Blåfärgat strålkastarljus för trafiksäkerhet!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Blåfärgat strålkastarljus för trafiksäkerhet!

Inlägg av GeCe † »

Det här med att synas i trafiken och inte bli förväxlad på MC med en moppe är ju bl.a någonting som diskuterats flitigt. Och SMC har ju i många år arbetat med dessa frågor men det är för dem som att pissa i motvind verkar det som eftersom inget får göras som inte övriga EU-länderna godkänner. Tänker på ljustriangeln man progagerat för.

Själv bytte jag idag ut strålkastarens vita lampa mot en blåfärgad idag som blir allt vanligare på bilar. Hur det funkar vet jag inte eftersom jag inte kört något än men min tanke var att kanske minimerar risken för att iallafall inte bli förväxlad med en moppe.

Tror ni att det är var bra idé!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

Då jag sitter och gräver i teorin inför mitt prov så förstår jag lagen som att det bara är vitt ljus som är tillåtet på moderna motorcyklar, eller har jag fel?
Yamaha TDM 900 -2008
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Du har rätt Nordf, jag ringde direkt till bilprovningen och fick det du skrev bekräftat. Det är vitt eller gult ljus som gäller framåt. Men som tjänstemannen sa som besvarade min fråga är det de regler som "gäller" vid besiktningen.
Likadant med ljustriangeln det får man inte heller ha. Inga extraljus tillsamman med halvljuset inte ens på dagtid.

Men som både jag och tjänstemannen var överens om så borde det vara viktigare att synas.

Så jag skiner i vad lagstiftaren tycker i detta fall och tänker även skaffa extra varselljus.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
NordF
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 28 jul 2007, 01:11
Answers: 0
Ort: Yamaha TDM 900 / Göteborg

Inlägg av NordF »

GeCe skrev:Du har rätt Nordf, jag ringde direkt till bilprovningen och fick det du skrev bekräftat. Det är vitt eller gult ljus som gäller framåt. Men som tjänstemannen sa som besvarade min fråga är det de regler som "gäller" vid besiktningen.
Likadant med ljustriangeln det får man inte heller ha. Inga extraljus tillsamman med halvljuset inte ens på dagtid.

Men som både jag och tjänstemannen var överens om så borde det vara viktigare att synas.

Så jag skiner i vad lagstiftaren tycker i detta fall och tänker även skaffa extra varselljus.
Ja med tanke på "mervärdet" så är det ju vansinningt att det inte är lagligt med triangeln. Jag tror nog att du är rätt trygg från att åka dit med tanke på att jag ser dagligen ungdomar som kör om mig i minst 80-90 på sina mopeder, utan nummerplåt, utan hjälm osv och ingen polis syns nånsin till. :(
Yamaha TDM 900 -2008
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Någon som vet hur det är med xenonkonvertering? Får man inte igenom den på besiktningen då?

Maua
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

maua skrev:Någon som vet hur det är med xenonkonvertering? Får man inte igenom den på besiktningen då?

Maua
Jag frågade vid förra besiktingen om detta, och fick beskedet att det inte var ok. Läste i vi bilägare om konventering till Xenon och om inte jag misstar mig så vid deras prov så uppstod en beläggning på reflektorn som stal en hel del ljus. på Varaderon så är det ju två strålkastare så fins det ett behov om mer ljus, jag vet inte för har inte haft tillfälle att testa.
Men så är det ganska kul att bygga om lite så om inte för just detta.

Jan-Olov
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Jag brukar ha en gul lampa i hojarna, är helt säker på att jag syns bättre i bilisternas ögon. Gula lampor är ju inte längre så vanliga, nu har alla blåskimrande ljus, så man sticker ut på ett bra sätt med gult.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Philips kom ju med deras "motovision" förra året, ska tydligen ge en orangefärgad ljusbild, men med bibehållen ljusstyrka.

http://www.lighting.philips.com/se_sv/c ... ng&lang=sv

Tänkte införskaffa mig en sådan, kör ju sällan i mörker, och den ska väl vara godkänd.
Transalp -01
Zappa
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
Answers: 0
Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
Kontakt:

Inlägg av Zappa »

maua skrev:Någon som vet hur det är med xenonkonvertering? Får man inte igenom den på besiktningen då?

Maua
Har en i klubben som gjorde en Xenon konvertering, kommer inte ihåg om han hade problem med bilprovning. MEN det han sa var att den konverteringen han gjorde (färdigt kit passande H4 lampa) gjorde så att han mer eller mindre tappade allt ljus fram till nästan 1 meter framför hojen. Över 1 meter så var det kanon ljus.

Orsaken till det skulle enligt hans teorier vara att "pinne" som ljusbågen sitter på faktiskt skuggade så pass mycket att det blev väldigt dåligt ljus precis framför hojen.

Vet inte hur illa det var för jag hann aldrig se det innan han rev bort det.

/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Cyberhonda skrev:Jag brukar ha en gul lampa i hojarna, är helt säker på att jag syns bättre i bilisternas ögon. Gula lampor är ju inte längre så vanliga, nu har alla blåskimrande ljus, så man sticker ut på ett bra sätt med gult.
Det är nog inte så dumt speciellt som gult ljus skall vara lagligt också. Skulle jag få bakslag när jag besiktar nästa gång eller farbror pelisen säger att jag inte får ha min "blå" lampa så ligger nog den gula bra till.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
lakka
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:28
Answers: 0
Ort: Varadero 2006

Inlägg av lakka »

NordF skrev:
GeCe skrev:Du har rätt Nordf, jag ringde direkt till bilprovningen och fick det du skrev bekräftat. Det är vitt eller gult ljus som gäller framåt. Men som tjänstemannen sa som besvarade min fråga är det de regler som "gäller" vid besiktningen.
Likadant med ljustriangeln det får man inte heller ha. Inga extraljus tillsamman med halvljuset inte ens på dagtid.

Men som både jag och tjänstemannen var överens om så borde det vara viktigare att synas.

Så jag skiner i vad lagstiftaren tycker i detta fall och tänker även skaffa extra varselljus.
Ja med tanke på "mervärdet" så är det ju vansinningt att det inte är lagligt med triangeln. Jag tror nog att du är rätt trygg från att åka dit med tanke på att jag ser dagligen ungdomar som kör om mig i minst 80-90 på sina mopeder, utan nummerplåt, utan hjälm osv och ingen polis syns nånsin till. :(
Du får ha varselljus/dimljus på samtidigt med halvljus på motorcykel dagtid, inte gryning, skymning och mörker alltså. Trafikförordningen §71
Skriv svar