Att spänna ekrar

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Att spänna ekrar

Inlägg av Tramsvalp »

I bakhjulet på Transalp sitter det raka ekrar. Bra om en eker gått av, det är bara att dra ut den ur navet och sticka in en ny.
Men det kan bli problem när man ska spänna ekrar som suttit ett tag. De vill ibland snurra när man skruvar på nippeln. Vet inte hur andra gör, men min lösning är en ekertång.

Ta en svetstång, kläm fast något tunt längst ut i käften för att få lite spel, och borra ett hål med ekerdiametern (3,5 mm på min hoj). Putsa till hålet med smärgelduk så inte ekrarna repas i onödan.

Gör rent eker och tång och kläm åt. Lirka fram och tillbaka med ekernyckeln så gängan släpper.
Om ekern snurrar ändå så tar jag lite superlim i tången. Hittills har alla lossat och ingen gått av. Har inte sett några repor heller.

Bild

Man kan kanske slippa superlim om man skaffar en svetstång med rak käft istället, och borrar ett hål längst in för de motsträvigaste ekrarna.

I framhjulet sitter det böjda ekrar, så de snurrar inte (så lätt). Men det kan vara bra att hålla fast dem ändå, om man behöver lirka loss nipplarna.
Courtesy of http://bloggis.se/Tramsvalp/81350

Finns det bättre sätt?
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 17 nov 2008, 17:51, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Sitter dom riktigt jävligt så kan du låsa ekern med en mycket kraftig hovtång , lägg den diagonalt och nyp åt stabilt...
Nyp åt med så stor vinkel du kan så man får ett långt spår.
De blir ju ett spår i ekern som tången låser i.

Liknande kan nog göras me svetstången.

Det är ingen risk att man klipper av ekern om man nyper åt med så stor vinkel.

Syns ju inte så mycket men man får loss den.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

KSF, vitsen med ekertången är just att det inte blir några repor (att tala om).
Jag har nu förtydligat att man ska borra ett hål i tången, lätt att missa förut. Slät och stor kontaktyta.

En svetstång utan hål tror jag slår din hovtång t.o.m. Ska väl bli 3 parallella räfflor med en sjuhelsikes kraft.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Då har du aldrig råkat ut för omöjliga ekrar - hade en fälg för länge sen...

Varje eker tog en halvtimma att få loss trots extrema krafter - runt ett ton med skruvstäd...i fasthållning - en satt så jävligt så det gick inte ens då - Totalt äkteskap mellan nippel o eker.
Ja ekern vred sig som en spiralmakaron trots att det var en halv decimeter från nippeln - då sitter det. :D

Ekernyckel var inte ens tänkbart - det var både svetstång och poly på nippeln - ja nipplarna byttes ut efter det..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Klosterdalens stora fasa skrev:Ja ekern vred sig som en spiralmakaron trots att det var en halv decimeter från nippeln - då sitter det. :D
Jösses! Bra att veta, jag trodde faran var att de skulle gå av.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

De gör dom också ibland.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Hur ofta behöver ekrarna spännas och hur känner man det? Hur gör man för att undvika att fälgen blir skev när man spänner?
Min hoj har gått 4200 mil, borde jag kolla spänningen?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Ekrar..

Inlägg av jerkonetti »

Att "pinga" ekrarna är det snabbaste sättet. Ta en skruvmejsel och slå lätt på ekrarna. Du ska höra en ton (tänk piano) och inte ett dött vibbro-ljud. Pinga runt om, om någon eker avviker i ljud mycket, så har du lite jobb. Ta lös hjulet och använd skruvstädet, då får du bäst håll. Håll så nära nippeln som möjligt. Spruta rostlösningsolja först. Jag brukar passa på när man byter däck. De flesta ekrarna har en stor stjärnskruv innifrån. (Annars får man göra som transvalp, en ekertång av en svetstång.) Tips - slå på skruvmejseln med en hammare innan du tar i och vrider. Lycka till. (jobbigt med ekrar om man är tondöv!)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar