Vad gör ni i väntan på våren....
Vad gör ni i väntan på våren....
....med hojarna och vinterlivet?
Putsar på hojarna och drömmer bort till sommarens äventyrer?
Servar och renoverar hojarna?
Petar ludd ur naveln och surar tills värmen är tillbaka och vägarna är torra och fina?
Nåt annat kul projekt på G?
Själv går jag som vanligt och latar mig. Har åtminstone:
Fått på vinterdäcken:
Byggt ett Sebringsystem till Piaggion:
Byggt ett litet loft i den ena garagedelen. Städat och med samtidigt fått lite mer plats att röra sig i. Oj vad det är kul och nysigt att sitta och dricka öl i garaget igen
Putsar på hojarna och drömmer bort till sommarens äventyrer?
Servar och renoverar hojarna?
Petar ludd ur naveln och surar tills värmen är tillbaka och vägarna är torra och fina?
Nåt annat kul projekt på G?
Själv går jag som vanligt och latar mig. Har åtminstone:
Fått på vinterdäcken:
Byggt ett Sebringsystem till Piaggion:
Byggt ett litet loft i den ena garagedelen. Städat och med samtidigt fått lite mer plats att röra sig i. Oj vad det är kul och nysigt att sitta och dricka öl i garaget igen
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Bilsnacket flyttat till Vad gör ni i väntan på våren....- Biltråden
Själv har jag beställt en kopplingsvajer... den gick av i går. Vem hade kunnat tro det, efter bara 7400 mil?
Själv har jag beställt en kopplingsvajer... den gick av i går. Vem hade kunnat tro det, efter bara 7400 mil?
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Jag funderar på att byta däck på hojen. Frågan är väl vad jag ska ha för däck, har Metzeler Tourance på nu...
Sen ska jag modifiera min kopplingsbox till handtagsvärmen.
Som det är nu är läge I fesljummet och läge II som en brödrost. Konstruktionen gjorde jag ganska komplicerad, kanske det går att förenkla litet?
Sen ska jag modifiera min kopplingsbox till handtagsvärmen.
Som det är nu är läge I fesljummet och läge II som en brödrost. Konstruktionen gjorde jag ganska komplicerad, kanske det går att förenkla litet?
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
På förra hojen gjorde jag en egen koppling. Jag använde en tvåpolig brytare 1-0-2 i läge ett seriekopplade jag handtagen och i läge två paralell kopplade jag dem, jag tyckte det funkade bra. Vill du så kan jag rita upp det, brytare köptes på Clas Ohlssons. Problemet är placeringen men det löser sig nog.
jan-Olov
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Det var "nippelskallen" i nedre ändan som gått av, bara "nippelhalsen" kvar. Jag trädde på en M4-mutter och klämde ihop den innanför halsen som ny skalle, så nu kan jag köra tills nya vajern kommer.Tramsvalp skrev:Själv har jag beställt en kopplingsvajer... den gick av i går. Vem hade kunnat tro det, efter bara 7400 mil?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Jag minns från då jag körde moped då fans den änden som reservdel, det gick även att köpa på metervara och göra själv, men det var av klenare model.Tramsvalp skrev:Det var "nippelskallen" i nedre ändan som gått av, bara "nippelhalsen" kvar. Jag trädde på en M4-mutter och klämde ihop den innanför halsen som ny skalle, så nu kan jag köra tills nya vajern kommer.
jan-Olov
Jag har en arbetskamrat ombord som jobbar på ett sadelmakeri när hon inte är här på båten.
Hon håller på att göra om min sadel, bytat ut delar av stoppningen till ett mjukare material sen skall konstlädret bytas ut och det kommer att bli lite nya nyanser och lite nytt utseende på sadeln. Åter kommer med foto när den är klar!!
Hon håller på att göra om min sadel, bytat ut delar av stoppningen till ett mjukare material sen skall konstlädret bytas ut och det kommer att bli lite nya nyanser och lite nytt utseende på sadeln. Åter kommer med foto när den är klar!!
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Finns fortfarande massa nipplar och även vajer i rätt dim o köpa - brukar inte köpa nya vajrar utan råvara.Jan-Olov skrev:Jag minns från då jag körde moped då fans den änden som reservdel, det gick även att köpa på metervara och göra själv, men det var av klenare model.Tramsvalp skrev:Det var "nippelskallen" i nedre ändan som gått av, bara "nippelhalsen" kvar. Jag trädde på en M4-mutter och klämde ihop den innanför halsen som ny skalle, så nu kan jag köra tills nya vajern kommer.
Moppe o cykelaffärer.
Att ha ett reservkitt till kopplingen tar ju ingen plats - desutom sparar man lite flis - tror råvaror ligger på en 40-50 spänn o då får man två vajerlängder.
Det är missär att köra mcen utan kopplingsvajer - fick vajerbrott en gång i minus 20 grader - sicken pärs o ta sig genom stan i ishalkan.
Inflygningen mot rödljusena såg intressant ut då man ville undvika stanna...fick köra en omväg på två mil för o slippa rödljus o tät trafik..
- ralsbo
- 50cc
- Inlägg: 88
- Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
- Hoj: Honda Crosstourer
- Ort: Alingsås
- Kontakt:
Själv har jag bara gjort en allmän genomgång på hojen, bytt alla vätskor och filter, rengjort lite här och där.
Jag har även kopplat in ett eluttag för laddare och så har jag gjort klar en ny bensinpump med slangar och elanslutningar klara att montera på om olyckan skulle vara framme när man är ute och åker.
Det blev inte så mycket grejande med hojen denna vinter, då jag håller på att leta efter en ny hoj att köra med till våren. Synd att lägga allt för mycket tid och pengar på den gamla hojen då den förhoppningsvis ska bytas mot en nyare Varadero.
/Sanny
Jag har även kopplat in ett eluttag för laddare och så har jag gjort klar en ny bensinpump med slangar och elanslutningar klara att montera på om olyckan skulle vara framme när man är ute och åker.
Det blev inte så mycket grejande med hojen denna vinter, då jag håller på att leta efter en ny hoj att köra med till våren. Synd att lägga allt för mycket tid och pengar på den gamla hojen då den förhoppningsvis ska bytas mot en nyare Varadero.
/Sanny
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Jo, exakt så har jag gjort på min hoj, läs om det HÄRJan-Olov skrev:På förra hojen gjorde jag en egen koppling. Jag använde en tvåpolig brytare 1-0-2 i läge ett seriekopplade jag handtagen och i läge två paralell kopplade jag dem, jag tyckte det funkade bra. Vill du så kan jag rita upp det, brytare köptes på Clas Ohlssons. Problemet är placeringen men det löser sig nog.
Problemet med den lösningen är att du bara får 25% av effekten i läge 1 (seriekopplat) = fesljummet i mitt fall. Jag tänkte parallellkoppla värmarna permanent och sen använda ett effektmotstånd i läge 1 för att få bättre användning av värmarna. Som det är nu får jag sitta och växla mellan läge 1 & 2 hela tiden.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Jaha då har man fått sin nya hjälm
Blev en Nolan N103 med blåtand.
Lite brus is hörlurarna när man inte har ljud igång, men man lär ju knappast höra de när man kör.
Riktigt bra ljud när man streamar musik från telefonen, så nu slipper man ha öronsnäckorna som ramlar ut i tid och otid.
Men man måste ha hjälmen stängd för att micen ska fungera ordentligt. Ringde till sambon men det hörden väldigt svagt tills jag fällde ner fronten, då blev det väldigt bra.
Så nu väntar man bara på att det ska bli varmare så att man kan prova när man är ute och kör.
Min körskole lärare hade en sån hjälm och det lät bra när han skrek på mig .
