Orkeslös
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Orkeslös
Va ute och körde en sväng. Efter några mil så blev hojjen plötsligt helt orkeslös och det kändes som om den bara gick på en cylinder. Fick hålla full gas på 4:an i 2 mil hem.....
Hemkommen så kollade jag stiften, såg ok ut och gnistrade som dom ska. Tömde sedan förgasarna på soppa och det såg åxå helt okej ut, inget "skräp" följde med ut. Kollade sedan att vakuumbränslekranen funkade som den skulle, gjorde den åxå.... men den går fortfarande lika dåligt.
VAD är då problemet?????
Någon som råkat ut för detta???
Hojjen är en Transalp 600 -89
Hemkommen så kollade jag stiften, såg ok ut och gnistrade som dom ska. Tömde sedan förgasarna på soppa och det såg åxå helt okej ut, inget "skräp" följde med ut. Kollade sedan att vakuumbränslekranen funkade som den skulle, gjorde den åxå.... men den går fortfarande lika dåligt.
VAD är då problemet?????
Någon som råkat ut för detta???
Hojjen är en Transalp 600 -89
- V-Power
- Trehjuling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 30 jul 2012, 16:05
- Hoj: Transalp XL650V-06
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Orkeslös
Kan vara nått med undertrycket i ena förgasaren. Trasigt membran kanske, så den inte lyfter rätt.
XL650V -06
XR600R -00
CB650 -82
Norton Dominator -58
Monarped -59
Dakota -74
XR600R -00
CB650 -82
Norton Dominator -58
Monarped -59
Dakota -74
Re: Orkeslös
Tackar för tipset. Ska kolla det.
Inga fler tips någon???
Måste ju varit någon mer som råkat ut för detta?
Kan det vara en CDI-box som krånglar?? Eller det kanske inte beter sig så här då?
Inga fler tips någon???
Måste ju varit någon mer som råkat ut för detta?
Kan det vara en CDI-box som krånglar?? Eller det kanske inte beter sig så här då?
Re: Orkeslös
Hur kollar man sina CDI-boxar bäst?? Tror att nån av dom spökar.
Kan man ha hojjen igång och koppla ur den ena och se om den går lika illa? Eller tar dom skada av det?
Vilken av dom styr den främre cylindern?? Tror att det är den som bråkar.
Någon som har lite info att delge?? Lyfte båda tändhattarna på främre cylindern och
Den gick precis lika som med dom i. Konstigt att den slår gnista när man kör med startmotorn
och kollar det.
Kan man ha hojjen igång och koppla ur den ena och se om den går lika illa? Eller tar dom skada av det?
Vilken av dom styr den främre cylindern?? Tror att det är den som bråkar.
Någon som har lite info att delge?? Lyfte båda tändhattarna på främre cylindern och
Den gick precis lika som med dom i. Konstigt att den slår gnista när man kör med startmotorn
och kollar det.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Orkeslös
Ehh...ursäkta om jag misstolkar din fråga.. .. men stiften ska ju slå gnista när startmotorn körs.Troll skrev: Konstigt att den slår gnista när man kör med startmotorn
och kollar det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Orkeslös
Kanske menar om dödarn är i läge av(?)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Orkeslös
Menar att.... Orkar den slå gnista även om CDI-boxen till den främre cylindern är kass eller håller på att sluta att fungera.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Orkeslös
Aha, tänkte väl...
Cdi:n finns nog andra som kan bättre än jag, men en tändspole kan avta innan den dör, men knappast i två mil.
Cdi:n finns nog andra som kan bättre än jag, men en tändspole kan avta innan den dör, men knappast i två mil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Orkeslös
Troll. Hur går det? Får du nån orning på den?
Du är medveten om att det sitter 4 stift på hojen? Tror dessutom att du har en tändspole till varje stift också?
Känn på grenrören om dom blir varma. Kanske prova skifta lite stift och spolar mellan cyllarna.....
Du är medveten om att det sitter 4 stift på hojen? Tror dessutom att du har en tändspole till varje stift också?
Känn på grenrören om dom blir varma. Kanske prova skifta lite stift och spolar mellan cyllarna.....
