Det kostar ju en rejäl slant att byta till ett nytt likadant batteri som sitter i våra hojar.
Lelles i Uppsala ska ha 1895:- för ett Yuasa YTZ14S
Men jag har hittat en engelsk site som säljer dessa kanonbilligt! Det blev 74 pund för mig inkl. frakt = 814 spänn!
Till Transalp 650 och 700: YTZ14-S 31500MCRD02 LÄNK
Till Varadero 99-02: YTZ14-BS 31500HA7678 LÄNK
Till Varadero 03-09: YTX20A-BS 31500MBTD22 LÄNK
Jag sitter och tittar på mitt just nu. Leverans till dörren t.o.m.
Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Man ska inte fråga så mycket. Skickas förmodligen som "mc-del" baraSkye skrev:Vad går frakten på?
Med tanke på att det är farligt gods som ska skickas så kan det tänkas vara mycket en hel del dyrare än än normal transport.
Med lite enkel matematik så kostade frakten 18 pund(74-56)
Är själv i faggorna med att beställa ett Yuasa YT12A-BS. Hittade ingen Honda som hade ett sånt batteri.
Men och andra sidan, så finns ett annat bra ställe http://www.mdsbattery.co.uk/ Där kostar den 51 pund.(i Sverige kostar den 1895:-) Har aldrig beställt därifrån, men har ryktesvägen hört att frakten går på 10 pund till S.(har igår ställt frågan till dom)
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Ett bra och prisvärt alternativ, enligt min erfarenhet, till Yuasa är Varta.
Jag köpte nyligen ett Varta YT12B-BS 12A 190 CCA för 680 kr på Autoexperten i Helsingborg.
Motsvarande Yuasabatteri skulle ligga på 1100 - 1200 kr.
Pluspunkter på Vartabatteriet var 12A istället för Yuasas 10A och CCA (Högbelastningsström) på 190 där Yuasa hade klart lägre.
Kan vara värt att kolla....
Jag köpte nyligen ett Varta YT12B-BS 12A 190 CCA för 680 kr på Autoexperten i Helsingborg.
Motsvarande Yuasabatteri skulle ligga på 1100 - 1200 kr.
Pluspunkter på Vartabatteriet var 12A istället för Yuasas 10A och CCA (Högbelastningsström) på 190 där Yuasa hade klart lägre.
Kan vara värt att kolla....
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Batteri £55.99Skye skrev:Vad går frakten på?
Frakt £18.00
Totalt £73.99
(inkl VAT 20%)
Yuasa YTZ14S: 11,2 Ah och 230 CCA. Måste vara nåt annat Yuasa-batteri du jämförde med.dasf skrev:Pluspunkter på Vartabatteriet var 12A istället för Yuasas 10A och CCA (Högbelastningsström) på 190 där Yuasa hade klart lägre.
Men Vartabatteriet du hittade verkar ju vara riktigt bra! För ett AGM-batteri är 700:- ett bra pris.
Bifogar länken till AutoExperten för dom som vill titta:
http://www.autokatalogen.se/afw/hbg/vie ... dNo=294827" onclick="window.open(this.href);return false;
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Du har rätt angående CCA-värdet.dasf skrev:Pluspunkter på Vartabatteriet var 12A istället för Yuasas 10A och CCA (Högbelastningsström) på 190 där Yuasa hade klart lägre. Yuasa YTZ14S: 11,2 Ah och 230 CCA. Måste vara nåt annat Yuasa-batteri du jämförde med.
Men Vartabatteriet du hittade verkar ju vara riktigt bra! För ett AGM-batteri är 700:- ett bra pris.
Mina ögon lyckade inte följa raden horisontellt hela vägen när jag var inne på Yuasas hemsida. Det var enklare när man hade en katalog och la på en linjal!
Batteriet jag jämförde med mellan Varta och Yuasa är det som jag beställde, YT12B-BS. Enligt Yuasa hemsida så är deras på 10A och Varta 12A.
Och det stod så långt ute till vänster på sidan så där tror jag att jag läste rätt utan linjal....
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Jag totalvägrar att montera annat är Yuasa(Japan, finns även nån Taiwanavariant av Yuasa i mondre maskiner) i hojarna. Ska jag då avvika(som jag gjorde förra veckan) från principen, så är det väl till Varta.
Nåja, ett Yuasa batteri är nu best från MDS igår och jag kan nu notera på UPS sidan att den är nu i Tamworth. Frakten var 9,99 Pund.