Sen dom som läst BIKE där testpanelen tyckte att det var svårmonterat. Den testpaneln borde ju inte syssla med sånt. Det tog mig 40min att montera, men nästa hjälm kommer max att ta 20-25 min svårare är det inte. Allting passar klockrent och har givna platser.
Blev en Nolan N103 med blåtand.
Lite brus is hörlurarna när man inte har ljud igång, men man lär ju knappast höra de när man kör.
Riktigt bra ljud när man streamar musik från telefonen, så nu slipper man ha öronsnäckorna som ramlar ut i tid och otid.
Men man måste ha hjälmen stängd för att micen ska fungera ordentligt. Ringde till sambon men det hörden väldigt svagt tills jag fällde ner fronten, då blev det väldigt bra.
Så nu väntar man bara på att det ska bli varmare så att man kan prova när man är ute och kör.
Min körskole lärare hade en sån hjälm och det lät bra när han skrek på mig .
Sen dom som läst BIKE där testpanelen tyckte att det var svårmonterat. Den testpaneln borde ju inte syssla med sånt. Det tog mig 40min att montera, men nästa hjälm kommer max att ta 20-25 min svårare är det inte. Allting passar klockrent och har givna platser.
// Jonas
I väntan på våren och åksäsongen som brukar börja på mina breddgrader i mars så är det som vanligt lte översyn av grejorna. Däcksbyte bak, drevet fram till orginal med inbygd ryckutjämnare, filter/oljebyte i motorn, luftfilterbyte och översyn av skruvar som håller ihop plastkåporna där några stycken har ärjat fast. Med konsekvens att mässingshylsorna lossnat i sina fästen som jag får försöka få fast igen med något slags lim. Blir till att smörja skruvarna med lite olja sen så det inte händer igen.
Även ombyggnad av en begagnad sadel står på programmet och ev. justering av fjäderförspänningen som kompensation då den nya sadeln troligtvis kommer att medföra sänkt sitthöjd. Förhoppningsvis om jag höjer cykeln med att skruva ihop fjädern på C-dämparen så får jag också en styvare fjädring som kanske ändå skulle behövas.
Även ombyggnad av en begagnad sadel står på programmet och ev. justering av fjäderförspänningen som kompensation då den nya sadeln troligtvis kommer att medföra sänkt sitthöjd. Förhoppningsvis om jag höjer cykeln med att skruva ihop fjädern på C-dämparen så får jag också en styvare fjädring som kanske ändå skulle behövas.
Senast redigerad av GeCe † den ons 11 feb 2009, 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Välkommen till forumet och grattis tll hojen!Ulf skrev:Har precis köpt mig en Varadero
Är väl en så kallad återfallsknutte och gått i flera år och tänkt att jag ska köra hoj igen(ca 30 år sedan sist)
Nu blir det en jobbig väntan på våren
Vad kan man göra under tiden? alla förslag mottages tacksamt
Är det en begagnad hoj så finns det väl massvis att roa sig med. Det viktigaste kanske är att ha frisk olja i motorn. Ett annat tips att lära känna din nya hoj förutom att läsa igenom instruktionboken är att plocka bort kåporna så vet du hur du ska göra om du ev. får några problem längre fram. Kan stå något om det i instruktionboken hur man gör. Kolla skruvarna jag nämde om i mitt inlägg ovan. En del kåpor kan ha ett slags snabbfäste som är intryckta och kan vara besvärliga att handskas med. Om det finns sådana försök att trycka på från insidan på tappen samtidigt som du drar i kåpan så nära infästningen som möjligt då de kan var lite sköra och lätt går sönder om man inte är försiktig. Kolla sen om det finns grader kvar på "tappen" efter gjutningen och slipa bort dem med en fil eller sandpapper så går det lättar nästa gång. När du har kåporna borta så passa på att titta över det elektriska och spraya kontakter och skarvar med teflon t.ex i förebyggande syfte. Teflon är bra för gummi också och bidrar till att förhindra uttorkning.
Sen kan du surfa runt här på sidorna också så kan du få massvis med andra tips.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.