I detta fall så handlar det från början om OBD-enheten i Forestern. När jag körde hem bilen från Ö-vik för ca. 2,5 år sedan, började larmlampan lysa strax före Umeå. Efter flera kontakter med säljaren, Nylanders Bil i Ö-vik, auktoriserad Subaru-handlare, byttes först lambdasond, sedan katalysator och sist även lamdda nr. 2.
Felet har därefter kommit och gått och sista året så har lampan lyst kontinuerligt. Inför fjolårets besiktning byttes bakre ljud-dämpare och i den vevan även den bakre lambdasonden på Mekonomen, där larmet släcktes, vilket sedan årerkom dagen därpå. Besiktning var då redan bokad och där underkändes bilen förstås, trots att allt annat var helt okej. Även avgasvärden. På Mekonomen misstänkte man den pirat-tillverkade katalysatorn, trots att även 4-gastestet var inom ramen för godkänt. Gjorde en ombesiktning ett par veckor senare, efter att Subaru (Logarts i Skellefteå) fått släcka larmet dagen innan besiktning, vid ett byte av stiften. Dock tändes ju den lampan efter 20 minuters körning på väg hem. Ingen verkstad kunde peka på varför larmet inte gick släcka. Jag har alltså kört bilen sedan i höstas med körförbud pga lampjäveln som lyser.
Jag beslöt mig i höstas att byta katalysator, vilket är gjort på verkstad för en vecka sedan. De lyckades också släcka larmet, så jag skyndade och bokade tid för besiktning, glad i hågen. Äntligen skulle jag få köra lagligt. Trodde jag. När kontrollanten kopplade in sitt OBD-instrument, så får detta ingen kontakt med bilens system.
Han förklarade vad som kunde vara orsak, kabelbrott eller något? annat fel. Underkänt fordon likt förb...
Vadå kabelbrott. Bilen har körts hem 2 mil från verkstad och ytterligare en mil under veckan och ingen har varit i eller under bilen och bökat.
Vad gör jag? Köra ett år till med underkänt fordon? Jag känner mig allt närmare rättshaveri, försöker hålla bilen i trafiksäkert skick, vilket den är,men ändå bara få bakslag på grund av skit-jävla regler som kommer via EU. HELBILSGODKÄNNANDE? Ha!
Har hittat en artikel på nätet Här om ett likartat scenario.
Har någon av ni som läser här varit med om något liknande?