Köpa Transa! Nybörjartips tack!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Köpa Transa! Nybörjartips tack!

Inlägg av moestberg »

Hej allihopa!

Detta blir mitt första inlägg, jag har suttit och läst igenom många trådar på forumet. Kanonbra med ett Transalp/Varadero forum!

Imorgon ska jag med största sannolikhet köpa min första Transalp, en 02:a som endast gått 900 mil. Den har varit avställd sen 2006 och är i jättefint skick.

Jag funderar på att kanske köra den hem, det är ca 25 mil. Den nuvarande ägaren har inte bytt olja sedan 2006, är det då dumt att köra hela vägen hem på den oljan? Jag har givetvis tänkt byta oljan så fort jag kommer hem men är lite sugen på att köra den hem först.

Alternativet är släp. Hur brukar ni spänna fast mc:n på ett släp? Kan man köra in framhjulet i det främre hörnet av släpet och sen spänna med två spännband i styret åt varsitt håll och sedan ett i bakhjulet? Eller hur brukar ni andra spänna fast era hojar?

Hoppas på snabba svar!:)

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Välkommen!
Jag skulle köra hem den, oljan bör bara ha gått 300 mil efter 600-milaservicen, och vad jag vet åldras den inte. Men jag vet ju inte allt...

Bromsvätskan lär behöva bytas däremot. Ingen panik men se till att den byts på 1200-milaservicen. Antar att 300 mil går rätt fort. :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag skulle också ha kört den hem så länge den verkar gå bra på provkörningen.

När jag har tagit på släp så har jag tagit 4 spänn band, två i styret åt vardera håll och två bak på samma sätt. Sedan spände jag ner hojjen en bit så att fjädringen drar hojjen uppåt. På så sätt stod den stadigt i 55 mil.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Tack för svaren!

Är det något särskilt man ska tänka på när man tittar på en Transa?
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

I senaste Mc Nytt så var det en guide om just begagnade Transalp, köp den innan nästa nummer kommer ut! (Henning här är författare till artikeln :) )

Kortfattat så säger den att de har inga modellspecifika fel utan titta att den är välservad (servicebok) och allmänna skicket. Många mil på mätaren spelar inte så stor roll så länge ägarna har tagit hand om den.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

cub skrev:I senaste Mc Nytt så var det en guide om just begagnade Transalp, köp den innan nästa nummer kommer ut! (Henning här är författare till artikeln :) )

Kortfattat så säger den att de har inga modellspecifika fel utan titta att den är välservad (servicebok) och allmänna skicket. Många mil på mätaren spelar inte så stor roll så länge ägarna har tagit hand om den.
Jag har läst den:) Men tack ändå!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Olja åldras även fast motorn stått. Speciellt som motorn antagligen gått några mil innan och dessutom får man sällan ut all gammal olja vid ett byte. En ny olja blir förorenad så fort den kommer i motorn med andra ord och oxidations och nedbrytningprocessen av tillsatser börjar.
I en instruktionsbok jag har ( ej TA ) rekommenderas att vid långvarig förvaring så skall ny olja fyllas i motorn som skall helst bytas efter 4 månader. Vid oxidationsprocessen bildas syror som fräter på motorn och som drabbar packningar värst därav anledningen.

Så om jag vore som du skulle jag byta olja och vara uppmärksam på oljeläckage. Topplockspackningar och cylinderpackningar har ju också en förmåga att torka hos en cykel som inte används så i värsta fall kan du få byta dessa packningar. 2-3 år kan vara en mycket lång tid om cykeln stått torrt och kanske i uppvärmt utrymme.

Ett tips:
Ett enkelt och smidigt sätt att få lite in lite frisk olja i motorn om du väljer att köra kan vara att.
Varmkör motorn utan stor belastning.
Ta en smal slang typ bensinslang ( 10 mm utv. diameter funkar ) och stoppa ned i oljepåfyllnadshålet till motorn botten och sug ut ojan. När jag gjorde ett sånt "fuskbyte" sist fickjag ut c:a 2 liter. Hojen behöver dock ställas så att det blir höjdskillnad mellan motor och kärl du tappar oljan till.
Fördelen är ju uppenbar du behöver inte krångla med skyddskåpan under motorn och ej heller med bottenpluggen. Sen kan du göra ett riktigt oljebyte/filter när du kommer hem.
Olja av bra kvalite och oljebyten är enligt min och många andras uppfattning det viktigaste underhållet på en motor och dumnt att spara på om man vill att motorn ska må bra länge. Byter själv oavsett körsträcka 2ggr/säsong.

