Jag är en nybliven Transalp 650V ägare och en så otroligt nöjd sådan. Jag gjorde premiär turen igår på ca 30 mil, hämtade den i Göteborg där jag köpt den och mellanlandade i Värmland på min resa hem mot Uppland.
Eftersom detta var första gången jag kört den en lite längre sträcka så hann jag upptäcka vilken underbar hoj det verkar vara, och jag upptäckte också att det verkar vara lite andra varvtal/växlar som gäller än min tidigare lill-virago xv535.
Så min något amatöraktiga fråga till er erfarna är:
Vilket varvtal är det "optimala" för respektive växel? Jag har tidigare kört en urstark Volvo v70 som i princip gick att köra 40 på 5:an på mycket låga varv.
Vad mår min Transalp bäst av? 90 km på 5:an verkar vara ca 4000 varv?
Vad säger ni som vet lite mer och har mer erfarenhet av hojen? Vilka varvtal ska jag sträva mot?
//Jake
(kanske la jag detta inlägg under fel rubrik? I så fall kanske någon forumansvarig kan flytta det. Tack för en mycket bra forum!)
Varvtal/hastighet/växel
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Varvtal/hastighet/växel
Vad kommer du att köra för väg, asfalt eller grus?
Är det asfalt så skulle jag lätt rekommendera att dreva om den lite, t.ex. 1 kugg mera fram, så man hamnar lite längre ned i varvregistret vid motorvägsfart. Sparar soppa samt att den inte känns så surrig.
Kör du däremot mycket grus så är orginaldrevningen alldeles utmärkt.
Är det asfalt så skulle jag lätt rekommendera att dreva om den lite, t.ex. 1 kugg mera fram, så man hamnar lite längre ned i varvregistret vid motorvägsfart. Sparar soppa samt att den inte känns så surrig.
Kör du däremot mycket grus så är orginaldrevningen alldeles utmärkt.
Re: Varvtal/hastighet/växel
dessa v-motorer ska man inte vara rädd för att varva, det är stor skillnad mot en custom dito, men nu har jag inte ägt just en transalp men skulle misstänka att runt 3000 och uppåt är vettiga varvtal? men som den vise killen skrev, kör du mycket landsväg så kan en omdrevning vara trevligt för att få ner varvtalet.
Min Varadero ligger på 3000 varv vid 90 men jag går sällan under 2500 för då blir det bara tungt för motorn (originaldrevning)
Min Varadero ligger på 3000 varv vid 90 men jag går sällan under 2500 för då blir det bara tungt för motorn (originaldrevning)
Re: Varvtal/hastighet/växel
Tack Wiseguy och Jimmy S för tips och tankar. Ska verkligen fundera på det, dags att byta drev om inte allt för länge så det var ett bra tips.
Jag upplevde den igår som att den gärna ville ha minst 2000 varv, helst 3500 varv på varje växel. Det verkar ju stämma ganska bra med vad du skriver Jimmy.
Som sagt jag har ännu ingen koll....så jag är glad över era tips!
//Jake
Jag upplevde den igår som att den gärna ville ha minst 2000 varv, helst 3500 varv på varje växel. Det verkar ju stämma ganska bra med vad du skriver Jimmy.
Som sagt jag har ännu ingen koll....så jag är glad över era tips!
//Jake
Re: Varvtal/hastighet/växel
Vad är original antal på drevningen fram?
Jag vet inte vad som sitter på men antar att det är original.
//Jake
Jag vet inte vad som sitter på men antar att det är original.
//Jake
Re: Varvtal/hastighet/växel
Hej Jake
Min ringa erfarenhet är väl att Transan ska köras på ett högre varvtal än t.ex. en custom.
Jag tycker att den på högre växlar är rätt orkeslös under 3500-4000 rpm. Så, 4500 är nog att rekommendera om man vill ha lite krut kvar.
Men, att sedan säga att ett visst varvtal skulle vara bättre än ett annat...
Trots allt, en hoj med inte alltför mycket hästar, man får ju anpassa efter behov. Men, som sagt, => 4500 rpm verkar i alla fall min tycka ät rätt kul.