Re: Orkeslös
Hmmmm.....
Nu går den som vanligt igen
Problemet är att jag inte gjort nått.
Startade upp den idag och skulle börja mekka, men den startade så lätt som den brukar göra jämt.
Men jag lyfte sadeln och gjorde rent anslutningarna till CDI-boxarna. Kanske var det någon dålig anslutning på nått av stiften. Startade upp den igen.... går fortfarande som en dröm .
Kollade texten på CDI-boxarna och det stod Shindengen på toppen på den och på sidan stod det
MS8
CI558
och några andra bokstäver och siffror vid sida om de andra 8.N och 281
Nån som vet om det är originalboxarna eller om dom är bytta nångång till "pirat".
Nu går den som vanligt igen
Problemet är att jag inte gjort nått.
Startade upp den idag och skulle börja mekka, men den startade så lätt som den brukar göra jämt.
Men jag lyfte sadeln och gjorde rent anslutningarna till CDI-boxarna. Kanske var det någon dålig anslutning på nått av stiften. Startade upp den igen.... går fortfarande som en dröm .
Kollade texten på CDI-boxarna och det stod Shindengen på toppen på den och på sidan stod det
MS8
CI558
och några andra bokstäver och siffror vid sida om de andra 8.N och 281
Nån som vet om det är originalboxarna eller om dom är bytta nångång till "pirat".
Re: Orkeslös
Vet inte om du hittar något av värde här:
http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox
http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox
Re: Orkeslös
Kolla om choken fungerar som den ska!
Min hoj är superlätt att få att gå dåligt om man startar med choke och glömmer att slå av den, den tål inte att startas och gå på tomgång, utan passning.
Provat att starta och klä på mig med hojen på tomgång med "lite lite" choke men det slutar alltid med att jag tar bilen till jobbet, när den väl stått några timmar startar den snällt.
Förslag: Kolla om det kärvar i choken på förgasaren på den cylinder som du har problem med.
Min hoj är superlätt att få att gå dåligt om man startar med choke och glömmer att slå av den, den tål inte att startas och gå på tomgång, utan passning.
Provat att starta och klä på mig med hojen på tomgång med "lite lite" choke men det slutar alltid med att jag tar bilen till jobbet, när den väl stått några timmar startar den snällt.
Förslag: Kolla om det kärvar i choken på förgasaren på den cylinder som du har problem med.
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Orkeslös
Tack för tipsen..
Choken fungerar helt ok.
Så det verkar inte vara problemet. Kanske är det Nån CDI-box som spökar ändå
Kanske börjar felet på boxen så här intermittent för att sedan balla ur totalt.
Nån som råkat ut för det eller lägger den bara av direkt???
Verkar som det bara händer ibland om man läser lite om problemet. Men kanske finns det erfarenhet om detta på forumet??
Så det är väl bara att köra och se om problemet kommer tillbaka eller om det räckte med rengörningen av anslutningarna.
Choken fungerar helt ok.
Så det verkar inte vara problemet. Kanske är det Nån CDI-box som spökar ändå
Kanske börjar felet på boxen så här intermittent för att sedan balla ur totalt.
Nån som råkat ut för det eller lägger den bara av direkt???
Verkar som det bara händer ibland om man läser lite om problemet. Men kanske finns det erfarenhet om detta på forumet??
Så det är väl bara att köra och se om problemet kommer tillbaka eller om det räckte med rengörningen av anslutningarna.
Re: Orkeslös
Jag har även snöskotrar och har råkat ut för haverier på CDI-boxar. Kunde starta normalt (kall), men varm, icke. Kollade om det gav gnista och det gjorde det men kanske lite svagare än vanligt (minns inte säkert). Men efter byte till ny, var det inga problem.
Felet fanns inte när boxen var kall bara när den var varm.
Men nu är det kanske så att CDI-boxen bestämmer även när gnistan skall komma och om det är fel på den delen på elektroniken så kanske man får en bra gnista men vid fel tillfälle.
OBS! Ingen expert!
Felet fanns inte när boxen var kall bara när den var varm.