Kom på en sak till:
Bra är också att tvätta motorn invändigt ibland och då finns ett alldeles utmärkt motorsköljmedel av märket Omega hos många biltillbehörsfirmor som även funkar på mc med våtkoppling. Rekommenderas i ditt fall. Det kostar inte skortan heller.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Och som vanligt när det gäller oljefrågor:

Alla åsikter finns representerade och du måste bestämma själv. :roll:

Kollade serviceschemat nu, och enligt det ska olja och filter bytas 1 gång/år eller var 1200:e mil, vilket som kommer först.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:Och som vanligt när det gäller oljefrågor:

Alla åsikter finns representerade och du måste bestämma själv. :roll:

Kollade serviceschemat nu, och enligt det ska olja och filter bytas 1 gång/år eller var 1200:e mil, vilket som kommer först.
Jo det är sant att åsikter finns det gott om i ämnet. Den åsikten jag har om oljebyte är väl kanske den som kan diskuteras resten om oljan är fakta.
För oljor har så pass hög kvalite idag så de håller nog i 1200 mil det är nog jag som är lite extra noga med mina oljebyten.

Men ett minimum anser jag vara att byta olja om man ställer hojen till vintern och inte låter sur olja stå och fräta på motorns innandöme och packningar. En ordentlig varmkörning innan bytet så man får en kondensfri motor och avgassystem först bara. :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Nu är jag en glad ägare av en Transalp!

Jag tog den på släp hem, ska byta olja imorgon.

Ett par saker... Jag tycker den går lite ojämnt på tomgången, svajar lite mellan ca 1000-1200 varv, är det normalt eller kan det vara något jag får bort med ett enkelt oljebyte?
Sen tycker jag att den tickar/knackar lite ibland. På tomgång kan den knacka lite, främst när den är kall. Sedan när jag kör å ligger med lite gaspådrag på fyrans eller femmans växel så tycker jag att den tickar lite. Inget på de andra växlarna..!
Sen vet jag att jag är extrem när det gäller just tickande/knackande ljud. Jag hade en gammal Audi 90 quattro med femcylindriga motorn som tickade en hel del å det har gjort mig helt allergisk mot såna ljud.

Tror ni att dessa "problem" löses med ett oljebyte eller tycker ni att jag ska lämna in den på en ordentlig service direkt med ventiljustering mm just med tanke på att den har stått så länge?

På ett ungefär, vad brukar en 1200-mila service kosta?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Grattis!
Tomgångsvarvet ska vara 1200 och det jämnar nog ut sig efter ventiljustering och förgasarsynkning som ingår i 1200-milaservicen.
Och som sagt, jag föreslår att du ber dem byta bromsvätska också, det ingår inte, men den är gammal.

Jag skulle vänta med service tills det är dags om allt verkar funka. Du kan ju kolla kylvätskenivån. Tickandet på tomgång tystnar nog om du drar in kopplingen, det är de obelastade kugghjulen som skramlar mot varann. Och innan du frågar: Det är normalt att tempmätaren står strax över första strecket.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Tramsvalp skrev:Grattis!
Tomgångsvarvet ska vara 1200 och det jämnar nog ut sig efter ventiljustering och förgasarsynkning som ingår i 1200-milaservicen.
Och som sagt, jag föreslår att du ber dem byta bromsvätska också, det ingår inte, men den är gammal.

Jag skulle vänta med service tills det är dags om allt verkar funka. Du kan ju kolla kylvätskenivån. Tickandet på tomgång tystnar nog om du drar in kopplingen, det är de obelastade kugghjulen som skramlar mot varann. Och innan du frågar: Det är normalt att tempmätaren står strax över första strecket.
Tickandet eller snarare knackandet på tomgång går ju "i takt" med motorvarvet, tror du ändå att det är kugghjulen då? Jag ska iaf testa!

