Nej du @Fibern, låt mig nu berätta exakt hur jag ser på saken...
Vi har ju kört tillsammans du och jag ett par gånger redan så du borde veta. Jag vet att du inte är nån vän av höga farter och jag är också mycket medveten om dina motiv bakom. De som har erfarenhet att hänga bakom mig som konvojledare är @Speederman och @Ivaradero, så låt de kommentera i så fall. För det är mig ni kommer att ligga bakom då vi drar söderut från Vasa mot Ekenäs.
Jag ska som vanligt lägga ut texten precis som det är:
Det finns några saker man ska tänka på när man kör som ledare i en konvoj...
1. Argumentet att vi är på bekanta vägar är enligt mig fruktansvärt egoistiskt då ju resten av polarna kanske är i trakten för första gången och vill se lite av bygderna och naturen och inte måsta fokusera 100% på vägen för att hänga med resten. Varför i helsike skulle jag vilja köra ett race igenom fina vägar som jag är bekant med då målet är att jag ska visa rutten för dom för andra?
2. Man behöver inte vara speciellt belevad i matematik för att kunna räkna ut att vinsten i att köra över den tillåtna hastigheten (+10 eller mer) gör absolut ingenting i slutändan då man kört en hel dag. Om inte alla hinner om i omkörningarna då det ska stressas så måste det ju väntas i alla fall vid svängarna och då förlorar man ju ändå dedär sekunderna man trodde man vunnit.
3. Att konvojledaren gör omkörningar ca. 1 km innan man ska svänga är helt idiotisk. Punkt! Det enda man gör är att skapa stress och farliga situationer för sina kompisar bakom.
4. Det kallas "Jojo-körning" av de som inte gillar det. Man kan rocka på på en bana, men har man minsta tanke på sina medkörare bakom, så ser man till att inte stressa de som inte har koll på vart man ska, utan man försöker hålla en normal takt så att alla hänger med och kan njuta av resan.
5. "Jojo-körning" blir det bara om konvoj-ledaren är helt inkompetent att leda konvojen.
@Fibern
Jag är helt övertygad om att du kommer att ha en riktigt bekväm och fin resa ner igenom Finland från Vasa och till Ekenäs tillsammans med oss andra. Skulle jag som konvojledare notera att ändringar bör göras i körstilen så justeras det naturligtvis för att passa alla.