Another Nordkapsresa...

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Har gått och funderat ett tag nu om det inte börjar vara läge att bocka av Nordkap från ToDo-listan...

En tanke är ju att göra en lov in i Finland, böja uppåt mot Nordkap, kanske t o m besöka Kirkenes och fara och se Ryska gränsen. Men efter att ha låtit det sjunka in och insett vad jag vill så tror jag det är bättre köra raka spåret norrut och sedan avnjuta Norge en bit söderut på tillbakavägen. Finland, Kirkenes, Enare träsk osv finns ju kvar. Hmm, nä, nu är det primära att få köra hoj och bocka av Nordkap. Därför har jag skissat en s k minsta möjliga runda i Basecamp. Detta är en högst preliminär resplan och det kan hända den blir längre ner längs Norge innan det avvikes in tillbaka till Sverige och hemmåt. Allt beror på hur det känns när jag gör resan. Tentativt datum för detta, ptja...nån gång 8-20 Juli(?) Detta borde ta 3 dagar men kan lätt bli 4-5 om det blir åka längre ner i Norge.

Bild

Det finns ju fler saker som skulle vara kul som ligger längs denna rutt. T ex hade det varit kul se Hammerfest och Tromsö...nåja man får se vad som hinns med.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av cato »

Vi kanske synns efter vägen i år åxå.Kör nog Kemi, Rovanemi till att börja med. :lol:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av Fibern »

Ett tips Rydde. Har åkt sträckan med bil i slutet av 70-talet.
Åk ut till E75 och vidare genom Rovaniemi och fortsätt till ett par mil norr om Inari. (Stanna i Tankavaara och se guldvaskarlägret) Där tar en väg (vägnr: 971) av åt höger. Kallas Savettijärvi-vägen. Går genom Savettijärvi där ett minoritetsfolk, kallat skolter, bor. Väl inne i Norge är det sedan ca 6 kilometer till E6:an och åker du den åt höger har du bara 4-5 mil till Kirkenes.
Vill du sen se Ryssland så har du ytterligare 7 kanske 8 mil kvar till Grens Jakobselv, som är gränsälv i väster. För ryssarna alltså.
Savettijärvi-vägen var åtminstone på sjuttiotalet grusväg i hela sin längd. Smal väg i stort bara uthyvlad längs med sandåsarna genom nordvästra finland.
Senast redigerad av Fibern den tis 10 jul 2012, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Bra tips, dem tackar jag för. Som jag skrivit så tror jag att jag sparar loven runt i norra Finland till en annan gång. Nordkap är ett onödigt ont som ju måste ses nån gång har jag tänkt och därför är min plan för denna resa att ila upp dit direkt, och sedan softa ner längs Norge och njuta av de kurviga vägarna som är där. Vet dock inte hur E6:an är Alta -> Narvik. Om nån vet av att den är trist, HOJTA!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

cato skrev:Vi kanske synns efter vägen i år åxå.Kör nog Kemi, Rovanemi till att börja med. :lol:
Åhå! Ska du också upp till Nordkap?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av Fibern »

rydde skrev: Vet dock inte hur E6:an är Alta -> Narvik. Om nån vet av att den är trist, HOJTA!
HOJT! HOJT! Bara under några mil i början är den lite småtråkig, men överlag omväxlande och sevärd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av cato »

Planerna är så if, men inget start datum ännu har jag. Börjar sem v28 och fyra vecker fram.Kollar lite på YR et å så sticker jag, brukar funka bra så hitils.Blir nog bara kortare svängar i år, planerar för England,Irland & skottland nästa år.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:
rydde skrev: Vet dock inte hur E6:an är Alta -> Narvik. Om nån vet av att den är trist, HOJTA!
HOJT! HOJT! Bara under några mil i början är den lite småtråkig, men överlag omväxlande och sevärd.
Det där lät inte övertygande. E6:an mellan Olderfjord och Narvik är överlägset bästa delen av hela E6;an. Med Nordnorge mätt tillhör den en av dom bästa vägsträckorna. Ska man sen också mäta in både körbarhet och vyer så börjar den konkurrera med många välkända ställen i sydnorge.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev:Det där lät inte övertygande. E6:an mellan Olderfjord och Narvik är överlägset bästa delen av hela E6;an. Med Nordnorge mätt tillhör den en av dom bästa vägsträckorna. Ska man sen också mäta in både körbarhet och vyer så börjar den konkurrera med många välkända ställen i sydnorge.
Låter gott det där då duger den alldeles utmärkt åt mig.
cato skrev:Planerna är så if, men inget start datum ännu har jag. Börjar sem v28 och fyra vecker fram.Kollar lite på YR et å så sticker jag, brukar funka bra så hitils.Blir nog bara kortare svängar i år, planerar för England,Irland & skottland nästa år.
Låter ju helt rätt. Jag har semester samma tid (från v27 men 5 veckor). Det är då det ska vara bra väder i norr har jag hört! :lol:

Körde förresten igenom Harads i går. Måste säga att ni har billig soppa där :)
Bild
Var på en sväng till Mårdudden med några andra, bl a träffade jag för första gången "rakso" här från forumet med sin fina varadero 2012! Kanondag och soligt.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev: Det där lät inte övertygande. E6:an mellan Olderfjord och Narvik är överlägset bästa delen av hela E6;an. Med Nordnorge mätt tillhör den en av dom bästa vägsträckorna. Ska man sen också mäta in både körbarhet och vyer så börjar den konkurrera med många välkända ställen i sydnorge.
Du har säkert rätt unge man. :) Det är ju så med oss "gamlingar" att minnena bleknar och tunnas ut. Vad jag menade med "i början" är förmodligen en tidigare sträcka. Från början av den resan som startade i Kirkenes. Minns att vi åkte jämte en lång, lång och ännu längre än lång myr, som låg på södra sidan av vägen. Möjligen utefter finska gränsen ner mot Karasjok. Senare blev det minsann "Norgeväg" som man är van.
Senast redigerad av Fibern den mån 25 jun 2012, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av ROLLE »

Givetvis skall ni åka till NORDKAPP,NU

Här ä en gamling till,Som fibern sa!!!!
Året var 1992 juni ,,,
körde den ””finska sidan om älven””
E75> Rovaniemi >Ivalo>Enareträsk (kanche lite för rakt bitvis) >karasjok>lakselv>Nordkapp,,
tillbaka >norge en bit
Alla dessa vägar var Kanonfina då, å borde vara ännu bättre nu.
Ta tid på er ,det gjorde inte vi
500mil/8dagar ä korkat ,,man missade en hel del..
Lycka till
R
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Jo, fast jag lär ju knoga och besöka dessa trakter fler gånger, det är ju runt hörnet bara :)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av cato »

Slår alldrig av varan den står på centralstödet å puttrar dyngnet runt, med det soppa priset så ids man inte slå av de..Vill minnas så där har det varit sen i vintras med priset. Kul att ni åkte till Mårdsel. är min barndomsby, fint ställe på sommaren.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av Fibern »

Alltså Nordkap. Mig lockar inte den klippudden tillräckligt för att bege mig dom 8-9 milen från E6 om jag har vägarna förbi. Och allra helst efter att ha tagit del av Tramsvalpens prislista för "inträdesavgifter" för diverse fordon och människor.
Den är inte ens, som falskeligen annonseras ut i turistbroschyrer, europeiska fastlandets nordligaste punkt då denna finns några mil österut och heter Kinnarodden. Nordkap ligger nämligen på en ö, Mageröya. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordkap
Den ca trehundre meter höga, lodräta klippudden Nordkap, har väl sin charm och sevärdhet, men så länge jag har andra resmål runt om landet i väster, hamnar nog inte nordkap högt upp på listan. Om däremot resmålen börjar sina, vilket jag inte håller troligt, får jag väl överväga ett besök.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Alltså Nordkap. Mig lockar inte den klippudden tillräckligt för att bege mig dom 8-9 milen från E6 om jag har vägarna förbi. Och allra helst efter att ha tagit del av Tramsvalpens prislista för "inträdesavgifter" för diverse fordon och människor.
De hade tagit bort någon avgift stod det i SMC-tidningen för ett tag sedan. Men det kanske var en broavgift. Nåja, kan vara kul ha besökt platsen en gång i sitt liv iaf för den är ju rätt känd. Sedan om man inte återvänder, det må ju vara... :wink:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Kollade just väderprognosen för Alta (inte så långt från Nordkap) på yr.no. Ingen munter läsning. De delar upp i 6-timmars block. Det ska vara uppehåll 24 av 216 timmar de närmaste 9 dagarna. Resten regn.

