Vid landsvägskörning verkar ju inte kedjan slitas speciellt mycket. Välsmord kedja och skitiga grusvägar verkar slita kedjan på mycket kort tid. Om man då skall ut och köra många mil grusväg bör man försöka tvätta av kedjan med avfettning eller liknande och sedan smörja den med en tunn olja typ 5-56. När oljan krypit in, så torka av kedjan. Klisterolja och grus fungerar ju som ett slipmedel.
Såg en kommentar när det gäller Dakarrallut, så smörjer de inte kedjan alls utan byter den varannan dag.
Om man smörjer kedjan ofta vid landsvägskörning så vet jag en som körde över 4000 mil på en kedja. Kanske nån som kört längre?
Hur smörja kedja ???
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Hur smörja kedja ???
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hur smörja kedja ???
Du ska absolut inte använda dig av avfettning när du ska rengöra kedjan, då kan fettet efter upprepade rengöringar minska eller försvinna som ligger i länkarna. Har du o-ringskedja bör du använda dig ev nåt som inte skadar gummit.
Jag brukar bara använda mig av en trasa när ja renggör men jag kör nästan aldrig på grusvägar heller.
Nån som vet vad man kan rengöra o-ringskedjor med? Går det med bensin, diesel eller fotogen?
Visar en bild där ja tycker att man ska smörja.
Jag brukar bara använda mig av en trasa när ja renggör men jag kör nästan aldrig på grusvägar heller.
Nån som vet vad man kan rengöra o-ringskedjor med? Går det med bensin, diesel eller fotogen?
Visar en bild där ja tycker att man ska smörja.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Hur smörja kedja ???
Fotogen ska fungera bra och inte skada gummit i o-ringarna.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Hur smörja kedja ???
Fotogen och kristallolja funkar som avfettning.
Om man smörjer kedjan ordentligt och torkar av den med trasa indränkt med något rengörningsmedel, så får man ju en torr men smord kedja som gruset inte fastnar på.
Om man smörjer kedjan ordentligt och torkar av den med trasa indränkt med något rengörningsmedel, så får man ju en torr men smord kedja som gruset inte fastnar på.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hur smörja kedja ???
Smörj här tycker du med där innanför o-ringarna är det ju redan permanentsmort och hur mycket av det du smörjer med tränger in där och gör någon nytta tror du om det tränger in något överhuvudtaget?morsbo skrev: Visar en bild där ja tycker att man ska smörja.
Jag tycker man man ska smörja på ett annat ställe så dreven får smörjning men sprayar man så brukar det komma lite där du visar också.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Hur smörja kedja ???
Om man smörjer kedjan ofta vid asfaltkörnig, så håller den ju ganska många mil. Har man där emot kört kanske 30 mil på skitig grusväg en dag, så måst man ju spänna kedjan lite. Kör man mycket grusväg, så är ju snart bakaxeln längst bak och kuggen utslitna. Det är ju då ett mycket tydligt glapp i varje länk. Även om kedjan är permanentsmord, så slits den tydligen inne i rullarna i alla fall. så den verkar inte vara tät i o-ringarna.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Hur smörja kedja ???
Håller nog med Olle Å. O-ringarna ska smörjas eftersom tätningsytorna* annars torkar ut. Vad som tydligen händer då är att de smörjs av fettet från insidan istället, som sakta kryper ut och försvinner.
När man smörjer o-ringarna så tränger nog inget in, men man förhindrar att något tränger ut.
*Alltså tätningsytorna torkar, inte o-ringarna.
När man smörjer o-ringarna så tränger nog inget in, men man förhindrar att något tränger ut.
*Alltså tätningsytorna torkar, inte o-ringarna.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Hur smörja kedja ???
Visst att smörja hela kedjan är väl det bästa men det finns smörjställen där det är mera kritiskt om den inte smörjs som tex vid o-ringarna. Skulle vara intressant att veta vilken gummiblandning det är i o-ringarna, vissa gummityper tål ju tex inte bensin och diesel. Sen tycker jag personligen att man ska smörja så ofta man kan, det beror ju helt på i vilken miljö man kör hojen i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur smörja kedja ???
Visst, är anledningen till att smörja O-ringarna för att de inte ska torka ut som Tramsvalp skriver är jag med på noterna. Men eftersom man sprayar så hamnar allt en del där också. Dessutom har jag skaffat mig en vana att då och då pensla på lite tunt med kedjefett på länkarna på kedjans insida så dreven får lite extra smörjning och det brukar sitta kvar en 25 mil som en beläggning på ytorna. Lite bökigt att hållas med kanske men väl hemma garaget och en stund över är det snart fixat. Går också efter principen smörj lite men ofta, tvärtom vad en del andra förespråkar.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Hur smörja kedja ???
