Har lite trubbel med transan min, har haft lite problem av och till tidigare från i slutet på förra säsongen med att den vill rycka och gå ojämnt när jag kör med lite gas runt 70-80. Om jag gasar på känns den pigg och normal. Det har även hänt ett par gånger att den lagt av på en cylinder, den främre verkar det som, speciellt när jag precis åkt hemifrån på morgonen (när det är lite kallt) och använd choke.
Jag tänkte att en service borde hjälpa, så nu fick den nya stift, nytt luftfilter (såg ut att det behövdes bytas så jag tänkte att det kanske var därför den har velat sura ner sig och gå på en cylinder) och en hemma synkning av förgasarna (gjorde av genomskinlig slang och tvåtaktsolja) samt olja och filter i motorn.
Dock gick den bara 10 mil innan den började gå på en cylinder igen, kollade gnistan och den saknades på främre cylindern, bakre hade.
Startade dagen efter och den gick fortfarande bara på en cylinder, den främre var helt kall och den bakre varm efter ungefär fem minuter. Trodde då att främre tändspolen gett upp då det kändes osannolikt att två stift (NGK DPR8EA-9) som bara gått 10 mil skulle ha gett upp. Fick tag på en begagnad spole och satte för säkerhets skull in nya stift på främre cylindern. Men fick också för mig att testa ett av de gamla stiften, med de gamla stiften (ny/beg spole monterad) saknas gnista men med nya stift finns det gnista.
Nu tänker jag att spolen inte alls hade gett upp utan att det var bägge stiften som dog efter bara tio mil. Till saken hör att de sista milen innan den började gå på en cylinder bestod av väldigt lugn körning, bara lätt/mellangas och hastighet runt 60-80.
Jag tror nu att den gick och surade på främre cylindern sista milen så stiften knäcktes.
Nu till frågan, har jag rätt i mitt antagande och vad beror det på att den surar på lätt/mellangas?
Har jag fel, vad kan det då vara?
Skulle uppskatta mycket om det finns någon som har något klokt att bidra med i det här.
Cykeln det handlar om är en Transalp XL650V 2000 som gått 2500mil, jag har haft den i runt sju år och kört kanske 1000mil, servat med olja och filter varje år.