Luleå-schweiz Augusti

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
perlulea
Barnvagn
Barnvagn
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000-12

Luleå-schweiz Augusti

Inlägg av perlulea »

Så, planen är att åka Varadero från Luleå till Schweiz och åter i Augusti, Tips på vad man behöver ha med sej? vad behöver man förutom Autobahnvignette ? Försäkringspapper?
Daniel
500cc
500cc
Hoj: Varadero XL1000VA -04

Re: Luleå-schweiz Augusti

Inlägg av Daniel »

Sällskap...?!

Alltid bra att vara minst två hojjar som åker ihop.

:D
Daniel
500cc
500cc

Inlägg av Daniel »

Försäkringspapper för hojjen (grönt kort?) och dig själv (kort du får av FK som säger att du är försäkrad av svenska FK).
Ägarbevis? (Blå och/eller gul registreringsbevis.)
Körkort.
Pass.

Om jag har rätt är vignette endast för Schweiz. Möjligtvis om du ska ner till Italien? Oavsett vad, så är det endast för motorvägar, så om du undviker dessa ska du vara safe utan.

Ska du campa eller bo i rum/B&B/hotell etc?
Före inflationsraset tänkte jag 1000 kr/dag, men det borde ha ökat...?!

Allt jag skriver är killgissningar. Det betyder att jag kan ha fel. Jag vet att det är möjligt eftersom jag har haft fel en gång tidigare (jag tror att det var i slutet av 80-talet..).

Det vore mycket intressant att få veta Vad du gör, hur det går och hur mycket det kostar...!
Användarens profilbild
perlulea
Barnvagn
Barnvagn
Hoj: Varadero 1000-12

Inlägg av perlulea »

planerna är att åka 3-dagar för att komma dit jag ska, ska till Fribourg i Schwiez, dottern bor där, så blir nog inga småvägar, vingette behövs endast i Schweiz.
Genom Sverige känns det bara som en lång transportsträcka, Luleå-Helsingborg 145mil,kan bli hårt på en dag, dag 2 färja över till Helsingör sen färja Rödby Puttgarden och vidare mot Hannover eller vart man nu hamnar ..Dag 3 vidare till Friborg.
Behöver egentligen ingen större resplanering eftersom det är så lätt numer att fixa boende via telefonen,
Sen ska man ju hem nån gång också...
Daniel
500cc
500cc

Inlägg av Daniel »

Oj!
Det blir en "intressant" resa...!

När jag var på en tur neråt Europa vet jag att min resa styrdes helt av antalet dagar vi hade på oss.
Jag känner igen att lägga många mil på motorväg o autobahn...

OM du kan, skulle jag rekommendera att du ger dig själv mer tid att njuta av resan, men, om du inte kan det - så vill jag bara önska "Lycka till" med körning.

Vet inte om det är intressant, men om du kan tajma färjan Gbg - Kiel så får du en övernattning där du samtidigt får några mil på köpet. Du slipper två färjor, en hotellövernattning och 35? mil på sadeln, vilket gör att biljettpriset plötsligt inte blir lika dyrt.

Min förra fråga om budget blir lite orelevant förstår jag, eftersom du bor hos dottern samt att du har dagsetapper som jag inte är i närheten av.

Icke desto mindre är det alltid trevligt med lite reseberättelser, tips o trix osv, så återkom gärna om du känner för det med hur det går för dig! Både inför, under och efter resan om det går.
Skriv svar