Funderar på om inte fint grusdamm i kombination med olja gör att man får en sippasta som sliter ut O-ringarna och sedan så är ju slitaget ett snabbt tilltagande faktum när de inte tätar längre. Där efter går slitaget fort frammåt. Skulle vara intressant att få veta om någon kedjetillverkare kan lösa detta fenomen eller komma med goda råd. Men det gäller kanske att hålla försäljningen uppe.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hur smörja kedja ???
Där är ju X-ringkedjan en vidareutveckling från o-ringen, då den har 2st tätningsytor och "bör" då hålla lite längre enligt dom själva.Olle Å skrev:Funderar på om inte fint grusdamm i kombination med olja gör att man får en sippasta som sliter ut O-ringarna och sedan så är ju slitaget ett snabbt tilltagande faktum när de inte tätar längre. Där efter går slitaget fort frammåt. Skulle vara intressant att få veta om någon kedjetillverkare kan lösa detta fenomen eller komma med goda råd. Men det gäller kanske att hålla försäljningen uppe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur smörja kedja ???
Det satt en Scottoiler monterad på min hoj när jag köpte den. Fick byta kedja/drev i vintras efter att kört i 4 år. Kedjan var inte ny när jag köpte Transan så jag ä spänd på hur länge den nya håller. Kör mest asfalt, fyller oljebehållaren på våren och sedan en gång till innan vintern.
Re: Hur smörja kedja ???
Vad använder du för olja?Alfons skrev:Det satt en Scottoiler monterad på min hoj när jag köpte den. Fick byta kedja/drev i vintras efter att kört i 4 år. Kedjan var inte ny när jag köpte Transan så jag ä spänd på hur länge den nya håller. Kör mest asfalt, fyller oljebehållaren på våren och sedan en gång till innan vintern.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Re: Hur smörja kedja ???
Ringde Fottas MC och beställde Scottoilerolja. Vet inte vad den innehåller men det funkar visst dåligt med annan olja än "orginal". Har dock ej testat annat än orginal... Nån som vet?
Re: Hur smörja kedja ???
Skulle tro att de flesta oljemärken har speciell kedjeolja bland sina industriprodukter.Alfons skrev:Ringde Fottas MC och beställde Scottoilerolja. Vet inte vad den innehåller men det funkar visst dåligt med annan olja än "orginal". Har dock ej testat annat än orginal... Nån som vet?
Låter ju intressant det där att du körde så länge på samma drivpaket men hur många mil körde du?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Hur smörja kedja ???
Sågkedjeolja kör nog många på men den får inte vara vegetabilisk, som tydligen klabbar ihop sig eller nåt.
Detta och annat om kedjor och Scottoiler hos gamle trofaste Deti http://www.ta-deti.de/ta/howto.html#chain
Jo, oljan samlar säkert slipmedel. Jag tyckte att drevslitaget ökade när jag satte på Scottoiler, mest märkbart fram, medan kedjan höll längre. Jag byter nu framdrev vid 1200 mil, det blir 2 framdrev per kedja. Lönar sig ändå.
men
Med X-ringkedja som på bilden ovan får man en yttre tätyta som tar hand om det mesta dammet så den inre tätytan håller längre. Tror faktiskt att en X-ringad är det enda vettiga att köpa. Jag blev övertgad efter att ha läst http://www.quality-cycle.com/truth_abou ... chains.htm som jag tycker verkar veta vad de talar om. De säljer förvisso kedjor men tjänar lika mycket på en o-ringad. De borde alltså inte ha nån anledning att luras av den anledningen åtminstone. Intressant läsning hursomhelst
Längst ner står dessutom hur de (och jag) anser att kedjan ska smörjas:
Jag lägger in morsbos fina bilder här så ni slipper bläddra tillbaka:
Detta och annat om kedjor och Scottoiler hos gamle trofaste Deti http://www.ta-deti.de/ta/howto.html#chain
Jo, oljan samlar säkert slipmedel. Jag tyckte att drevslitaget ökade när jag satte på Scottoiler, mest märkbart fram, medan kedjan höll längre. Jag byter nu framdrev vid 1200 mil, det blir 2 framdrev per kedja. Lönar sig ändå.
men
Med X-ringkedja som på bilden ovan får man en yttre tätyta som tar hand om det mesta dammet så den inre tätytan håller längre. Tror faktiskt att en X-ringad är det enda vettiga att köpa. Jag blev övertgad efter att ha läst http://www.quality-cycle.com/truth_abou ... chains.htm som jag tycker verkar veta vad de talar om. De säljer förvisso kedjor men tjänar lika mycket på en o-ringad. De borde alltså inte ha nån anledning att luras av den anledningen åtminstone. Intressant läsning hursomhelst
Längst ner står dessutom hur de (och jag) anser att kedjan ska smörjas:
Jag lägger in morsbos fina bilder här så ni slipper bläddra tillbaka:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Hur smörja kedja ???
Inlägg om hastighetsmätarvajer blev ny tråd.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp