Någon som har tips om annan bakdämpare till XL1000

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Tengaipetrus
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:43
Answers: 0
Ort: Varadero - Lund

Någon som har tips om annan bakdämpare till XL1000

Inlägg av Tengaipetrus »

Är inne på min andra Varadero och på det stora hela mycket nöjd med hojen, den passar mig perfekt. Det är dock uppenbart att då de lyckats åtgärda en hel del av det som inte riktigt var till belåtenhet på min gamla 02:a under de uppdateringar som skett till 07:an så har de helt förbisett bakdämparen som verkligen lämnar en del i övrigt att önska. Jag är förhållandevis lätt och kör jag själv med dämpningen i det hårdaste läget fungerar det ju rätt bra men så fort lite packning eller passagerare kommer på blir det svajigt. Likaså om man börjar pressa lite hårdare, testade en bankurs tidigare under säsongen...

Inser att Öhlins säkert skulle skulle göra en fantastisk skillnad men en sån kostar runt 10.000 kronor och det är några kronor för mycket för min plånbok. Jag undrar därför om någon här har tips på dämpare som skulle kunna förbättra prestandan på min älskade Varadero. Kanske är det någon som själv gjort ett byte och kan rapportera positiva eller negativa erfarenheter.
Petrus
Honda XL 1000 VA Varadero 2007
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Märkligt?!?
På min 01:a fick jag allt eftersom milen las på skruva upp hårdheten på bakdämparen.

Sen blev dämparna stenhårda. Både min 03:a(körde ca 3500 mil med den) och 06:a har jag kört utan belastning på dämparen. Med full packning, alltså passagere, kök och sovande på hojarna har jag skruvat upp den ett antal varv. Aldrig känt varken slekighet eller svajighet. Inte heller på bankörningar.

Menar du nu att dämparen är för klen och att dom skulle ha gjort en försämring till 07, eller har jag totalt missuppfattat din undran?
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Min gamla XRV, som "farmarn" åker runt på nu, fick en Wilbersdämpare bak för att komplettera de progressiva gaffelfjädrarna från Wirth som jag monterat något tidigare. Köpte den direkt från Wilbers och jag tyckte den funkade alldeles utmärkt, betydligt följsammare över smågupp än den aningen mer stötiga originaldämparen, och ändå mer bestämd i de större guppen, helt enkelt bättre på allt. Renoveringsbar mm precis som Öhlins, men til ett betydligt angenämare pris, till din kostar den 429 euro och genom att vid beställning ange din och ev passagerares vikt och användningsområde för hojen så shimsar de dämparen och väljer rätt fjäder redan vid tillverkningen.

http://www.wilbers.de
Tengaipetrus
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:43
Answers: 0
Ort: Varadero - Lund

Inlägg av Tengaipetrus »

V Saarela skrev:.

Menar du nu att dämparen är för klen och att dom skulle ha gjort en försämring till 07, eller har jag totalt missuppfattat din undran?
Inte vet jag om de gjort någon försämring men jag upplever inte dämparen som särskilt välfungeranbde. Svajar mycket med packning och passagerare och hänger inte med riktigt om man drar upp tempot lite. Har jag anledning att tro att jag fått ett måndagsexemplar?
Petrus
Honda XL 1000 VA Varadero 2007
Tim
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 23:00
Answers: 0
Ort: Honda XL 1000 VA/Umeå

Bakdämpare

Inlägg av Tim »

Jag har en -06 införskaffad i juni har bara hunnit 1700 mil med den och jag justerar bara förspänningen efter last och justerar returen efter vad jag kör på för vägar och tycker den fungerar förträffligt
/Tim
V Saarela skrev:Märkligt?!?
På min 01:a fick jag allt eftersom milen las på skruva upp hårdheten på bakdämparen.

Sen blev dämparna stenhårda. Både min 03:a(körde ca 3500 mil med den) och 06:a har jag kört utan belastning på dämparen. Med full packning, alltså passagere, kök och sovande på hojarna har jag skruvat upp den ett antal varv. Aldrig känt varken slekighet eller svajighet. Inte heller på bankörningar.

Menar du nu att dämparen är för klen och att dom skulle ha gjort en försämring till 07, eller har jag totalt missuppfattat din undran?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag måste köra med dämparen i hårdaste , annars känns den extremt lite vinglig trots att jag bara väger 75 , strippad.

Detta är vid ganska hård körning där alla motorns hundra pållar används.
När man smiskar vägmaskiner , men viss vingel får man ju leva me - man har ju fjädringsväg i jmf me en vägmaskin och därmed en tendens till offroad egenskaper.

Det microskopiska vinglet man har ger märks i farter mellan 180-230 beroende på hur kurvigt det är.
En tyngre förare lär märka av det tidigare men som sagt , man får vara bomba på rätt ordentligt.
Skriv svar