I den här tråden tänkte jag att vi kan ge varandra lite tips på utrustning för vinterkörning. Utrustning och tillbehör osv.
Detta gäller för mig och min TA. Värmehandtag, förhöjd kåpa. En tunn slang in i insugningsröret där man kan ge startgas.Plug inkontakt till batteriladdare. Grova däck med dubb.
Till pluginkontakten ansluter jag elvärmda handskar och sockor. Det här med hjälm råder det delade meningar om. Ibland föredrar jag integralhjälm om det inte är för kallt. Då verkar crosshjälm med enduroglasögon funka bäst Ett tips då det gäller elvärmda kläder är om man köper ett litet mc-batteri av geltyp, kan man ha det med sig om man tittar på något evenemang eller är ute och fiskar. Då kan man ju ha värme i flera timmar om man har med reostaten.
Tips på utrustning för vinterkörning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tips på utrustning för vinterkörning
Om vägen är för dålig, byt hoj.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips på utrustning för vinterkörning
Berätta gärna mer om vad det är för dubbdäck du använder. Jag är lite nyfiken men helt okunnig i ämnet. Jag körde en bekants DR400 med dubbade däck, men det var typ 15 mm utstickande spikar och det fungerade kanon på packad snöväg, men misstänker att det finns fler varianter... och vad är ekonomiskt gångbart om man inte kommer köra speciellt mycket men ändå vill ut och rulla lite nån fin vårvinterdag...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Tips på utrustning för vinterkörning
Det finns ju många synpunkter på det här med däck och dubb.
Om du bara kör ibland och då på trafikerade vägar men ändå kunna köra i snö, så är ju däck av crosstyp de bästa, för då kan du dubba dem själv vid behov med skruvdubb. En borrmaskin/skruvdragare är ju allt som behövs. Har du möjlighet att lyfta hojen eller har centralstöd, så tar det inte alls lång stund att dubba hojen. De skruvdubb som har hårdmetallkärna håller bra även på asfalt.
Har man med sig ett par askar dubb och skruvdragaren , så kan man ju dubba om man blir överraskad av vädret långt borta
Annat alternativ är ju att sätta i vanliga bildubb, men då kan man ju inte ta ur dem.
Sk. lång dubb är livsfarliga på hårdfrusen grusväg och asfalt eftersom de viker sig och hojen kanar på dubben.
Om du bara kör ibland och då på trafikerade vägar men ändå kunna köra i snö, så är ju däck av crosstyp de bästa, för då kan du dubba dem själv vid behov med skruvdubb. En borrmaskin/skruvdragare är ju allt som behövs. Har du möjlighet att lyfta hojen eller har centralstöd, så tar det inte alls lång stund att dubba hojen. De skruvdubb som har hårdmetallkärna håller bra även på asfalt.
Har man med sig ett par askar dubb och skruvdragaren , så kan man ju dubba om man blir överraskad av vädret långt borta
Annat alternativ är ju att sätta i vanliga bildubb, men då kan man ju inte ta ur dem.
Sk. lång dubb är livsfarliga på hårdfrusen grusväg och asfalt eftersom de viker sig och hojen kanar på dubben.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tips på utrustning för vinterkörning
Tack för tipsen. Låter som att det i mitt fall kanske skulle vara rimligast att skaffa en uppsättning biltemadäck till xren att använda för vinterbruk och dubba dem...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Tips på utrustning för vinterkörning
Det är det absolut billigaste alternativet.
Om vägen är för dålig, byt hoj.