Hondas garantier

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Hondas garantier

Inlägg av NordF »

Jag har försökt hitta nån information om vad Hondas garanti täcker unde de fem år den gäller, men det enda jag hittar är hur tryggt osv osv det är samt den meningen "Givetvis finns villkoren specificerade i den garantibok som medföljer vid leverans".

Vad ingår i garantin? Är det bara motor/växellåda/elektronik som ingår eller är det en "äkta" fabriksgaranti vi pratar om? Går en blinkers av (utan att man har trillat på den naturligtvis), ingår detta?

Lack? Rost? Osv..
Yamaha TDM 900 -2008
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Motor, låda ochelektronik.

Gjutningsfel och sånt kan vara en sak att diskutera med dem om det sker. Är det uppenbart det är ex. felsvetsat är de inte helt ohjälpsamma. För en sansad dialog. :)

/H
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

Henning skrev:Motor, låda ochelektronik.

Gjutningsfel och sånt kan vara en sak att diskutera med dem om det sker. Är det uppenbart det är ex. felsvetsat är de inte helt ohjälpsamma. För en sansad dialog. :)

/H
Ok, Kawasakis tilläggsgaranti är med andra ord det vassaste på svenska marknaden just nu, dels VSG (som de iofs delar med Suzuki också):

Låg premie för utvalda modeller
Nu blir försäkringen billigare och ett års fri vagnskada ingår vid köp av utvalda Kawasakis modeller. Försäkringsbolaget Bilsport & MC Specialförsäkringar erbjuder dessutom extra förmånlig klassning av några av Kawasakis modeller, ER-6n, Z1000 och Z750 samt Versys, ER-6f och 1400GTR.


och dels fabriksgarantin:

Nu kan du som Kawasakiägare köpa till en förlängd fabriksgaranti. Kawasaki är den enda tillverkaren som erbjuder detta. Detta är en fullgaranti, dvs skall inte förväxlas med motorgaranti som de flesta andra tillverkare erbjuder upp till 5 år.
Man kan förlänga garantin med 12-24 månader, dvs fullgaranti i totalt 3 eller 4 år.
Garantin kan tecknas upp till 12 månader efter att fordonet tagits i bruk.

->750 12mån 1860:-
->750 24mån 2325:-
750-> 12mån 2215:-
750-> 24mån 2915:-


Saxat från Kawasaki.se. Synd att Kawa inte har nån modell som intresserar mig. :?

*Edit* Jo, de hade de visst, nya Versys ser minst sagt intressant ut, marginellt dyrare än TA, 66hk, ABS, 6 växlar, tja vi får väl se vad som händer.
Yamaha TDM 900 -2008
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Hondas garanti: två år på allt, inklusive lack samt typ det du nämnde...att blinkersen ramlar av, dvs sånt som man kan hänvisa till rena fabrikationsfel. vad sen "allt" är, får väl var och ens fantasi/sunda förnuft utröna vad det betyder.
Utöver nämnda så finns sen ytterligare tre år på motor, växellåda samt elektronik. Personligen är jag ju rädd att just dessa grejor ska pajja.

Det är också skillnad på garanti och tilläggsgaranti. Den ena är garanti och den andra en reklamationsrätt. Hur reklamationsrätten fungerar i enskilda fall får väl framtiden utvisa.

Övriga japaner har alltså fem års garanti i prislappen, medan kawa vill ha betalt.
Att köpa en hoj med vsg betalt första året torde ju givetvis vara en god affär, speciellt hojar med dyr försäkring. Vad man bör beakta är att man år två ska betala fullt pris på försäkringen samt inte minst, ska man sälja hojen, så ska man konkurrera mot nya hojar med gratis vsg. Alltså, vad händer med andrahandsvärdet?
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

V Saarela skrev:Hondas garanti: två år på allt, inklusive lack samt typ det du nämnde...att blinkersen ramlar av, dvs sånt som man kan hänvisa till rena fabrikationsfel. vad sen "allt" är, får väl var och ens fantasi/sunda förnuft utröna vad det betyder.
Utöver nämnda så finns sen ytterligare tre år på motor, växellåda samt elektronik. Personligen är jag ju rädd att just dessa grejor ska pajja.

Det är också skillnad på garanti och tilläggsgaranti. Den ena är garanti och den andra en reklamationsrätt. Hur reklamationsrätten fungerar i enskilda fall får väl framtiden utvisa.

Övriga japaner har alltså fem års garanti i prislappen, medan kawa vill ha betalt.
Att köpa en hoj med vsg betalt första året torde ju givetvis vara en god affär, speciellt hojar med dyr försäkring. Vad man bör beakta är att man år två ska betala fullt pris på försäkringen samt inte minst, ska man sälja hojen, så ska man konkurrera mot nya hojar med gratis vsg. Alltså, vad händer med andrahandsvärdet?
Var ser du att det ena är en reklamationsrätt och det andra är en garanti?

http://www.kawasaki.se/content.asp?Id=3 ... Id=654AAA5

"Om en del som ingår i avtalet går sönder på grund av ett tillverkningsfel, reparerar eller byter Kawasaki ut delen utan kostnad: så enkelt är det. Inga överraskningar eller kostnader för arbetstid eller delar. Ingår det så ingår det."

För att kunna svara mer i detalj på detta bör man alltså ha avtalet framför sig och se vad som inte ingår.... :?

Fullt försäkringspris i detta fall är 3063:-/år för helförsäkring (30+) på Bilsport och 1722:- för en halvförsäkring (dvs under första året) för Versys. Med andra ord så billig att försäkra (även helförs) att jag inte tror att andrahandsvärdet blir speciellt påverkat.

Versys är ju lite svår att jämföra med Varadero men då det är Varadero som har alla funktioner som Versys har (ABS, 6 växlar samt insprutning) blir det ju den man ser på i första hand (till skillnad mot Transalpen), och rent kostnadsmässigt vinner ju Versys med 40.400:- i ren inköpskostnad mot Varadero. 66 hk uppmätt på bakhjulet och med 63,2kg tillgodo mot Varaderon i tom vikt borde dessutom innebära mer "pang för pengarna".

http://www.webbikeworld.com/motorcycles ... ki-versys/

Det jag då kan läsa mig till för Sveriges räkning så har Suzuki också en garanti där motor, växellåda och elektronik ingår, dessutom ingår också VSG första året. Dock har vi inga bra återförsäljare i Göteborgsstrakten som säljer Suzuki samt att det närmaste modellmässigt jag kommer nåt jag skulle vilja ha är Bandit och 650-versionen fick klagomål på "otrevlig kant för knät på tanken" från Hennings tidning tror jag det var. 1250-versionen av Bandit är ju också fin men lite för mkt väghoj för min smak.

Svåra val när man skall köpa ny hoj för första ggn, men ju mer jag hör och läser ju lättare att välja blir det.
Yamaha TDM 900 -2008
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

HIttade de amerikanska villkoren här: http://www.kawasaki.com/Content/pdfs/GTPPCert.pdf
Yamaha TDM 900 -2008
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

NordF skrev: Var ser du att det ena är en reklamationsrätt och det andra är en garanti?

http://www.kawasaki.se/content.asp?Id=3 ... Id=654AAA5

"Om en del som ingår i avtalet går sönder på grund av ett tillverkningsfel, reparerar eller byter Kawasaki ut delen utan kostnad: så enkelt är det. Inga överraskningar eller kostnader för arbetstid eller delar. Ingår det så ingår det."
Man blir ju lite fundersam när man läser text som "repareras kostnadsfritt om den gått sönder pga tillverkningsfel.(nyckelord:pga tillverkningstext) Hur man nu reder ut/bevisar en sån grej efter att hojen rullat i typ fem år.
Jag försöker lusläsa min honda garantiskrift och hittar ingen sådan text.

Nåja, Verseys är säkert en jättefin hoj.
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

Jag hittade detta:

http://www.mcpoolen.se/garanti/mc-5ar

"Den garantitid som överstiger 2 år gäller endast första ägaren."

Nåt ni känner igen från era villkor?
Yamaha TDM 900 -2008
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

NordF skrev:Jag hittade detta:

http://www.mcpoolen.se/garanti/mc-5ar

"Den garantitid som överstiger 2 år gäller endast första ägaren."

Nåt ni känner igen från era villkor?
Vär käre forumchef Henning har ju jobbat på mc-poolen några år, så han borde ju veta vad som gäller, men.....mc-poolen är en gråimportör som importerar själv vid sidan om generalagenten, oftast då givetvis till lägre priser än generalagenterna.
Däremot finns det ju en risk med det lägre priset. Om du köper en ny hoj idag och firman går i konkurs nästa dag.....så har du ingen garanti alls.(obs! nu var det inget menat mot mc-poolen som verkar vara ett etablerat och stabilt företag)

Köper du av en generalagent, oavsett märke, så finns det ju ett antal återförsäljare att vända sig till om din handlare skulle gå omkull.
Garantin brukar också gälla oavsett antal ägare och mil.
hva350
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 21:45
Answers: 0
Ort: Nyköping

skrivklåda

Inlägg av hva350 »

Vore det inte bättre att Du läser i körkortsboken istället för att komma med en massa dumma frågor i dett forum
Hasse Nilson
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Re: skrivklåda

