 2-3 timmar. Denna går endast en gång per dag från Forsand.

Det slutade med att vi efter noggrann övervägning bestämde oss för att strunta i Lysefjorden och istället köra österut mot Oslohållet.

Rutten dag 4.
dag 4.png
Har inte så många bilder denna dag. Fram till Notodden (ungefär) var det omväxlande och som oftast kanonvägar! Milslånga partier av svepande kurvor som avbytte varandra höger-vänster-höger-vänster. Efter Notodden var det plötsligt flack terräng och besvärligt varmt. 26-27 grader och gassande sol. Vi stannade för lunch i någon liten by söder om oslo som hade ett kafe längs vägen.
IMG_4795.small.JPG
Det var lite stressigt att köra tunnlarna under Oslo för GPSen han knappt få täckning igen mellan tunnlarna och det var lite avfarter här och där. Micke körde först och han lyckades på något sätt leda oss korrekt! Vi stannade på en mack i utkanten av Oslo och började googla efter någonstans att sova. Vi slog in sökorden "bed and breakfast arvika" och hittade efter några försök något som skulle visa sig vara lite utav ett smultronställe. Det var en holländare som heter Ellen som flyttade till sverige med sin man för 6 år sedan som hade undervåningen i sitt sutturänghus till uthyrning. Vi blev varmt välkomnade med karameller och wienerbröd framdukat och det var en jättefin våning.
IMG_4797.small.JPG
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar