Jag har nu en -00 och funderar istället på att köpa en -96 eller liknande.
Vet någon om det är några större skillnader på motorn som gör att -00 är bättre / sämre? förutom kubiken såklart
TA -00 vs -96. Större skillnader på motorn?
Varför göra ett sådant byte?
Någon större skillnad på motorerna tror jag inte det är. 5 Hk gör inte någon större skillnad och kvaliteten är nog densamma. Däremot har du bara en bromsskiva fram på TA-96, vilket är ett minus.
Sedan tycker jag personligen, fast det ska man väl inte säga egentligen för det är ju en smaksak. Att TA600 är snyggare än TA650!!
Någon större skillnad på motorerna tror jag inte det är. 5 Hk gör inte någon större skillnad och kvaliteten är nog densamma. Däremot har du bara en bromsskiva fram på TA-96, vilket är ett minus.
Sedan tycker jag personligen, fast det ska man väl inte säga egentligen för det är ju en smaksak. Att TA600 är snyggare än TA650!!
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Just som du skriver så tycker jag helt enkelt att TA600 är snyggare, mer hederligare hoj.
Jag var och kikade på en 96a och insåg att det nog är en 98 eller 99 man skulle byta till isåfall för där finns ju 2 bromsskivor och lite smått o gott som är bättre.
Vi får väl se...
Jag var och kikade på en 96a och insåg att det nog är en 98 eller 99 man skulle byta till isåfall för där finns ju 2 bromsskivor och lite smått o gott som är bättre.
Vi får väl se...
GeCe skrev:Varför göra ett sådant byte?
Någon större skillnad på motorerna tror jag inte det är. 5 Hk gör inte någon större skillnad och kvaliteten är nog densamma. Däremot har du bara en bromsskiva fram på TA-96, vilket är ett minus.
Sedan tycker jag personligen, fast det ska man väl inte säga egentligen för det är ju en smaksak. Att TA600 är snyggare än TA650!!
Nu har man köpt en TA -99 men har kvar min -00, och jag kan inte bestämma mig för vilken jag skall ha kvar... *I-landsproblem*
Jag försöker väga fördelar mot nackdelar.
-00 är ju en aning större och där kan jag ha lite problem när man skall försöka förflytta sig stillastående. Jag är dock endast 166 cm och väger strax över 50 kg. Man får planera sina stopp då man får stanna på snedden ibland
Om man jämför med -99an är den ju dock betydligt mer bekvämare att köra.
Skall ner på semester till Italien i September så man kommer ju köra sina mil...
Hur skall man göra? Kan någon inspirera med något... Finns det möjlighet att sänka en -00 för att få den lägre och gör det stor skillnad. Just nu har jag bara fjädringen bak på mjukaste.
?
Jag försöker väga fördelar mot nackdelar.
-00 är ju en aning större och där kan jag ha lite problem när man skall försöka förflytta sig stillastående. Jag är dock endast 166 cm och väger strax över 50 kg. Man får planera sina stopp då man får stanna på snedden ibland
Om man jämför med -99an är den ju dock betydligt mer bekvämare att köra.
Skall ner på semester till Italien i September så man kommer ju köra sina mil...
Hur skall man göra? Kan någon inspirera med något... Finns det möjlighet att sänka en -00 för att få den lägre och gör det stor skillnad. Just nu har jag bara fjädringen bak på mjukaste.
?
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Minska fjäderförspänningen bak och dra upp gaffelbenen i gaffelkronorna fram. Antar att det är dämpningen du har på mjukaste, men det gör ju inte hojen lägre.Frida skrev:Finns det möjlighet att sänka en -00 för att få den lägre och gör det stor skillnad. Just nu har jag bara fjädringen bak på mjukaste.
För att ändra fjäderförspänningen på TA650 får man ta bort höger sadelkåpa, batteri och batterilåda. Jag brukar skruva på muttrarna med hammare och dorn, eftersom jag aldrig har sett nån haknyckel som får plats därinne...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jo, det är naturligtvis helt individuellt. Jag har kört ett fåtal 600 och min egna 650 som jag haft i 3 år.
Hur skall man säga,, hmm.
Som att köra en Volvo 240 och en V40, kanske..
Lite naturligt kanske att en nyare hoj har bättre köregenskaper men det är ju som sagt individuellt, både hojen och den som rattar..
Om du är i Stockholm får du gärna provköra min så har du nåt att jämföra med. =)
Hur skall man säga,, hmm.
Som att köra en Volvo 240 och en V40, kanske..
Lite naturligt kanske att en nyare hoj har bättre köregenskaper men det är ju som sagt individuellt, både hojen och den som rattar..