Inlägg av Gilbert »

hva350 skrev:Vore det inte bättre att Du läser i körkortsboken istället för att komma med en massa dumma frågor i dett forum
Hasse Nilson
Det finns inga dumma frågor, däremot brukar det vara gott om dumma svar...vilket härmed torde vara bevisat.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Intressant om det är så att garanti i 5 år bara gäller första ägaren, då det ofta i försäljningsannonser används som ett försäljningsargument. T.ex att cykeln är 3 år så garanti finns kvar.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

GeCe skrev:Intressant om det är så att garanti i 5 år bara gäller första ägaren, då det ofta i försäljningsannonser används som ett försäljningsargument. T.ex att cykeln är 3 år så garanti finns kvar.
Ja precis, det var just det jag också tänkte.
Yamaha TDM 900 -2008
Todi
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 17:59
Answers: 0
Ort: Honda Varadero -03 Sandarne

Inlägg av Todi »

Efter att tävlat i motocross i många år och testat dom flesta märkena så säger jag bara man får det man betalar för.
Har kört Suzuki GSX 1100F och RF 900 många år men Suzuki är Suzuki.
Honda är dyrare pga en anledning och det är KVALITET som gör att prislappen är lite högre MEN det är värt varenda krona anser jag.
Garantin följer med hojjen INTE ägaren.
Nu balla det ur lite ang garantin mm men jag fick ju skriva av mig lite i vilket fall :lol:
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ja det låter ju faktiskt troligt att du har rätt Todi! Både när det gäller garanti och kvalite. Det där med kvalite skriver jag gärna under på eftersom det är något jag upptäckte för länge sen.

Angående garanti. Läste en annons från Fottas i Ludvika häromdagen där man säger att garanti för en beg. Transalp skulle gälla till 2011. Och varför skulle en sådan firma använda sig av ett sånt försäljningargument om det inte var sant. Det är väl antagligen MC-polen som har en egen variant av någon anledning eller också utrycker de sig inte om Honda specifikt.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Det här med 5års garanti är väll väldigt bra men hondaförsäljarna knytrer samtidigt upp dig så att du inte kan göra servicen själv. Jag är nyligen ägare till en Varadero och har ännu inte koll på priserna men jag förstår att det inte är helt gratis. Vad händer om jag byter tex. bromsklossarn till ett piratmärke påverkar det garantin, vad får jag göra med bibehållen garanti? Det är många frågor som dyker upp, men det löser sig.
Gott Nytt År
Jan-Olov
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

En Honda går väl aldrig sönder !? :wink:
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Forceman skrev:En Honda går väl aldrig sönder !? :wink:
Du säger som vaje montör som instalerar en ny maskin. Jag frågar alltid. "Tala nu om för mig vad är det som brukar gå sönder så att jag vet var jag skall leta." Jag får alltid samma svar, den går inte sönder. Oftast med ett förnärmat utryck i ansiktet. :shock:

Jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jan-Olov skrev:
Forceman skrev:En Honda går väl aldrig sönder !? :wink:
Du säger som vaje montör som instalerar en ny maskin. Jag frågar alltid. "Tala nu om för mig vad är det som brukar gå sönder så att jag vet var jag skall leta." Jag får alltid samma svar, den går inte sönder. Oftast med ett förnärmat utryck i ansiktet. :shock:
Jan-Olov
Och när något ändå går sönder så säger de "Det har vi aldrig hört talas om förut"
Vill de bli av med kunden säger de också "Vad har du gjort egentligen"
Faktiskt skönt när garantin gått ut. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Jo, så rätt Tramsvalp! Ungefär som när man köper den där nya hjälmen och man tappar den i backen första gången. Det känns efteråt så jävla skönt att det är bortgjort :)

Varderon har relativt billig service, billigare än TA:n. Mest tack vare att ventilerna är med shimsar(behöver ej kollas ofta)

Varaderon går inte sönder, eller som någon sa "det har aldrig hänt förut" :)
Alla snackar om VFR:en livslängd på motor, men.....
Finns nån Varadero långfärdsbudhoj i England som hade senaste noteringen gått dryga 30.000 mil. Service och ett kopplingsbyte. Var det inte Per Öhl som öppnade en TA motor efter dryga 20.000 mil, inget större slitage?
I min värld är Transalpen på något sätt, den bästa Hondan som någonsin byggts? Har den haft någon typiskt fel/barnsjukdom under sina 20 år?

Håller man reda på grejorna, så håller dom också. Garantin gäller oavsett ägare och oavsett mil i fem år. Den är fri att välja bort om man nu vill serva själv.
Dock, så är det väl bara att använda sin egen fantasi. Lämna en femårig garanti utan att ha koll på hur maskinen sköts vore väl tokigt?


En halvbekant köpte en Transalp i början av säsongen. Visade sig att dryga 5000 mil på mätaren och motorn är slut. Man börjar undra vad för liv den levt.....?
Skriv svar