Tjena,
Tänkt höra om någon har lite tips/förklaringar för min hoj som beter sig lite svampigt/konstigt.
Styrningen känns lite instabil.
Mellan ca 50-70 så börjar den gå in i wobbling om jag håller löst på styret. Inte farligt - jag behöver inte lägga
mycket kraft på styret för att den skall bli stabil, men det är irriterande och jag undrar om det är symptom
på något allvarligare som riskerar bli akut.
Några andra fakta:
* Framdäcket är rätt slitet och jag väntar på nya däck, kan detta förklara beteendet?
* Framdämparna är lite oregelbundna. Ibland när jag bromsar in så upplever jag att dämprörelsen
går förbi ett 'hack'. Kan det vara packningar som måste bytas?
Övrigt: inget glapp i lager vad jag kan säga.
Några tips?
Lätta wobblingstendenser XL650V-03
-
bastrummis
- Trehjuling

Re: Lätta wobblingstendenser XL650V-03
Nio av tio gånger så är det däckrelaterat. Montera på det nya däcket o testa igen.
- Fibern
- 1200cc

- Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999
Jag hade precis samma symptom tills jag satte på nytt framdäck. Plus att däcket var ovalt, började "hoppa" vid dessa farter.V Saarela skrev:Nio av tio gånger så är det däckrelaterat. Montera på det nya däcket o testa igen.
Inga problem med nya däcket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
-
bastrummis
- Trehjuling

Väntar fortfarande på mina nya däck. Tydligen hade Schenker slarvat bort ett däck... i TVÅ VECKOR... märkligt...Fibern skrev:Jag hade precis samma symptom tills jag satte på nytt framdäck. Plus att däcket var ovalt, började "hoppa" vid dessa farter.V Saarela skrev:Nio av tio gånger så är det däckrelaterat. Montera på det nya däcket o testa igen.
Återkommer med resultatet.
Transportslarv har jag råkar ut för några gånger. Beställde en del från en skrot utanför Borås,skulle till Grums. Fick vänta i två veckor medan delen hade varit på turistresa uppe i Kiruna.bastrummis skrev:Väntar fortfarande på mina nya däck. Tydligen hade Schenker slarvat bort ett däck... i TVÅ VECKOR... märkligt...Fibern skrev:Jag hade precis samma symptom tills jag satte på nytt framdäck. Plus att däcket var ovalt, började "hoppa" vid dessa farter.V Saarela skrev:Nio av tio gånger så är det däckrelaterat. Montera på det nya däcket o testa igen.
Återkommer med resultatet.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Du kan också få wobbling av felaktigt däck. Ett crossdäck fram i för hög fart är inte alls bra. Med ett för finmönstrat bakdäck på grusväg med lite löst i ytan ger en mycket säregen svansföring, om det går fort.

Om vägen är för dålig, byt hoj.