Byte till andra instrument

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Byte till andra instrument

Inlägg av svebbe »

Har kommit över ett mätarhus (hastighetsmätare, varvräknare dvs hela paketet) till en MTX 125 (i alla fall är den märkt med det). Hela mätarhuset ser ut precis som till min Transalp 1989, som har milesmätare. Tanken var att jag kanske skulle kunna byta ut milesmätaren med denna som visar km/h. Enda skillnaden (vilket ju kan avgörande iofs) är att hastighetsmätaren är graderad till 160 km/h, varvräknare går till 10 500 varv med rödmarkering vid 10 000 samt att blinkersindikeringen sitter i en gemensam lampa till vänster om vattentempmätaren.

En udda fråga kanske, men tror ni den skulle kunna användas på min Transalp? Det kan ju vara så att den är felmärkt med texten "125 MTX", då den verkar komma från nån mc-skrot. Nån som vet hur mätarhusen sett ut på Transalpen genom åren, och som känner igen min på ovan beskrivning?
Honda Transalp 1989
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ja, det var en udda fråga minnsann!

Om jag inte minns fel byttes instrumenteringen ut efter ett par eller tre år efter att den första TA:n kom -87.
När detta skedde och hur länge den nya sedan användes tror jag kan finnas beskriven t.ex i den här länken. http://www.ta-deti.de/ta/mods.html

Det kan sen vara så att instrumenteringen som användes till -89 användes fram till -94 då det kom en ny framdel till cykeln och antagligen instrumenten också uppdaterades. Och då kanske jag kan hitta ett foto ur min samling av Hondablad.

Men sen hur din mätare från skroten sen passar har jag ingen aning om men den måste ju stämma med utväxling och drev i framhjulet för att den ska visa rätt hastighet. Låter som en chansning det där.
Om det inte funkar borde det väl finnas att få tag på en aktuell mätare från någon skrot någonstans till överkomlig penning. Har du inte hört dig för?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

Ja, det är lite av en chansning men fick den oerhört billigt och tänkte jag kunde testa innan jag kollar med mc-skrotar. Den ser ut formmässigt precis som min milesmätare. Är det någon som har en bra bild på hur kabelstammens kontakt från mätaren ser ut?
Honda Transalp 1989
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har ingen aning hur mätaren ser ut men om de ser lka ut så byt skalan så får du mil, bara en tanke.
jan-Olov
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Hej svebbe!
Om det är som du skriver, att det i stort sett är likadant mätarhus, så bör du med lite pill kunna byta ut bara själva hastighetsmätaren utan att byta ut hela huset.
Kolla på den här bilden LÄNK

På analoga (dvs mekaniska) hastighetsmätare är kabeln från drivningen kopplad till mätaren med en skruvhylsa på kabeln som skruvas på en gängad tapp i mätarens botten. I kabelns ände sitter en fyrkantspinne (hane) som du sticker in i tappen (hona) på mätarens botten.
Kolla min bild, visserligen från en 650 men det bör se liknande ut på din. BILD Den gängade tappen ser du till höger om min tumme, och kabeländen, till höger om lillfingret. Man kan skönja fyrkantspinnen också.

PS Har kollat på MTX och det är inte samma mätare LÄNK
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

Tack för svaren!

Var ute precis och fotade av min miles-mätare och den nya km/h-mätaren.

Först bild på miles-mätaren:

Bild[/img]

Nya mätaren. Framsida.

Bild

Baksidan nya mätaren. Notera kontakten. Passar den, eller kan man kanske modifiera den? Kontakten ser annorlunda ut på din länkbild, Aerosol...

Bild

Jan-Olov....jag jämförde mätarna för att se om det skulle gå att byta ut endast själva hastighetsskalan, men hastighetsmarkeringarna sitter inte på samma ställe. Så det går nog inte.

Aerosol...din idé med att byta ut hela hastighetsmätare med trippmätare mm skulle kanske fungera?! Mätaren verkar ha suttit på en Transalp (kommer från Frankrike), så utväxlingen bör väl vara densamma tycker jag...
Honda Transalp 1989
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

svebbe skrev:Aerosol...din idé med att byta ut hela hastighetsmätare med trippmätare mm skulle kanske fungera?! Mätaren verkar ha suttit på en Transalp (kommer från Frankrike), så utväxlingen bör väl vara densamma tycker jag...
Jag är nästan helt säker på att det funkar. Mätarhusen ser ut att vara identiska. Skruva bort de svarta krysskruvarna på baksidorna och dela mätarhusen. Sen är det nog ganska enkelt att se hur du fortsätter.
Har en bättre bild av sprängskissen, klicka HÄR
Om du väljer att byta hela mätarhuset måste du koppla om elen, det slipper du i det här fallet då hastmätaren är helt mekanisk. Lycka till!
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

...tackar för svaren! Ska kolla upp det här hojen blir stående någon längre tid framöver...kör för fullt just nu... :)
Honda Transalp 1989
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Avklarat..!

Inlägg av svebbe »

Bytte själva hastighetsmätaren från min gamla till den nyinförskaffade begagnade. Det var rätt lätt att byta när man hade tagit av mätarhuset. Några skruvar på baksidan/undersida...sen trillade hastighetsmätaren ut galant! Var nyss ute och provade...och det fungerade! Mätaren ser ut att visa rätt i förhållande till övrig trafik. Så nu visar det km/h istället för mph...! :)
Honda Transalp 1989
Skriv svar