Men nu är det kanske så att CDI-boxen bestämmer även när gnistan skall komma och om det är fel på den delen på elektroniken så kanske man får en bra gnista men vid fel tillfälle.
OBS! Ingen expert!
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Orkeslös
Mycket tyder på spök med CDI:in men det är väl bara att köra och se om det återkommer.
Kanske nån som har en CDI liggande och inte behöver den???
Vart får man tag i en sådan billigast??
Kanske nån som har en CDI liggande och inte behöver den???
Vart får man tag i en sådan billigast??
Re: Orkeslös
Hej.Troll skrev:Hmmmm.....
Nu går den som vanligt igen
Problemet är att jag inte gjort nått.
Startade upp den idag och skulle börja mekka, men den startade så lätt som den brukar göra jämt.
Men jag lyfte sadeln och gjorde rent anslutningarna till CDI-boxarna. Kanske var det någon dålig anslutning på nått av stiften. Startade upp den igen.... går fortfarande som en dröm .
Kollade texten på CDI-boxarna och det stod Shindengen på toppen på den och på sidan stod det
MS8
CI558
och några andra bokstäver och siffror vid sida om de andra 8.N och 281
Nån som vet om det är originalboxarna eller om dom är bytta nångång till "pirat".
Du skriver att den startade lätt och går som en dröm. Har du varit ute och kört nån rejäl runda sedan sist (när den jäklades med dig)?
Om du inte har gjort det så finns det en risk att det handlar om en mikrospricka nånstans. Så länge prylarna är hyfsat ovarma så funkar allt som det ska med när allting blir rejält uppvärmt och materialet vidgar sig så vidgar sig även sprickan och då blir det glapp och tappad kontakt.
Kör en runda så att du får upp värmen i hojen (kanske inte alltför långt hemifrån ) Funkar det då fortfarande bra så var det inte det felet i alla fall.
Mitt lilla bidrag till lösning......
MVH/O.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Orkeslös
Finns gott om dem på ebay.de och ebay.co.ukTroll skrev:Mycket tyder på spök med CDI:in men det är väl bara att köra och se om det återkommer.
Kanske nån som har en CDI liggande och inte behöver den???
Vart får man tag i en sådan billigast??
Pris runt 1000 kr.
Re: Orkeslös
Har nu kört en längre tur. Efter c:a 4 mil så hände det igen.
Var bara 1km hemifrån så fort som f...n hem och av med sadeln och bytte plats på cdi:erna och när bytet skett så startade den upp och gick ok ungefär 20 sekunder för att sedan dö på den andra cylindern och dessutom dog varvräknaren åxå.
Så idag är den boxen omlödd och återmonterad....... startade och gick som den skulle. Tyvärr räcker inte tiden för en långrunda och se om problemet försvann. Hinner inte långrundan förrän nästa vecka, tyvärr.
Fler som lödit om sina cdi och fått den att funka efteråt???
Vore intressant att veta, så jag hoppas att några kommenterar det. Tror att det vore intressant för fler Transalp-ägare.
Var bara 1km hemifrån så fort som f...n hem och av med sadeln och bytte plats på cdi:erna och när bytet skett så startade den upp och gick ok ungefär 20 sekunder för att sedan dö på den andra cylindern och dessutom dog varvräknaren åxå.
Så idag är den boxen omlödd och återmonterad....... startade och gick som den skulle. Tyvärr räcker inte tiden för en långrunda och se om problemet försvann. Hinner inte långrundan förrän nästa vecka, tyvärr.
Fler som lödit om sina cdi och fått den att funka efteråt???
Vore intressant att veta, så jag hoppas att några kommenterar det. Tror att det vore intressant för fler Transalp-ägare.
Re: Orkeslös
Har gjort det utifrån den guiden. Det funkade fint men det var ett litet h....vte att få bort "gummit" som ligger över kretskortet.
Men som jag skrev innan så var jag intresserad om nån som gjort omlödningen innan fått det att funka??
Men som jag skrev innan så var jag intresserad om nån som gjort omlödningen innan fått det att funka??
Re: Orkeslös
Har lödit om alla lödpunkter. Så det är bara att hålla tummarna att problemet är löst.