Annars har jag funderat lite på packning...

ALLMÄNT
börs med lite norska kontanter
necessär (tandborste, tandkräm, schampo, deodorant, alvedon, nässprej, rakapparat)
toalettrulle
myggservetter
handduk/badlakan
öronproppar

SOVA
sovsäck stora
sovsäck lilla (kan ju vara rätt kallt så bra med extra)
tält
liggunderlag
liten presenning under tält
lakan och örngott (om stugbesök...iaf för syns skull...vissa kräver...)

ÄTA
konserver
trangiakök
tändstickor
brännarsprit
färskvatten (2 x 1,5pet)
plasttallrikar
plastbestick
plastmugg
konservöppnare
kniv
pulverkaffe

KLÄDER
promenadskor
mc-kläderna
regnställ!
extra mc-handskar
halsduk/buff för svalare väder
tshirts
kalsonger
sockar
varmare tröja
skotorkare
underställ om kallt
shorts
långbyxor + skärp

HOJSAKER
extra bensindunk(?)
däck på tub
punkalagningskit
minikompressor
verktyg
silvertejp
lista på (honda)verkstäder, däckverkstäder?
spännband
mikrofiberduk för visir
kedjesprej
säkringar
first aid kit
engångs/mekhandskar

PRYLAR
kamera
gps + laddare
mobil + laddare
ficklampa/tältlampa
ipad (?) + laddare
plastkassar (smutstvätt etc...)
sopsäckar (extra fuktspärr)

Frågor på det? :-)

Edit: Lade till öronproppar
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1196
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av hogge »

Rydde
Med tanke på vädret du beskriver glöm inte flytväst och kanot i packningen. :lol:
Ha en trevlig resa och kör försiktigt
Mvh Hogge :silver:
Senast redigerad av hogge den tor 19 jul 2012, 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av Äventyret »

Rydde lycka till med resan!
Fotografera gärna all din packning när den ligger upplagd på te.x altan & när du har fått ner allt. (Om du orkar)
Jag tycker listan låter så otroligt lång, men kan man packa ordentligt så är det kanske inte så svårt?.
Det är något jag behöver lära mig innan jag beger mig ut på någon långtur :)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

hogge skrev:Rydde
Med tanke på vädret du beskriver glöm inte flytväst och kanot i packningen. :lol:
Mvh Hogge :silver:
Aha! Visste det var något jag glömt! :conf: *drinking_cheers*
Äventyret skrev:Fotografera gärna all din packning när den ligger upplagd på te.x altan & när du har fått ner allt. (Om du orkar)
Jag tycker listan låter så otroligt lång, men kan man packa ordentligt så är det kanske inte så svårt?.
Det är något jag behöver lära mig innan jag beger mig ut på någon långtur :)
Jo, håller med om att listan känns något lång. Det är ju alltid så att man packar ner mer än man behöver i slutändan. Men dels vill jag vara bra rustad när jag åker helt själv och sen har jag ju faktiskt lyxen att ha en stark packåsna, eller ska vi kalla den för packelefant? :) En stadig hoj utan passagerare och 3 packväskor så man har ju lyxen att _kunna_ ta med rätt mkt. Dock inte att ta med saker bara för att, det blir bara tyngre hoj! T ex ska jag fundera mer om jag verkligen vill släpa med extra bränsle. Rent tekniskt behövs det ju inte men det kan ju vara skönt för den inre friden när man glider fram i lapphe--- *erhm* den lappländska ödemarken...
:röd:

Ska se om jag kan dokumentera packningen fotografiskt. Det är något jag tänkt på själv också.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Another Nordkapsresa...

Inlägg av rydde »

Skye skrev:Åker antagligen uppåt på söndag, räknar att vara där tisdag-onsdag.
Får se om jag är på rull då också, isf skickar jag ett pm. Annars blir det lite längre fram.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar