Det finns så mycket man vill säga om en sånhär resa, men nån sort begränsning får man väl hålla sig till då man börjar skriva, jag skrev berättelsen i Word och den meddelar att det blev över 10 000 ord, så det får väl räcka
Ett STORT TACK vill jag i alla fall rikta till alla mina resekamrater som hjälpte till att göra årets hojäventyr till en helt fantastisk upplevelse
KIITOS PERKELE
På en sånhär långtur där man hela tiden kör, bor och är tillsammans dygnet runt så spelar personkemin en stor roll, så ödmjukhet, positiv inställning och en god kompromissvilja är goda egenskaper att ha. Denna resa visade ju också sig vara ganska fysiskt krävande med temperaturer kring +35 hela tiden, så hade nån fallit i fällan att bli negativ över sånt man inte kan påverka så hade det säkert skapat omedelbara slitningar i gruppen. Men som tur var det ett glatt och positivt gäng som njöt till fullo av hojkörningen och vyerna, den tryckande hettan och sviterna som den orsakade och som vi fick stå ut med så hanterades med en stor dos av humor och det var samma symfoni av skratt varje kväll vi reflekterade över dagens rutt.
Tips.
Planering
Är man bara 2-3 stycken så brukar man alltid hitta nånstans att övernatta, men är man då 6 st som vi så om man vill bo på samma ställe under högsäsong så lönar det sig att boka i förväg. Nackdelen är ju att man får hålla sig till planerade rutter (om nu det sen är en nackdel?), för det är ju så att har man inget boende bokat så kan man ju mera improvisera sina dagsrutter.
Boenden kan man ju söka på många olika vis och några nyttiga länkar har jag ju postat här
https://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=10&t=5606
Annars så är min personliga favorit booking.com då ju den finns som app i telefonen och man då har all nödvändig info & bekräftelser och eventuella meddelanden tillgängliga via den. Men visst lönar det sig att söka (via Google och Google Maps) och ta en titt på eventuella boendens egna sidor för att jämföra priser.
Rutter är det ju lite detsamma med, det finns många forum där man kan få tips. En sida som jag använde var bestbikingroads.com där man då fick tips på rutter och därefter tittade jag grovt igenom dem i Google Maps Street view för att skapa mig en egen uppfattning om vilken typ av väg det handlade om.
Vill man vara lite äventyrlig så lägger man färre waypointer på GPS-rutten och har sen GPSen inställd på "kortaste väg"

Det bidrog ju i vårat fall till några överraskande vägval på mindre vägar.
Angående reseplanering sådär i största allmänhet så har denhär killen en imponerande länksamling som kan vara till stor nytta då man planerar
http://jrein.eu/route/?fbclid=IwAR12FhY ... L6onyzXhpg
Frukost
Att dricka till frukost så är det förstås snabbkaffe som ju bara kräver varmvatten. Som "juice" fungerar vatten med Multivitamin brustablett.
Att äta så har jag ”snabbgröt” som man bara lägger flingorna i tallriken och lägger till varmvatten och rör om och på det flytande honung, bra för magen och hälsosamt dessutom.
Brödet jag har med mig är finska Reissumies som är ett mörkt rågbröd som håller hur länge som helst i vilka temperaturer som helst. Som pålägg tub-ost eller nån hållbar prickig korv.
Mat
Rekommenderas att alltid pröva lokal mat och vara lite äventyrlig. Priserna varierar från land till land, men det är en del av upplevelsen att äta lokala specialiteter.
Trangian och vatten finns alltid med och som ”nöd-mat” så finns alltid några påsar med turmat med. De förblev dock orörda på denna resa.
Kostnad.
KTM-kvarnen sörplar ju i sig ca. 6.2l/100 km, så med ett medelpris på ~1.45 euro så landar bränslekostnaden för detta äventyr på ~680 Euro
Boendena vi använde kostade mellan 11 och 32 euro per skaft och natt. Här är det bara hur mycket man vill söka, men ska man bo på hotel/hostel får man räkna med 15-40 euro per natt. Är ju alltid billigare att tälta, men är man några stycken så är alternativen vi tog helt OK. Då man ju inte vet i förväg vilket väder det blir så är det ju alltid fint att veta att man får sova under tak och torka grejerna.
Annan utrustning:
https://xl-forum.se/viewtopic.php?f=37&t=3413
Speciellt med kläder
”Löpar T-skjortor” därför att de är tunna och går lätt att tvätta och torka varje kväll. Detsamma gäller kalsonger och strumpor, så tunna som möjligt så går de att tvätta varje kväll och de hinner också torka. Hade med mig en liten flaska med tvättpulver och tvättade kläder i handfatet så gott som varje kväll.
Grejerna tog lite stryk som ju bilden visar
Så här är ju naturligtvis tipset att
alltid ha med silvertejp