Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Stefan »

Jag har regerat på det rätt länge nu... tusan vilken underlig känsla det blir med kameran på sidan av hjälmen... och en del av hjälmen helt stilla i bild hela tiden. Naturligtvis ingen kritik, har testat det själv :D Men, som sagt, klippen lurar i alla fall mina gamla gluggar rätt mycket, det känns märkligt, man tappar på något sätt referenspunkt :shock:

Annars får jag säga att jag tycker ni som kör i snö och ett gäng minusgrader är rätt hardcore :twisted:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev:Det är nåt visst med en XR.....en myspys kärra på nåt sätt
Absolut!
Stefan skrev:Jag har regerat på det rätt länge nu... tusan vilken underlig känsla det blir med kameran på sidan av hjälmen... och en del av hjälmen helt stilla i bild hela tiden. Naturligtvis ingen kritik, har testat det själv :D Men, som sagt, klippen lurar i alla fall mina gamla gluggar rätt mycket, det känns märkligt, man tappar på något sätt referenspunkt :shock:

Annars får jag säga att jag tycker ni som kör i snö och ett gäng minusgrader är rätt hardcore :twisted:
Håller med att det är klurigt välja monteringsstället för kameran. Jag valde mellan uppe på hjälmen och uppe på. Valet föll på sidan då den på något sätt känns bättre skyddad där mot grenar och sedan även för det blir mer i höjd med ögonen. Såg att någon hade en så liten kamera att den kunde monteras på ett par hjälmglasögon (ala Scott). Då kan vi börja snacka "rätt" perspektiv! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

Tog mig också en nyårsaftontur. Börjar bli dags att byta ut min gamla Gopro(ej HD). Motorljudet på den är ju inte alls såsom hojen låter annars :)

Hero(ej 2) börjar man ju hitta till ganska rätt kurs även i Sverige, under tvåtusenlappen nu(motorsportvarianten)

[youtube]Z6gtU4E9K4c[/youtube]
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vintersnack

Inlägg av hogge »

Nice tur och filmsnutt Saarela
Här i Skåne var det cirka +2 och lite duggregn på nyår.Ser mysigt ut med snö men man får se det positivt med mild vinter.. -2000:- på elräkningen i månaden och förhoppningsvis lite tidigare vår. :lol:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

Det senaste årens snöandet i söder, även ända ner till Skåne har ju gjort att det handladts en hel del snöskotrar där nere. Inneburit också att en hel del äldre snöskotrar rensats här uppifrån.
Nu när man kikar på lite hojbilder och -filmer så är det ju totalt barmark där nere. Få se när vi börjar handla billigt lätt begade snöskotrar söderifrån?

Har suttit också och kikat en hel del CB750/900 bilder, ombyggda såna. Måste säga att....det är då åtminstome rätt stuk på tanken att bygga på. Det har ju nu blivit populärt att bygga om äldre hojar till cafe och inte minst bobbers. Hur går det med dina CB funderingar Hogge?

Rydde: vad var det för kamera du hadde?
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Vintersnack

Inlägg av rydde »

Jag har HD varianten (köpte i höstas innan den nya gopro hd2 dök upp grr). Satt och kikade lite youtube jämförselser mellan hd och hd2. Den nya verkar vara lite bättre i mörka förhållanden med jag ser inte någon större skillnad i ljusa miljöer. Sen är det lite tydligare indikatorer på framsidan vad jag förstår. båda klarar 50/60 fps i 720p vilke t vad jag förstått är bra när det är skakigt.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vintersnack

Inlägg av hogge »

Ja du Saarela mina cb funderingar har inte blivit så mycket mer pga tidsbrist och ej rätt utgångsmaterial hittats. Med tanke på hur vintern utvecklas härnere så kan man snart montera i batteriet i varanen istället och sikta på nästa vinter istället. Snöskoter är otrampad mark för mig men det ser väldigt kul ut. Verkar vara ett kanonkomplement till mc. Fast lite snö stoppar ju inte er längre norrut från att köra mc. Tufft!!!!
Mvh Hogge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

rydde skrev:Jag har HD varianten (köpte i höstas innan den nya gopro hd2 dök upp grr). Satt och kikade lite youtube jämförselser mellan hd och hd2. Den nya verkar vara lite bättre i mörka förhållanden med jag ser inte någon större skillnad i ljusa miljöer. Sen är det lite tydligare indikatorer på framsidan vad jag förstår. båda klarar 50/60 fps i 720p vilke t vad jag förstått är bra när det är skakigt.
Jo, känns som att för ca tusenlappen mindre så räcker det med vanlig HD. Jag är i första han ute efter ljudet och blev inte mindre övertygat av din input..
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

hogge skrev:Ja du Saarela mina cb funderingar har inte blivit så mycket mer pga tidsbrist och ej rätt utgångsmaterial hittats. Med tanke på hur vintern utvecklas härnere så kan man snart montera i batteriet i varanen istället och sikta på nästa vinter istället. Snöskoter är otrampad mark för mig men det ser väldigt kul ut. Verkar vara ett kanonkomplement till mc. Fast lite snö stoppar ju inte er längre norrut från att köra mc. Tufft!!!!
Mvh Hogge
Höll mig länge borta från skoterkörandet, med för att jag var rädd att det är roligt(dyrt färdmedel/använd kilometer)
Nåja, gav upp och provade en helg. Konstaterade att det var kul, men inte min grej :)

Kom på att jag har ju ägt en CB750 en gång i tiden, dock F2 varianten som inte du tänkte dig. Använde min en hel del för djurtransport(not anskitet i boxen)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6178
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Har nyss sett svt:s film, "Genom Alaska på mc". Jäklar vad sommaren känns långt borta. Ca tre månader till mc-före här.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vintersnack

Inlägg av hogge »

Såg ochså filmen på "mc genom Alaska" och jag håller med dig fibern att sommaren känns långt borta. Borde vara förbjudet att sända sådana filmer på vintern när vi inte kan lufta våra xl hojar och köra av oss lite. Fast för min del hoppas jag på halva din tid till premiärturen. Har lovat 5-8 plus imorgon men vädret är kass. Bara regn och rusk här i södern.
Ha det gott alla för efter vinter kommer vår :lol:
Hogge
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Vintersnack

Inlägg av Åke J »

Hogge, du hade ju kunna köpa min CB 900F om du inte bott så långt bort.
Bild
Senast redigerad av Åke J den ons 11 jan 2012, 13:48, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Vintersnack

Inlägg av Åke J »

Lyckades inte få in bilden, hur gör man?
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vintersnack

Inlägg av hogge »

Tack för erbjudandet Åke men Luleå känns lite långt. Snart ska varanen ut och då saknas tiden.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vintersnack

Inlägg av jerkonetti »

Rydde, såg att Du körde utan handpåsar. Det är faktiskt nåt jag kan rekommendera om man inte provat. Förutsatt att man lindat koppling och bromsarmen (enklas med klet-eltejp) så kan man åka med hösthandskar. har haft dom i vinterenduron flera år, vi gjorde egna för tio år sen av ungarnas jackhuvor!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vintersnack

Inlägg av jerkonetti »

Ha, dom fanns visst på biltema! Alternativt sno ungarnas jackhuvor. :D

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... sal-82176/
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Tack för tipset Jerkonetti. Jag har sett dem (biltemahandpåsarna) och har de i åtanke. Hur menar du man ska tejpa wirerarna, mot styret bara?

Frusna händer har jag inte kunnat uppleva än riktigt, fast har kört med mina hestra läder/goretex skotertumhandskar. Mina kylproblem just nu är först och främst ansiktet, sedan bröstet, tredje händerna. Bröstkylan är enkelt (får klä mig lite mer och i värsta fall pula in en NK över bröstet) och händerna kan jag ju lyda ditt tips så har jag det varmt där.

Ansiktet är värre. Jag har riktiga skotergrejjer, men tyvärr är min skoterhjälm av crossmodell och jag kör med neoprenmask och scott dubbelglas skoterglasögon. Detta brukar fungera fint ner till -20 på skoter, men på XRen sitter jag mer oskyddad och dessutom blir det lätt långa stillasittande transporter i 80-90 km/h.

Ska prova en annan skoterhjälm jag har men den är lite lurig med visiret som vill lossna (tror jag skadat visirfästet nån gång). Ve och fasa om man måste investera i en ny skoterhjälm!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vintersnack

Inlägg av jerkonetti »

När man bromsar eller kopplar så kyls fingrarna ned av lättmetallen i greppen. Om man trär på en neopren-slang eller lindar greppen med klettejp så minskar utkylningen avsevärt.
När det gäller kyla mot ansiktet, UNDVIK ansiksmasker av annat än silke närmast huden (eller ren ull, om man kan hitta nåt) Bomull och syntetmtrl kan frysa fast i huden, om det är kallt (och av utandningsluften)!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

jerkonetti skrev:När man bromsar eller kopplar så kyls fingrarna ned av lättmetallen i greppen. Om man trär på en neopren-slang eller lindar greppen med klettejp så minskar utkylningen avsevärt.
Ahh, nu trillade polletten ner :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Korta handtagsmuffar som jag har på hojen skyddar otroligt bra, mot kyla och även regn. :D :D
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar