Finns det någonstans på Webben man kan ladda ner sprängskisser/serviceböcker?
Skall serva varanen själv och undrar var luftfiltret sitter och var man kommer åt den?
Några tips?
Serva själv
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tanken(fast det är ju en cistern egentligen) tycker jag med alla kablar och slangar är jobbig som tusan att lyfta av.
Vet inte om jag drömt. Men senast jag tog ur filtret, så drog jag tanken bakåt en bit, lyfte upp den i fronten och band fast den i en balk. Filtret kom ut den vägen och jag slapp lossa på slangar etc. Mycket smidigare.
Nån som gjort så, eller kan kolla nästa gång om det funkar
Vet inte om jag drömt. Men senast jag tog ur filtret, så drog jag tanken bakåt en bit, lyfte upp den i fronten och band fast den i en balk. Filtret kom ut den vägen och jag slapp lossa på slangar etc. Mycket smidigare.
Nån som gjort så, eller kan kolla nästa gång om det funkar
-
- Nyfödd
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 14:55
- Ort: Varadero, Göteborg
Re: Serva själv
Är det någon som har kollat om det räcker att dra tanken bakåt eller måste man plocka av den, för att komma åt filtret?
Bosse
Bosse
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Serva själv
Förstår inte vad som är svårighet en med att ta bort tanken och byta filter. Måste ju hur som helst lös med alla skruvar , och att ta lös typ 4 slangar o en elkopplig är inget stort jobb. Bara att se till att slanga ur tanken , så gå det lättare att lyfta bort den. Har själv haft bort den ett par gånger..
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Serva själv
Jag lämnat min Vardero på cervice några gånger. Första gången på autoricerad verkstad dom repade sidokåpan, nästa till min vanliga handlare, då hade jag nästan kört slut på bensinen bara för att den skulle lätta, mekanikern tackade för min omtanke. Själv har jag aldrig lyft bort tanken men det kommer väll det med framöver men med tanke på vad jag erfart så låter det inte så lätt.
Men som jag bruka säga allt går, till och med att gå på vatten bara man har skor som passar till det.
Men som jag bruka säga allt går, till och med att gå på vatten bara man har skor som passar till det.
jan-Olov
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Serva själv
De är inga problem alls - tar bara nån minut - det värsta är väl dom tre ventilations/dränerslangarna i bakkant - lite pill.
Glöm inte kablarna till soppasensorn bara.
Kör bågen på tomgång i fem minuter med kranarna avstängda så du tömmer ur systemet lite
så slipper man rinn när man rycker soppaledningarna.
Smart är också att ta bort plastrattarna på bränslekranarna - för alltid.
Låter man sidokåporna sitta kvar - så kommer dom ofelbart att slå på kranarna när man lyfter upp tanken - sen står man där - när det forsar - en sketen gnista...
Man använder dom ändå inte och när dom skall stängas kan man göra det med ett verktyg istället.
Glöm inte kablarna till soppasensorn bara.
Kör bågen på tomgång i fem minuter med kranarna avstängda så du tömmer ur systemet lite
så slipper man rinn när man rycker soppaledningarna.
Smart är också att ta bort plastrattarna på bränslekranarna - för alltid.
Låter man sidokåporna sitta kvar - så kommer dom ofelbart att slå på kranarna när man lyfter upp tanken - sen står man där - när det forsar - en sketen gnista...
Man använder dom ändå inte och när dom skall stängas kan man göra det med ett verktyg istället.
Re: Serva själv
Jo men stahson...du är ju så staark!stahson skrev:Förstår inte vad som är svårighet en med att ta bort tanken och byta filter. Måste ju hur som helst lös med alla skruvar , och att ta lös typ 4 slangar o en elkopplig är inget stort jobb. Bara att se till att slanga ur tanken , så gå det lättare att lyfta bort den. Har själv haft bort den ett par gånger..
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Serva själv
Joo, men det beror på vem man jämnför sig medV Saarela skrev:Jo men stahson...du är ju så staark!stahson skrev:Förstår inte vad som är svårighet en med att ta bort tanken och byta filter. Måste ju hur som helst lös med alla skruvar , och att ta lös typ 4 slangar o en elkopplig är inget stort jobb. Bara att se till att slanga ur tanken , så gå det lättare att lyfta bort den. Har själv haft bort den ett par gånger..
Re: Serva själv
Ja men självklart. Vet att du emellanåt tar mod och faktiskt käftar emot hemma. Hur det slutar vet vi ju alla som känner dig. Dock så måste det ju finnas lite muskler i dig att tordas göra nåt sånt.stahson skrev:Joo, men det beror på vem man jämnför sig medV Saarela skrev:Jo men stahson...du är ju så staark!stahson skrev:Förstår inte vad som är svårighet en med att ta bort tanken och byta filter. Måste ju hur som helst lös med alla skruvar , och att ta lös typ 4 slangar o en elkopplig är inget stort jobb. Bara att se till att slanga ur tanken , så gå det lättare att lyfta bort den. Har själv haft bort den ett par gånger..