Om du är i Stockholm får du gärna provköra min så har du nåt att jämföra med. =)
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Det finns en lägre sadel till TA650 som orginaltillbehör. Den kostar 850:- men går nog att hitta billigare på Blocket om man har tur.
http://www.hondamc.se/homc/ImageViewAcc ... F82MCB800A
http://www.hondamc.se/homc/ImageViewAcc ... F82MCB800A
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Hej på er alla
På tal om komfort mellan Ta 600 och 650 så håller jag med om att det är individuellt.Jag prova båda och och tyckte att dom är ungefär lika.650 har ju lite bättre drag i framförallt mellanregistret.Mitt val blev Ta 600-99 pga att jag har långa ben och jag får knäna mitt i den kant på tanken som finns på 650. Kanten sitter högre upp på 600 och är inte lika markerad.Haft tidigare haft en hoj med en sådan kant på tanken och det störde mig mycket.(Honda CBR1000F)
Mvh Hogge
På tal om komfort mellan Ta 600 och 650 så håller jag med om att det är individuellt.Jag prova båda och och tyckte att dom är ungefär lika.650 har ju lite bättre drag i framförallt mellanregistret.Mitt val blev Ta 600-99 pga att jag har långa ben och jag får knäna mitt i den kant på tanken som finns på 650. Kanten sitter högre upp på 600 och är inte lika markerad.Haft tidigare haft en hoj med en sådan kant på tanken och det störde mig mycket.(Honda CBR1000F)
Mvh Hogge
Frida skrev:Jo, det är naturligtvis helt individuellt. Jag har kört ett fåtal 600 och min egna 650 som jag haft i 3 år.
Hur skall man säga,, hmm.
Som att köra en Volvo 240 och en V40, kanske..
Lite naturligt kanske att en nyare hoj har bättre köregenskaper men det är ju som sagt individuellt, både hojen och den som rattar..
Om du är i Stockholm får du gärna provköra min så har du nåt att jämföra med. =)
Du verkar leva i den bästa av världar Frida som har både en TA600 och en TA650.
Och jag tackar för inbjudan av en provkörning men jag kan säkert provköra en 650 på litet närmare håll om jag skulle vilja det. Men ett byte är inte aktuellt då jag nu efter att ha vant mig vid min TA600-99 stortrivs med den och har inte några planer på ett byte. Förresten är kvaliteten på TA sån att jag kanske med tanke på min ålder, kanske aldrig behöver byta mer. Mina årliga körsträckor inte så stora heller att jag knappt hinner med att slita ut hojan. Slitdelar byter man ju bara ut efter hand dessutom.
Det enda jag saknar på min 600 som 650 har, är den låsbara sadeln som går att öppna på 650. Men den där extra kraften i mellanregistret som hogge skriver om saknar jag inte heller då jag tycker kraften är tillräcklig som den är både med frugan och packning. Man ska väl hinna med och se sig om när man ute och åker också. Stressa blir man tvingad till i så många andra sammanhang så den funktionen kopplar jag bort när jag grenslar sadeln.
Det har förresten varit 4 st. MC olyckor här i min omedelbara närhet inom ett par veckor vilket gör att man får sig en tankeställare. En rådjursolycka bl.a. som ju är ett mardrömsscenario. Och själv råkade jag ut för en stor dj.....älg som sprang ut 5 meter framför mig häromdagen. Men som tur var körde jag sakta på en liten grusväg som inte var röjd från sly i dikena med obefintlig sikt.
Tror att du väljer den cykel du finner bekvämast och det är nog en 650 för din del Frida. Eller?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Då får du lätt ner sitthöjden ett par cm.Tramsvalp skrev:Minska fjäderförspänningen bak och dra upp gaffelbenen i gaffelkronorna fram.
Kolla också om du kan tänkas nå ner bättre om sadeln vore lite smalare i framkant, det fixar i så fall en sadelmakare eller du själv.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Fast du har ju inte skrivit vart du kommer ifrån GeCe ?
Nää, jag kör som en gammal kärring men att accelerera ibland är inte fel =).. det är rätt att ta det lugnt i trafiken, det är alltför mycket skoj att kolla på när man kör.
Att det blir en 650 är inte helt säkert, jag har lite problem att ta mig fram stillastående.. den är lite större. Att parkera någonstans är ju vid detta laget en planerings-vana. Man måste kunna ta sig därifrån
Nää, jag kör som en gammal kärring men att accelerera ibland är inte fel =).. det är rätt att ta det lugnt i trafiken, det är alltför mycket skoj att kolla på när man kör.
Att det blir en 650 är inte helt säkert, jag har lite problem att ta mig fram stillastående.. den är lite större. Att parkera någonstans är ju vid detta laget en planerings-vana. Man måste kunna ta sig därifrån
Det vore himlen, som jag skrivit tidigare skall jag ta tag i detta så fort jag kan men jag jobbar 12 timmars nattpass i 7 låååånga dygn...Tramsvalp skrev:Då får du lätt ner sitthöjden ett par cm.Tramsvalp skrev:Minska fjäderförspänningen bak och dra upp gaffelbenen i gaffelkronorna fram.
Kolla också om du kan tänkas nå ner bättre om sadeln vore lite smalare i framkant, det fixar i så fall en sadelmakare eller du själv.
Ser fram emot torsdag =)