Biltemas värmehandtag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Biltemas värmehandtag

Inlägg av mel »

Har någon testat?
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av mel »

Skye skrev:Jorå och det finns en uppsjö varianter här på forumet om test av olika slag. :roll:

http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=22&t=37
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=366
:oops: Jag trodde att jag hade sökt... Är lite krasslig, får väl skylla på det.... :oops:
Tack!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Jag var i brist på annat just den dan och köpte Biltemahandtag. Plastiga och äckliga. Måste du ha ett par "färdiga" så är Oxfords mycket bättre(lika tjocka...men dyrare)

Jo, mina Biltema köpte jag bara för att slakta dom:

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av rydde »

Tittut i backspegeln! :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av joeng38 »

Jag har biltemas sen ett par år, tjocka men värmer OK. Finns säkert bättre dock. Kabeln på gashandtaget gick av efter nån månad, men gick att få ihop igen. När BT´s pajar nästa gång köper jag ett par dyrare och bättre. Det var lite flummigt med de tjock handtagen först men jag har vant mig.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av AeroSol »

Jag har BT:s värmare men utan de hemska gummihandtagen. Värmetråden har jag lindat under orginalhandtagen. Nu tänkte jag modifiera lite så jag tar bort allt och tar även bort den gula isolerinen på värmetråden (ser ut som maskeringstejp.) Det skulle jag inte gjort. Den fria värmetråden bränner igenom allt. Eltejp och vulktejp t ex. Nån som vet nån bra isoleringstejp som tråden inte biter på?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

AeroSol skrev:Jag har BT:s värmare men utan de hemska gummihandtagen. Värmetråden har jag lindat under orginalhandtagen. Nu tänkte jag modifiera lite så jag tar bort allt och tar även bort den gula isolerinen på värmetråden (ser ut som maskeringstejp.) Det skulle jag inte gjort. Den fria värmetråden bränner igenom allt. Eltejp och vulktejp t ex. Nån som vet nån bra isoleringstejp som tråden inte biter på?
Kan du inte bara klippa ut remsor av vanlig bakplåtspapper och sen.....limma med limpistol eller typ tejpa på det?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av Fibern »

Kanske Biltemas "Korktejp" kan fungera. Den klarar upp till + 90 gr. c.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... ejp-86099/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:
AeroSol skrev:Jag har BT:s värmare men utan de hemska gummihandtagen. Värmetråden har jag lindat under orginalhandtagen. Nu tänkte jag modifiera lite så jag tar bort allt och tar även bort den gula isolerinen på värmetråden (ser ut som maskeringstejp.) Det skulle jag inte gjort. Den fria värmetråden bränner igenom allt. Eltejp och vulktejp t ex. Nån som vet nån bra isoleringstejp som tråden inte biter på?
Kan du inte bara klippa ut remsor av vanlig bakplåtspapper och sen.....limma med limpistol eller typ tejpa på det?
Funderat lite. Ett varv av pappret runt och sen tejpa på.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:Kanske Biltemas "Korktejp" kan fungera. Den klarar upp till + 90 gr. c.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... ejp-86099/
Ja, hur varmt blir det egentligen?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6179
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:
Fibern skrev:Kanske Biltemas "Korktejp" kan fungera. Den klarar upp till + 90 gr. c.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... ejp-86099/
Ja, hur varmt blir det egentligen?
Bra fråga. Kan inte tro att det ska överstiga 90 grader i alla fall. En vild gissning är ca 60 grader kring själva slingan för att hålla en behaglig temperatur utan att brännas. Jag undrar också om det skiljer något mellan värmare avsedda för snöskoter mot värmare till mc. Tror jag ska ta och höra med "buller-Hasse" och hans mekaniker ifall de vet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:
V Saarela skrev:
Fibern skrev:Kanske Biltemas "Korktejp" kan fungera. Den klarar upp till + 90 gr. c.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... ejp-86099/
Ja, hur varmt blir det egentligen?
Bra fråga. Kan inte tro att det ska överstiga 90 grader i alla fall. En vild gissning är ca 60 grader kring själva slingan för att hålla en behaglig temperatur utan att brännas. Jag undrar också om det skiljer något mellan värmare avsedda för snöskoter mot värmare till mc. Tror jag ska ta och höra med "buller-Hasse" och hans mekaniker ifall de vet.
Grundprincipen är nog samma. Dom färdiga till motorcykel har man gjort för att höger sida är tjockare(gasrulle)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av AeroSol »

Jag var tvungen att köpa ett nytt set från Biltema, bara för att slakta dem så jag har inte längre det problemet.
Jag tänkte göra en himla avancerad h-värmare med 2 slingor värmetråd på varje handtag. Man slipper bränna bort värme i motstånd på det viset. En längre tråd och en kortare tråd på varje sida. Testade att koppla in den längre tråden på batteriet, det gick ju bra, blev varmt men brände inte. Testade sen att koppla in den kortare tråden på batteriet. Va nu? Tråden blev ju efter ett tag glödhet! Avger tråden lika mkt värme oavsett längd?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Det är ohmslag som gäller, ju mindre motstånd samma spänning = högre effekt. Ska du uppnå en lägre temperatur så får du ha längre slinga.
Mitt första värme-handtag så kopplade jag så att i lägsta läget så låg slingorna i serie och vid högre så låg dom paralellt.

Se detta http://www.sk6ma.org/projekt/ohms_lag.pdf
jan-Olov
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Biltemas värmehandtag

Inlägg av AeroSol »

Jan-Olov skrev:Mitt första värme-handtag så kopplade jag så att i lägsta läget så låg slingorna i serie och vid högre så låg dom paralellt.
Så hade jag också kopplat innan. Men eftersom man bara får 25% av effekten i serie och 100% i parallellt så innebar det i mitt fall att seriekoppling gav inte ens ljummen värme och parallell blev alltför varmt efter ett tag.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar