Viltvarning!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Viltvarning!

Inlägg av GeCe † »

Kanske dags att påminna om dessa faror nu när älgjakten står för dörren i södra delen av landet och det börjar bli mörkt tidigare om kvällarna. I mina hemtrakter har redan fler olyckor och incidenter inträffat.
Blev också påmind om detta när SVT kom med den här nyheten idag med olyckbådande statistk.

Citat:
Rekordökning av viltolyckor

På måndag 13 oktober inleds älgjakten
i södra Sverige och med det inleds
den period på året som är mest drabbad
av viltolyckor.

Den ideella organisationen Älgskade-
fondsföreningen redovisar nu hela
prognosen för 2008. Den visar ett
rekordår för antalet viltolyckor.
Främst är det hjort och vildsvin som
ökar kraftigt.

Från 2007 till 2008 är ökningen på
hjortolyckor 63 procent. Antalet vild-
svinsolyckor har ökat med 71 procent.
Jägarförbundet tror att ökningen
beror på att viltstammarna har vuxit.
Slut citat!

Se upp där ute!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

...och var framförallt försiktig i gryning och skymning...

Bara för att ta ett exempel, Almungevägens krokiga del närmast Väsby händer att jag åker i bil i skymningen... det är OFTA man ser älgar i vägkanten. Även i bilen går det sakta, skulle jag få för mig att ta hojen sama väg och tid, blev det väl lite moppevarning av det :shock:

Smälla med en älg på hoj, nääää, känns inge vidare... :?
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Nej en älg är väl det sista man vill stöta ihop med och inte något annat djur heller för den delen. Det kan ju räcka med en grävlig för att det ska gå riktigt illa. I mina trakter har vi en hel del viltstängsel och där gäller det att vara uppmärksam där stängslet börjar och slutar för där har de sina stråk. Fick tvärnita en morgon i kraftig dimma direkt efter ett stängsel för en älg som stod och glodde efter vägkanten och verkade vänta tills jag kom riktigt nära innan den bestämde sig för att gå över. De är ju dumma i huvudet också och liksom en del bilförare så har de ju inget trafikvett heller.
För en månad sen c:a dök det upp en älg mindre än 10 m framför mig på en dåligt röjd grusväg med noll sikt och jag blev så överraskad att jag inte hann reagera. Och älgen såg överaskad den med såg det ut som men jag tycker att han borde ha hört mig när jag var så nära kan man tycka.

Tur att det bra bromsar på cykeln och man inte kör för fort sådan gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
kristibrud
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 aug 2007, 23:39
Answers: 0
Hoj: Varadero xl1000-04
Ort: Gränna

Inlägg av kristibrud »

Sonens kompis krockade med en älg i fredags med mopeden.
Ingen rolig grej, han blev medvetslös. De kommer fort.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

kristibrud skrev:Sonens kompis krockade med en älg i fredags med mopeden.
Ingen rolig grej, han blev medvetslös. De kommer fort.

Såg det där på nyheterna faktiskt och tänkte att det var första ggn jag hört om en moppe som krockat med en älg. Hoppas grabben klarar sig utan men.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

På nyheterna kan man läsa:

Citat från Nerkies Allehanda.
"Under 2008 anmäldes drygt 40 000 trafikolyckor till polisen, där vilda djur varit inblandade.
Det är en ökning med nästan 5 000 olyckor jämfört med året innan, skriver Nationella viltolycksrådet i ett pressmeddelande.

Den största relativa ökningen av antalet olyckor sker där vildsvin är inblandade. De senaste två åren har ökningen varit drygt 140 procent.
Men samtidigt som antalet viltolyckor har ökat så har antalet omkomna människor minskat med två personer."
Slut citat.

40 000 viltolyckor....!!!!!! då är det väl bara en tidsfråga innan det drabbar vem som helst av oss. Hemska tanke.
Och tänk att vi har ett nationellt viltolycksråd. Undrar vad dom gör för nytta förutom att kosta pengar och ge några lön inkl. en generaldirektör kanske som antagligen inte är lågavlönad.

Någon här som är drabbad?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av msg2you »

"Någon här som är drabbad?"

Körde över en mus i höstas... räknas det?

Nej. Hoppas alla... även generaldirektören... klarar sig från viltolyckor i år...

//M@s
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har fått en fågel på låret en gång och det kändes jag var glad att den inte tog i skallen, frågan är om jag inte hade gått i backen.
I övrigt har jag klarat mig men varit nära flera gånger både älg och rådjur.
jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

En mus ska vi väl klara. Men det kan nog räcka med att en fågel träffar på fel ställe eller en hare under framhjulet så....Men är det någon som sagt att det är ofarligt att åka MC.

Men här är någonting mer att reflektera över.

[youtube]pF4dBPNCkwg[/youtube]
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Möss kan va rätt roliga - har haft såna som husdjur..

Men iaf

En polare som körde mc bud i stockholm - låg en gång o purra på motorvägen i i 140 blås (körkortsgränsen)

Helt plötsligt så såg han att en jävla skogsmus satt på vajern vid hastighetsmätaren o glodde på han - sen kila den ned på vajern o försvann.

Han glodde la me rätt stora ögon på det inträffade men tänkte inte så mycket efter detta.

Ett år senare när han skulle byta luftfiltret på transalpen så hittade han musboet - det låg i luftburken.......Musen måtte trott att den bott på ett rymdskepp...

Den bodde i hans mc - jag kan tänka mig att den levde ett skräckfyllt liv - den musen måtte vatt en riktig biker..... :D
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Klosterdalens stora fasa skrev:Möss kan va rätt roliga - har haft såna som husdjur..

Men iaf

En polare som körde mc bud i stockholm - låg en gång o purra på motorvägen i i 140 blås (körkortsgränsen)

Helt plötsligt så såg han att en jävla skogsmus satt på vajern vid hastighetsmätaren o glodde på han - sen kila den ned på vajern o försvann.

Han glodde la me rätt stora ögon på det inträffade men tänkte inte så mycket efter detta.

Ett år senare när han skulle byta luftfiltret på transalpen så hittade han musboet - det låg i luftburken.......Musen måtte trott att den bott på ett rymdskepp...

Den bodde i hans mc - jag kan tänka mig att den levde ett skräckfyllt liv - den musen måtte vatt en riktig biker..... :D

Ha, ha, ha den va`la bra. Dj&%vligt bra.
Tack för den. Ett gott skratt förlänger livet.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Klosterdalens stora fasa skrev:Möss kan va rätt roliga - har haft såna som husdjur..

Men iaf

En polare som körde mc bud i stockholm - låg en gång o purra på motorvägen i i 140 blås (körkortsgränsen)

Helt plötsligt så såg han att en jävla skogsmus satt på vajern vid hastighetsmätaren o glodde på han - sen kila den ned på vajern o försvann.

Han glodde la me rätt stora ögon på det inträffade men tänkte inte så mycket efter detta.

Ett år senare när han skulle byta luftfiltret på transalpen så hittade han musboet - det låg i luftburken.......Musen måtte trott att den bott på ett rymdskepp...

Den bodde i hans mc - jag kan tänka mig att den levde ett skräckfyllt liv - den musen måtte vatt en riktig biker..... :D
Skön story. :D
Skriv svar