Du lär få fler svar från mer kvalificerade än moi
Men, kör inte fortare än att du, din skyddsängel och hojen klarar av det
Min ringa erfarenhet är väl att Transan ska köras på ett högre varvtal än t.ex. en custom.
Jag tycker att den på högre växlar är rätt orkeslös under 3500-4000 rpm. Så, 4500 är nog att rekommendera om man vill ha lite krut kvar.
Men, att sedan säga att ett visst varvtal skulle vara bättre än ett annat...
Trots allt, en hoj med inte alltför mycket hästar, man får ju anpassa efter behov. Men, som sagt, => 4500 rpm verkar i alla fall min tycka ät rätt kul.
Du lär få fler svar från mer kvalificerade än moi
Men, kör inte fortare än att du, din skyddsängel och hojen klarar av det
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Varvtal/hastighet/växel
Transalpen brukar väl ha 15 fram och 48 bak har jag för mig. Tror detta gäller både 600 & 650:an. Rätta mig gärna ifall jag har fel.
När jag bytte till 16 fram så fick jag fila lite på skyddet som sitter inne drevkåpan fram. Det är en plåtbit som skall se till att kedjan, ifall den går av, inte slår emot motorn. Det rörde sig om några mm jag fick fila bort för att den skulle gå fritt. Detta försämrar inte funktionen på skyddet då det finns gott om material kvar.
Annars kan du räkna om det hela här:
http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Där ser man att ifall man byter till 16 kugg fram så sänker man varvtalet vid 110 km/h från 4887 rpm till 4582 rpm osv.
Samt att man höjer toppfarten från 168 km/h till 180 km/h.
När jag bytte till 16 fram så fick jag fila lite på skyddet som sitter inne drevkåpan fram. Det är en plåtbit som skall se till att kedjan, ifall den går av, inte slår emot motorn. Det rörde sig om några mm jag fick fila bort för att den skulle gå fritt. Detta försämrar inte funktionen på skyddet då det finns gott om material kvar.
Annars kan du räkna om det hela här:
http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Där ser man att ifall man byter till 16 kugg fram så sänker man varvtalet vid 110 km/h från 4887 rpm till 4582 rpm osv.
Samt att man höjer toppfarten från 168 km/h till 180 km/h.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Varvtal/hastighet/växel
Morrn Jake. På 600:an är originalet 15-kuggar. Tror det är samma på 650.
En aspekt att beakta vid "uppdrevning" är, kommer du mestadels åka ensam eller ha passagerare med plus packning. Transalpen är vid maxlast och kanske däröver, rätt så "hackig" i motorn på låga varv när du ska igång. Har den erfarenheten och det med originaldrevat. Sänker du då varvtalet ytterligare så ökar du på detta. Ta:n kunde gott ha varit lite lägre växlad på ettan.
Men som sagt, ska du mest/bara åka ensam så har det ingen större betydelse.
Kör hå...öh...lugnt.
En aspekt att beakta vid "uppdrevning" är, kommer du mestadels åka ensam eller ha passagerare med plus packning. Transalpen är vid maxlast och kanske däröver, rätt så "hackig" i motorn på låga varv när du ska igång. Har den erfarenheten och det med originaldrevat. Sänker du då varvtalet ytterligare så ökar du på detta. Ta:n kunde gott ha varit lite lägre växlad på ettan.
Men som sagt, ska du mest/bara åka ensam så har det ingen större betydelse.
Kör hå...öh...lugnt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Varvtal/hastighet/växel
Tack för alla svar!
Jag har idag gjort en 36 mila tur Värmland-Uppland och blev återigen otroligt glad över mitt hoj-köp. Den känns kanon att köra motorväg med tycker jag, ligger mest runt 90-115 km. Det känns skönt att kunna stå på och inte behöva göra mer än två korta stop och ändå komma fram och känna sig hyggligt fräsch i kroppen. Så var det verkligen inte på min förra hoj.
Jag tror faktiskt att jag avvaktar med att kugga om, jag tycker inte att jag störs nämnvärt av det högre varvtalet och speciellt mycket bensin verkar den inte dra heller.
Men som sagt stort tack för alla tips och idéer, vem vet jag kanske hinner ändra mig och kuggar om trots allt.
//Jake
Jag har idag gjort en 36 mila tur Värmland-Uppland och blev återigen otroligt glad över mitt hoj-köp. Den känns kanon att köra motorväg med tycker jag, ligger mest runt 90-115 km. Det känns skönt att kunna stå på och inte behöva göra mer än två korta stop och ändå komma fram och känna sig hyggligt fräsch i kroppen. Så var det verkligen inte på min förra hoj.
Jag tror faktiskt att jag avvaktar med att kugga om, jag tycker inte att jag störs nämnvärt av det högre varvtalet och speciellt mycket bensin verkar den inte dra heller.
Men som sagt stort tack för alla tips och idéer, vem vet jag kanske hinner ändra mig och kuggar om trots allt.
//Jake
-
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
- Hoj: TA XL600V
- Ort: Kungälv
Re: Varvtal/hastighet/växel
Hej på er. Jag är nybliven ägare till en XL600V 94. Kände mig bara tvungen att lyfta denna tråd då jag direkt upplevde att hojen varvar som en tandläkarborr när det börjar gå undan lite. Sagt och gjort. Lite snabb efterforskning på nätet och framför allt på http://www.jtsprockets.com" onclick="window.open(this.href);return false; resulterade ganska snabbt i erfoderlig kunskap. Har nu bytt till ett nytt 15 drev fram och ett 39 kuggars bak. Trivs mycket bättre nu när växlarna är lite längre och det nästan alltid finns en överväxel tillgänglig. Detta är nog en smaksak.
På dessa länkar kan man se vilka tillgänglig kuggantal det finns. Sen kan man välja om man vill kör piratdrev eller original. Själv kör jag pirat bak och original fram då jag läst att pirat fram kan slita på axeln.
http://www.jtsprockets.com/catalogue" onclick="window.open(this.href);return false;
Framdrevet heter JTF296
Bakdrevet heter JTR300
Skriv i beteckningen i rutan "Search for parts" så får ni en lista över antal kugg och vilka hojar just drevmodellen sitter på.
Själv åker jag med bakdrev ämnat för Yamaha.
På dessa länkar kan man se vilka tillgänglig kuggantal det finns. Sen kan man välja om man vill kör piratdrev eller original. Själv kör jag pirat bak och original fram då jag läst att pirat fram kan slita på axeln.
http://www.jtsprockets.com/catalogue" onclick="window.open(this.href);return false;
Framdrevet heter JTF296
Bakdrevet heter JTR300
Skriv i beteckningen i rutan "Search for parts" så får ni en lista över antal kugg och vilka hojar just drevmodellen sitter på.
Själv åker jag med bakdrev ämnat för Yamaha.
Re: Varvtal/hastighet/växel
600: 15/47
650:15/48
Annars är det samma drev(passar)
Jag har ju hoppat lite mellan 600/650 och 1000. Givetvis tyckte jag att dom mindre var surriga som tusan när man gick från tusen kubik, men efter ett tag vande man sig och tänkte inte på det. Kan tänka mig att det upplevs likadant också när man går från en custom(även en mindre) till nåt som kräver mer varv.
Jag drevade om mina Transalper. Eftersom jag kärde inte speciellt fort och hade ofta mycket packning på så kändes det som att ett drev fram var tillräckligt. Det är ju ändå en klen motor och ska orka fram också(....som Fibern är inne på).
@Wiseguy Jag har definitivt inget minne av att jag fick fila på min 650. Är det nån annan som bytt till större på 650 och fått göra det?
Tycker man ska alltid försöka dreva fram först. Drevet fram går ju ett antal varv mer än bakdrevet och större drev förlänger livet på den.
@ no1_martin Finns säkert drev som kan förstöra axeln fram, men dom dreven har namn som vi inte ens kan uttala. Håller man sig till kända märken såsom nämnda JT så är dom förmodligen minst lika bra/bättre än dom satt på när våra hojar kom ut från fabrik("piratdrev" på dom också då)
650:15/48
Annars är det samma drev(passar)
Jag har ju hoppat lite mellan 600/650 och 1000. Givetvis tyckte jag att dom mindre var surriga som tusan när man gick från tusen kubik, men efter ett tag vande man sig och tänkte inte på det. Kan tänka mig att det upplevs likadant också när man går från en custom(även en mindre) till nåt som kräver mer varv.
Jag drevade om mina Transalper. Eftersom jag kärde inte speciellt fort och hade ofta mycket packning på så kändes det som att ett drev fram var tillräckligt. Det är ju ändå en klen motor och ska orka fram också(....som Fibern är inne på).
@Wiseguy Jag har definitivt inget minne av att jag fick fila på min 650. Är det nån annan som bytt till större på 650 och fått göra det?
Tycker man ska alltid försöka dreva fram först. Drevet fram går ju ett antal varv mer än bakdrevet och större drev förlänger livet på den.
@ no1_martin Finns säkert drev som kan förstöra axeln fram, men dom dreven har namn som vi inte ens kan uttala. Håller man sig till kända märken såsom nämnda JT så är dom förmodligen minst lika bra/bättre än dom satt på när våra hojar kom ut från fabrik("piratdrev" på dom också då)
Re: Varvtal/hastighet/växel
Är inne på min andra Transalp och har inte heller filat på något skydd vid byte till större drev fram. När det gäller fabrikat på dreven vet jag att Honda och Yamaha har samma tillverkare av bakdrevet, för de passar till bägge hojarna, men har bara olika borrning.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Varvtal/hastighet/växel
om nu nån skulle få för sig att dreva om med "antal kuggar i drev som inte finns" till Transalp:
JTR300 bakdrevet:
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1988 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1989 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1990 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1991 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1992 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1993 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1994 JAPAN
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1987 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1991 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1992 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1993 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1994 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1995 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1996 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1997 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1998 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1999 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 2000 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW, 53 PS/ 39 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2001 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2002 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2003 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2004 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2005 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2006 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2007 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2011 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2011 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1988 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1989 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1990 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS WGP 50TH ANNIVERSARY 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2013 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2013 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 NA 800 2011 AMERICA
YAMAHA FZ8 NB 800 2012 AMERICA
YAMAHA FZ8 SA FAZER 800 2011 AMERICA
YAMAHA FZ8 SB FAZER 800 2012 AMERICA
YAMAHA TDM 900 900 2002 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2002 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 900 2003 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2003 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 900 2004 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2004 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2005 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2006 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2005 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2006 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2007 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2008 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2009 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2010 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2011 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2012 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TRX 850 849 1996 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1996 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1997 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1997 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1998 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1998 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1999 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1999 EUROPE 83 PS/ 61 KW
JTF296 framdrevet:
HONDA NT 400 BROS 400 1987 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 400 BROS 400 1988 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 400 BROS 400 1989 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1988 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1989 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1990 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1991 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 GT HAWK 650 1990 AMERICA 58 PS/ 43 KW
HONDA VT 600 C (EARLY) SHADOW 583 1998 EUROPE 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C (LATE) SHADOW 583 1998 EUROPE 38 PS/ 28 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 41 PS/ 30 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 41 PS/ 30 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1991 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1992 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1993 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1994 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1995 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1996 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1997 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1998 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1994 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1995 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1996 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1997 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1998 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1999 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2000 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2001 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2002 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2003 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2004 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2005 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2006 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2007 AMERICA
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1992 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1993 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1994 JAPAN
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1987 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1991 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1992 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1993 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1994 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1995 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1996 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1997 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1998 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1999 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 2000 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW, 53 PS/ 39 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2001 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2002 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2003 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2004 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2005 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2006 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2007 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1988 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1989 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1990 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
JTR300 bakdrevet:
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1988 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1989 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1990 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1991 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1992 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1993 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1994 JAPAN
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1987 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1991 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1992 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1993 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1994 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1995 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1996 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1997 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1998 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1999 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 2000 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW, 53 PS/ 39 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2001 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2002 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2003 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2004 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2005 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2006 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2007 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2011 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2011 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1988 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1989 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1990 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 N ABS WGP 50TH ANNIVERSARY 779 2012 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S ABS FAZER 779 2013 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2010 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2011 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 800 S FAZER 779 2013 EUROPE 106 PS/ 78 KW
YAMAHA FZ8 NA 800 2011 AMERICA
YAMAHA FZ8 NB 800 2012 AMERICA
YAMAHA FZ8 SA FAZER 800 2011 AMERICA
YAMAHA FZ8 SB FAZER 800 2012 AMERICA
YAMAHA TDM 900 900 2002 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2002 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 900 2003 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2003 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 900 2004 AMERICA 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2004 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2005 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 897 2006 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2005 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2006 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2007 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2008 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2009 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2010 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2011 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TDM 900 ABS 897 2012 EUROPE 86 PS/ 63 KW
YAMAHA TRX 850 849 1996 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1996 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1997 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1997 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1998 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1998 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1999 EUROPE 83 PS/ 61 KW
YAMAHA TRX 850 849 1999 EUROPE 83 PS/ 61 KW
JTF296 framdrevet:
HONDA NT 400 BROS 400 1987 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 400 BROS 400 1988 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 400 BROS 400 1989 JAPAN 37 PS/ 27 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1988 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1989 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1990 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 BROS 650 1991 JAPAN 56 PS/ 41 KW
HONDA NT 650 GT HAWK 650 1990 AMERICA 58 PS/ 43 KW
HONDA VT 600 C (EARLY) SHADOW 583 1998 EUROPE 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C (LATE) SHADOW 583 1998 EUROPE 38 PS/ 28 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 41 PS/ 30 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 41 PS/ 30 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1991 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1992 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1993 ALL 27 PS/ 20 KW, 39 PS/ 29 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1994 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1995 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1996 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1997 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 C SHADOW 583 1998 ALL 39 PS/ 29 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1994 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1995 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1996 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1997 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1998 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 1999 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2000 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2001 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2002 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2003 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2004 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2005 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2006 AMERICA
HONDA VT 600 CD SHADOW DELUXE 600 2007 AMERICA
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1992 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1993 JAPAN
HONDA XL 400 V TRANSALP 400 1994 JAPAN
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1987 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1988 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1989 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1990 ALL 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1991 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1992 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1993 EUROPE 27 PS/ 20 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1994 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1995 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1996 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1997 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1998 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 1999 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 600 V TRANSALP 583 2000 EUROPE 50 PS/ 37 KW, 34 PS/ 25 KW, 53 PS/ 39 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2001 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2002 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2003 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2004 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2005 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2006 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 650 V TRANSALP 647 2007 EUROPE 53 PS/ 39 KW, 34 PS/ 25 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V ABS TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2008 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2009 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2010 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XL 700 V TRANSALP 680 2012 EUROPE 60 PS/ 44 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1988 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1989 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
HONDA XRV 650 AFRICA TWIN 642 1990 EUROPE 60 PS/ 44 KW, 50 PS/ 37 KW
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Varvtal/hastighet/växel
En diger lista
Lasse from my iPhone
Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Varvtal/hastighet/växel
jag har en 600 98:a har tidigare kört en 93:a i ca 8000 mil.
Angående drevning vill jag nog påstå att hojen uppför sig bättre med 16 fram och original bak än med 15 fram.
Speciellt vid gruskörning, tycker jag. Vid omkörning i motorvägsfart är ju 4:an kanon att dra på.
Du får ju ca 500 u/min lägre varv vid 100 km/h. Min 98:a ligger vid lugn körning nära 0,4 l/mil.
Angående drevning vill jag nog påstå att hojen uppför sig bättre med 16 fram och original bak än med 15 fram.
Speciellt vid gruskörning, tycker jag. Vid omkörning i motorvägsfart är ju 4:an kanon att dra på.
Du får ju ca 500 u/min lägre varv vid 100 km/h. Min 98:a ligger vid lugn körning nära 0,4 l/mil.
Om vägen är för dålig, byt hoj.