Vill ha bättre strålkastarljus

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Vill ha bättre strålkastarljus

Inlägg av zodiak06 »

undra om någon vet om någon annan lampa till huvudstrålkastaren, för lite mer kräm i halv/helljuset nu för en mörka tiden av året. dock inte olagligt mycket och då jag även vill ha lite mer i halvljuset så är inte extraljus någon snabb idé. lite mer ljus är bara vad jag söker.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Re: lampa till fram

Inlägg av jakob »

zodiak06 skrev:lite mer ljus är bara vad jag söker.
Gå in på www.vvme.com och kolla på xenonljus och konverteringssatser..
köpte till bilen i höstas och är riktigt nöjd med resultatet.
God hjul och gott ljust år
Det är roligare att säga ja
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: lampa till fram

Inlägg av Tramsvalp »

zodiak06 skrev:undra om någon vet om någon annan lampa till huvudstrålkastaren, för lite mer kräm i halv/helljuset nu för en mörka tiden av året. dock inte olagligt mycket och då jag även vill ha lite mer i halvljuset så är inte extraljus någon snabb idé. lite mer ljus är bara vad jag söker.
Allt över standard 60/55W är väl olagligt, men olika lampor ger olika ljusbild och ljusutbyte.
Dyra lampor är sällan bättre än mellanklassen, och de billigaste bör man nog undvika. Färgade lampor ger mindre ljus.

Jag kör med Philips Premium, ca 50 kr på macken, som fått bra betyg, bästa köp i nåt test jag läst. Den påstås i reklamen ge "upp till 30 % mer ljus på vägen". Det borde betyda att strålen blir mer koncentrerad med den lampan, effekten får ju inte överstiga 60/55W.

Sen finns det förstås olagliga 100W / 55-80-100W osv, men om reflektorn tål det vet jag inte, har läst både och på andra forum.

Jag vet inget om xenon.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag kollade sist jag besiktigade och fick svaret att det är inte tillåtet, men det är ju upp till var och en att bestämma själv.
jan-Olov
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av zodiak06 »

jo får väl prova mig fram, kör ju 100w på bilen men skulle ju inte sätta det i orginalstrålkastaren för det är för mycket plast och 100w avger mer värme än man tror(fakta, har provat)utan det jag menar är ju om det finns någon lampa som "ger" mer ljus men som fortfarande är laglig.tacksam för tips. i värsta fall får jag väl köpa ett gäng och ge mig ut en runda. det är ju mest halvljuset som är lite halvdant med standard lampan
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jag kör olagligt med xenonlampa i den gamla insatsen och tycker det ger ett bättre ljus. Tanken med det från början var att förhoppningsvis inte bli förväxlad med en moppe. Mött många polisbilar och hittills inte blivit stoppad men får väl byta till besiktningen.

Pratade med en tekniker på bilprovningen innan och fick bekräftat att det inte var tillåtet. Men hans kommentar om att det viktigaste var väl att synas var talande tycker jag.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av zodiak06 »

har vi H4 eller H7 lampor till strålkastaren
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

zodiak06 skrev:har vi H4 eller H7 lampor till strålkastaren
Till 600 och 650 är det H4.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av zodiak06 »

tack, tänkte nämligen beställa hem lite olika lampor då jag ändå ska beställa ett par värmehandtag, så jag passerar den fraktfria gränsen. kör lugnt på isen. och ett skadefritt år till er alla.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Skriv svar