Tempmätaren hade jag tänkt fråga om ja!:)
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

En annan fråga...

Det lilla hålet i vänster sidokåpa där man kan justera fjädringen, hur mkt påverkar det och vad använder man för verktyg?

Jag väger bara ca 65kg och tycker att den känns onödigt hård för min del, gör det någon skillnad om man vrider skruven, muttern eller vad det nu är åt det "softare" hållet?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

moestberg skrev:En annan fråga...

Det lilla hålet i vänster sidokåpa där man kan justera fjädringen, hur mkt påverkar det och vad använder man för verktyg?

Jag väger bara ca 65kg och tycker att den känns onödigt hård för min del, gör det någon skillnad om man vrider skruven, muttern eller vad det nu är åt det "softare" hållet?
Flatmejseln i verktygssatsen går bra. Det är kompressionsdämpningen som ändras, så fjädringen blir lite mjukare. Skulle tro att mjukaste blir bra, annars blir det nog att skaffa en mjukare fjäder till stötdämparen. Eller lägga på hullet.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Tramsvalp skrev:
moestberg skrev:En annan fråga...

Det lilla hålet i vänster sidokåpa där man kan justera fjädringen, hur mkt påverkar det och vad använder man för verktyg?

Jag väger bara ca 65kg och tycker att den känns onödigt hård för min del, gör det någon skillnad om man vrider skruven, muttern eller vad det nu är åt det "softare" hållet?
Flatmejseln i verktygssatsen går bra. Det är kompressionsdämpningen som ändras, så fjädringen blir lite mjukare. Skulle tro att mjukaste blir bra, annars blir det nog att skaffa en mjukare fjäder till stötdämparen. Eller lägga på hullet.
Tack!
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Jag blir inte av med det där tickande/knackande oljudet. Tycker det låter riktigt illa ibland. Tomgången är ju som sagt lite för låg, ligger och pendlar mellan 900-1100 och den lägger av titt som tätt vid rödljus osv. Den knackar på tomgången, vet inte om det kan ha å göra med att den är så låg?

Sen låter den även lite illa (tycker jag) när jag är ute å kör. Om jag motorbromsar eller knappt ger någon gas alls så är det tyst, sen när jag vrider lite på rullen så börjar det ticka/knacka direkt.
Tycker ni det låter som ett normalt ljud för er eller tror ni att det kan vara något som är fel?

Jag har bokat en tid för service nu och ska nämna oljudet. Tycker dock att man ofta får svar som "nä, vi hör inget oljud" :/

En annan fråga också, hur kollar ni oljan själv? Man ska väl ha mc:n upprätt? Jag är tvungen att åka till brorsan bara för att han ska hålla i den medans jag skruvar ur stickan å kollar... Hur gör ni?
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Brukar lägga en plankstump under sidåstödet så hojen står så rakt som möjligt utan att ramla när jag kollar oljan. Eller så sätter jag mig på cykeln och rätar upp den och kolla sen mens olja finns kvar på stickan.

Sen tycker jag du ska vrida upp tomgången ett par hundra varv så du slipper tjuvstopp vilket kan vara lite lurigt att få i trafiken.
Och självklart ska du be om ventilkoll på servicen om det inte ingår eftersom det där ljudet inte verkar normalt. Då får du ju besked om det är ventilerna eller något annat men det verkar som venilspel.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Hade Transan inne på 1200-mila service idag och nu går den som en klocka, skönt!!

På vägen hem slog mätaren över till 1000 mil :)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

moestberg skrev:En annan fråga också, hur kollar ni oljan själv? Man ska väl ha mc:n upprätt? Jag är tvungen att åka till brorsan bara för att han ska hålla i den medans jag skruvar ur stickan å kollar... Hur gör ni?
Jag skruvar ur och torkar av stickan med hojen på sidostödet. Sittande på huk reser jag sen upp hojen med höger hand på styret och doppar stickan med vänster. Inga svårigheter.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag drar upp min på centralstödet :wink: låter den stå en stund sen kollar.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Skriv svar