Tankväska till XL600

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Bjorn K
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 apr 2008, 20:26
Answers: 0
Ort: Stockholm

Tankväska till XL600

Inlägg av Bjorn K »

Hej! Jag söker information om lämplig tankväska till en XL600 -99. Tanken är ju brant och ganska liten med tanklock mitt på. En liten väska då, eller hur? Magnetfäste eller remmar? Någon som använt remfäste? Hur trär man dem? Mycket plast är det... Kan man använda hakar på remmarna eller trär man dem "runt om"? Hur skyddar man lacken på tanken? Kartplast? Fungerar magnetfäste av med sådan "plastad" tank? Alla tips och tankar tas taxamt emot!

Kör vackert!

/B
RÖDE, en XL600 -99
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Hej!

Det finns nog en uppsjö av varianter av olika slag.

Själv har jag två olika typer, en stor och en liten. Den stora sitter med remmar under tanken och remmar runt gaffeln på något sätt. Ganska krångligt. Väskan sitter på en bottenplatta med hål för tanklocket med hjälp av ett blixtlås som lossas då man ska tanka. Bottenplattan har någon form av skumplast under och jag har inte märkt någon åverkan på lacken trots ganska flitigt användande. Vaxar dock lacken med silikonvax

För de mindre dagsturerna har jag en liten väska med magnetfäste som jag sätter på tankens sluttande del mot sadeln. Botten är av något mjukt tyg men har inte använt den så länge så jag kan säga om den repar lacken. Men det verkar inte så.

Skulle jag köpa en modell större idag skulle jag nog kanske titta efter en med magnetfäste som verkar mest praktiskt, men kanske dyrare dock. Nackdelen kan ju vara att den kan vara tyngre att bära med sig om man lämnar cykeln för en promenad t.ex.

Men varför inte ringa någon av de 4 stora Honda återförsäljarna de bör kanske veta vad som finns och funkar.
Senast redigerad av GeCe † den ons 09 apr 2008, 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Tänk på att magnetfästen drar till sig alla möjliga små partiklar från luften. Vägdammet innehåller ju partiklar från bromsskivor, dubbar osv och när de kilas fast mellan tank och magnet så får man väldigt intressanta mönster på lacken :roll:

Om man tänker ha tankväskan monterad under längre tid så är remmar att föredra.
Bjorn K
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 apr 2008, 20:26
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjorn K »

Tack för svar! Jag tror man kan ha otur och få in damm/sand eller så även under en remfäst väska.

Jag får fundera vidare, tankens form underlättar inte direkt. Jag kollade på HELD rekommendationer. Av alla deras väskor, rekommenderade de bara två med magnet och en med remmar, just till TA.

Kör vackert!

/B
RÖDE, en XL600 -99
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Transalpens tank är inte direkt optimal för tankväska men det finns nog flera modeller som fungerar riktigt bra på den.

Ang att smuts fastnar även under remmar, det är sant men det är skillnad eftersom magneterna suger till sig allt möjligt och sen sitter partiklarna där och gnuggas mot lacken.
Det blir fina runda cirklar på tanken, fråga mig inte hur jag vet :wink:
Skriv svar