Eller.....händer denna trots bara när du är full?
Re: Serva själv
Lyfte på Varaderotanken idag.
Finns 5 slangar att lossa
-slang kran höger
-slang kran vänster
-3 slangar längst bak på tanken
- Två bultar bak, två fram
- Lossade kranslangarna höger och vänster sida(lätt)
- Lyfte upp tanken baktill en bit. Lossade längst bak vänster och mittenslangen
- Drog tanken bakåt och lyfte upp den framtill
- Lossade kablarna till tankmätaren(höger sida)
- Lossade höger slang bak(den besvärliga med clips)
Fördel om man är två pers och tom tank. En som håller kåporna ut för att slippa repor samt håller upp tanken baktill när man lossar slangarna.
Är man ensam(som jag var) så bör man lossa lite på sidokåporna, Finns även ett medföljande verktyg(om ni undrar vad den fyrkantiga järnbiten är till för som följer med) för att hålla upp tanken baktill.
Använde sen startgas som glidmedel på slangarna vid mont tillbaka(startgas torkar snabbt)
Finns 5 slangar att lossa
-slang kran höger
-slang kran vänster
-3 slangar längst bak på tanken
- Två bultar bak, två fram
- Lossade kranslangarna höger och vänster sida(lätt)
- Lyfte upp tanken baktill en bit. Lossade längst bak vänster och mittenslangen
- Drog tanken bakåt och lyfte upp den framtill
- Lossade kablarna till tankmätaren(höger sida)
- Lossade höger slang bak(den besvärliga med clips)
Fördel om man är två pers och tom tank. En som håller kåporna ut för att slippa repor samt håller upp tanken baktill när man lossar slangarna.
Är man ensam(som jag var) så bör man lossa lite på sidokåporna, Finns även ett medföljande verktyg(om ni undrar vad den fyrkantiga järnbiten är till för som följer med) för att hålla upp tanken baktill.
Använde sen startgas som glidmedel på slangarna vid mont tillbaka(startgas torkar snabbt)
Re: Serva själv
Jo, när man inte använder den, så sitter den lämpligast runt sk bygellåshållaren.Skye skrev:Varje dag så lär man sig nåt nytt.. Undrar bara hur den ska användas. Lärde mig i höstas att det är skålat för ett bygellås under sadeln, där fyrkantverktyget sitterV Saarela skrev:Finns även ett medföljande verktyg(om ni undrar vad den fyrkantiga järnbiten är till för som följer med) för att hålla upp tanken baktill.
Hur man använder den? Tankens två bultar(bakre) bort. Lyft tanken en bit och montera den mellan där. Den håller då upp tanken en bit så du kan sticka in handen och tex lossa slangarna.
För den "klåfingrige/fingerfärdige" är det ett onödigt verktyg.
Re: Serva själv
har bytt luftfilter nu utan problem.
Min har nu gått 5400 mil och jag undrar om det är 2400-mila servicen eller 1800-mila servicen jag all göra??
Min har nu gått 5400 mil och jag undrar om det är 2400-mila servicen eller 1800-mila servicen jag all göra??
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Serva själv
Om 4800 mils servicen är gjord som innefattar oljebyte,oljefilterbyte,ventilkoll,tändstiftsbyte, (vid 5400 är det väl bara luftfilter som ska bytas),så är nästa service vid 6000 mil med olja+filter.
-
- Cykel
- Inlägg: 36
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
- Hoj: XL1000VA -07
- Ort: Varadero -07 LULEÅ
Re: Serva själv
Såg just i service papprerna att Bromsvätska ska bytas vid 5400 mil också, dvs var 1800ade mil samma intervall som luftfiltret ska bytas.
Re: Serva själv
Serviceschemat går till 3600 mil. Sen börjar man om från början igen.(inte hundra mila)
Bara att plussa på från 3600 mil:
(3600)+600=4200
(3600)+1200=4800
(3600)+1800=5400
(3600)+2400=6000
osv
När garantin är över:
Bromsvätska är ju det vi slarvar mest med. Dock, om man kör tex 1800-3000 mil/år så känns vätskebyte varje år lite overkill. Räcker väl om man byter vartannat år?
Luftfiltret känns också för en som bara kör landsväg lite väl tidigt att man byter vart 1800:e mil redan? Dock så är det bra att titta till den hur den ser ut.
Not: bara mina egna spekulationer.......
Bara att plussa på från 3600 mil:
(3600)+600=4200
(3600)+1200=4800
(3600)+1800=5400
(3600)+2400=6000
osv
När garantin är över:
Bromsvätska är ju det vi slarvar mest med. Dock, om man kör tex 1800-3000 mil/år så känns vätskebyte varje år lite overkill. Räcker väl om man byter vartannat år?
Luftfiltret känns också för en som bara kör landsväg lite väl tidigt att man byter vart 1800:e mil redan? Dock så är det bra att titta till den hur den ser ut.
Not: bara mina egna spekulationer.......