Nåja, ett Yuasa batteri är nu best från MDS igår och jag kan nu notera på UPS sidan att den är nu i Tamworth. Frakten var 9,99 Pund.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Problemet med varaderon (03+) är ju att de ska vara jordens kärnkraftverk till batteri (18Ah). Jag gick snikne mannens väg och köpte Exide Technologies AGM batteri på lokala Fixusåterförsäljaren. Framtiden får väl utvisa hur bra val det var men det blev som natt och dag när jag bytte jämfört med mitt gamla döende Yuasa original. Fick pynta ca 550 kr men fick hälla i syran själv och ladda upp första gången. Detta var direkta motsvarigheten till YTX20 så jag köpte alltså inget mindre batteri eller så.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
En liten petitess bara. Batterikapaciteten (energiinnehållet) mäts i Amperetimmar (Ah)dasf skrev:Enligt Yuasa hemsida så är deras på 10A och Varta 12A.
Rydde: Har du nån länk till det där Exidebatteriet?
http://www.koivunenkatalog.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Är det här rätt webkatalog?
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Tja, det är ju fixuskedjan men hittar inte i den där länken något vidare.AeroSol skrev:Rydde: Har du nån länk till det där Exidebatteriet?
http://www.koivunenkatalog.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Är det här rätt webkatalog?
Ojanperä heter då butiken här i Luleå. Så här ser batteriet ut.
På toppsidan står det instansat 111016-LE
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Det här ska Louis ha 165€ för.
Jag undrar vad det är för skillnad på YTX20CH-BS och YTX20HL-BS?
Båda är på 18 Ah och AGM.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
165€! Polerna verkar ju vara vända olika. Säkert nån high performance variant... Nåja, håller det 5 år så är det ju ett fynd man gjort...AeroSol skrev:
Det här ska Louis ha 165€ för.
Jag undrar vad det är för skillnad på YTX20CH-BS och YTX20HL-BS?
Båda är på 18 Ah och AGM.
Edit: Ser det inte lägre ut också? Då borde det väga lite mindre också. Fast mitt passar då fint i batterifacket på varaderon.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Undrar varför Varaderon måste ha så jädrans "stort" batteri?
Det började ju med en YTX14, 2003 hade dom ett som hette FTZ16. Det batteriet körde dom 2004 i utan ABS. Efter det har det varit YTX20. Tom en blingblinghoj som GW1800 kör med YTX20.
Det började ju med en YTX14, 2003 hade dom ett som hette FTZ16. Det batteriet körde dom 2004 i utan ABS. Efter det har det varit YTX20. Tom en blingblinghoj som GW1800 kör med YTX20.
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Hello Grabbar kan det vara så här!!!
Ni kör ju högteknologiska maskiner....=sprutmotor,abs,mera datakraft.samt event eltillbehör.(micro,hårtork,,osv)
Givetvis kan ni köpa ett mindre batteri (funkar) men då faller ja parametrarna som HONDA satt upp.
Större batteri är för att garantera driften på dessa enheter..
Men jag som kör en FLINTA med Wergasser ( 2001) behöver int denna reservkraft...
Men mot extra avgift kan jag beställa ett h-batteri,,,,,samma mått ,,1,1kg men tyngre =Bättre urladdningstid
Så här ser det ut på Flintan..........kopia av MDS info
(standard batt)
YTX14-BS
Capacity: 12 Ah
Cold-start performance: 200EN
Weight: 3.7 Kg
Dimensions: 150mm x 87mm x 145mm
H=High Performance)......Har Samma mått,tyngre, Men,längre urladdningstid vid efektuttag=Dyrare !
High Performance version of the YTX14-BS
Dimensions: 150mm x 87mm x 145mm
Capacity 12Ah
Cold-start performance: 240EN
Weight 4.8kg
Alltså passar YTX14H-BS bättre till
""micro/hårtorkning/bling bling +event start av motor" på min Flinta...blir ett sådant
Tack för tipset SAARELA!!!!!!!!!! http://www.mdsbattery.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obs frakt,, ca 10gbp/106svenska)
PS,,Jag köper ett 14H...=hårtork
ROLLE +60 åker Varadero,,,,
++ alltid YUASA
Ni kör ju högteknologiska maskiner....=sprutmotor,abs,mera datakraft.samt event eltillbehör.(micro,hårtork,,osv)
Givetvis kan ni köpa ett mindre batteri (funkar) men då faller ja parametrarna som HONDA satt upp.
Större batteri är för att garantera driften på dessa enheter..
Men jag som kör en FLINTA med Wergasser ( 2001) behöver int denna reservkraft...
Men mot extra avgift kan jag beställa ett h-batteri,,,,,samma mått ,,1,1kg men tyngre =Bättre urladdningstid
Så här ser det ut på Flintan..........kopia av MDS info
(standard batt)
YTX14-BS
Capacity: 12 Ah
Cold-start performance: 200EN
Weight: 3.7 Kg
Dimensions: 150mm x 87mm x 145mm
H=High Performance)......Har Samma mått,tyngre, Men,längre urladdningstid vid efektuttag=Dyrare !
High Performance version of the YTX14-BS
Dimensions: 150mm x 87mm x 145mm
Capacity 12Ah
Cold-start performance: 240EN
Weight 4.8kg
Alltså passar YTX14H-BS bättre till
""micro/hårtorkning/bling bling +event start av motor" på min Flinta...blir ett sådant
Tack för tipset SAARELA!!!!!!!!!! http://www.mdsbattery.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obs frakt,, ca 10gbp/106svenska)
PS,,Jag köper ett 14H...=hårtork
ROLLE +60 åker Varadero,,,,
++ alltid YUASA
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Är det nån som testat de här "LiFePO4"-batterierna?
Vad jag förstått har de följande egenskaper:
+ Ingen självurladdning, kan lagras länge på hyllan
+ Leverera mkt startström om så behöves
+ Superlätta/kompakta (upp till 80% viktbesparing)
- Om du laddar ur det helt har du problem...måste laddas länge med special laddare för att väckas till liv igen
Jag har inte sett ett själv men det borde ju bli en fin viktsparing eller om inte annat plats över i batterifacket...
Vad jag förstått har de följande egenskaper:
+ Ingen självurladdning, kan lagras länge på hyllan
+ Leverera mkt startström om så behöves
+ Superlätta/kompakta (upp till 80% viktbesparing)
- Om du laddar ur det helt har du problem...måste laddas länge med special laddare för att väckas till liv igen
Jag har inte sett ett själv men det borde ju bli en fin viktsparing eller om inte annat plats över i batterifacket...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Biltema har jo batterier også, så om de holder i tre år, blir det billiger og handle der.
Lettere og klage, blir det også.
545 nok for batteri 80821, som skal passe en Varadero 05
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=80821" onclick="window.open(this.href);return false;
Lettere og klage, blir det også.
545 nok for batteri 80821, som skal passe en Varadero 05
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=80821" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Det går utmärkt att köra Varaderon på 8 Ah batteri av scysst kvalite t.ex YTX varianter med bra CCA - även fast det är lite kallare.
Man får ju mindre marginaler mot att ha lysena på,livslängden blir ju kortare inte för att batteriet slits fortare men man närmar sig fortare marginalen som ett 18Ah har tack vare sin överkapacitet.
Gällande LiFePo4 så fungerar dom bra sommartid - är det kallare nedåt nollan tenderar dom att inte direkt orka dra runt motorn - då är tydligen knepet att stå me lysen på och armera/soppapump tändning med dödaren för att lasta ned det så det blir lite varmt.
Finns en del skrivet på sporthoj om batteritypen.
Man får ju mindre marginaler mot att ha lysena på,livslängden blir ju kortare inte för att batteriet slits fortare men man närmar sig fortare marginalen som ett 18Ah har tack vare sin överkapacitet.
Gällande LiFePo4 så fungerar dom bra sommartid - är det kallare nedåt nollan tenderar dom att inte direkt orka dra runt motorn - då är tydligen knepet att stå me lysen på och armera/soppapump tändning med dödaren för att lasta ned det så det blir lite varmt.
Finns en del skrivet på sporthoj om batteritypen.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips! Orginal Yuasa-batterier till kanonpris!
Hmm kanske är något för mig som låter varaderon stå i garaget på vintern..."tyvärr" har man ju nybytt batteri sen i somras.Klosterdalens stora fasa skrev:Gällande LiFePo4 så fungerar dom bra sommartid - är det kallare nedåt nollan tenderar dom att inte direkt orka dra runt motorn - då är tydligen knepet att stå me lysen på och armera/soppapump tändning med dödaren för att lasta ned det så det blir lite varmt.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15