Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Grattis Fibern! Och jag kan bara hålla med, sämre kan man definitivt ha det *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: Varadero XL1000-07

Inlägg av JanneBoj »

Låter härligt @Fibern. Jag funderar på att göra som du om två år. Inte att vänta så länge med att äta gott utan att sluta jobba.
Så grattis till god mat, gott vin, god musik och de tjugo dagarna.
Peter
1200cc
1200cc
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

Inlägg av Peter »

@Janneboj. Ska du också sluta jobba vid 37 års ålder

Skickat från luren
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av JanneBoj »

37? Nej, så länge orkar jag inte vänta. *virrig* *virrig* *virrig*
Peter
1200cc
1200cc
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Tänkte väl det

Skickat från luren
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

@Jokern
Nej inget måttband. Jag skrev helt enkelt ut stora I (ca 2 cm) på ett a4-ark. Började med 40 st och varje streck symboliserar ett 12-timmars-skift. Så jag har inte 20 dagar kvar JanneBoj, utan 20 tolvor. Varje arbetad 12-timmars dag/natt stryker jag med tuschpenna över nästa streck.

Det är så här. En hel skiftcykel består av sex veckor. Detta eftersom vi är sex skiftlag. Varje skiftcykel består av fyra veckor arbete och två veckor ledigt. Arbetsveckorna har allt mellan tre och sex dagars jobb. Hela cykeln innehåller 18 arbetsdagar varav sex stycken är tolvtimmars.
Jag har nu, tror jag i vart fall, 19 tolvor kvar och delar jag dessa med sex så har jag drygt tre skiftcyklar kvar och tre gånger 18 är som bekant 54. Dessutom tillkommer en halv cykel i april, fem nätter och två eftermiddags, så totalt 61 dagar. SEXTIOEN! Efter 44 år i arbetslivet, av dessa 38 som skiftarbetare, bland annat de senaste 34 åren i följd.

Jag hatar 12-timmarsskift. Före schemaomläggningen tyckte jag bara illa om dem. Då hade vi två, dag och natt på söndagar.
För 5-6 år sedan startades en hälsoundersökning av vårt läkarteam, som tog upp alla aspekter på skiftarbetet. Då framkom att många hade problem med exempelvis omställningar mellan dag och natt osv. Då fick facket i uppdrag att försöka få fram ett schema som skulle göras smidigare i det hänseendet. Sen röstades det fram, ur flera olika förslag, efter ett flertal röstningar där det till slut bara återstod två. Det ena var det nuvarande, det andra ett renodlat 12-timmars. Fy fasen sa jag då, blir det ett rent 12.timmars, då slutar jag. Nu blev det detta. Vet ni varför. Jo det var så många som stirrade enbart på hur många fler dagar vi kunde få ledigt. Nu blev det 17 istället för de 15 vi hade tidigare.
Då sa jag och kollega Nille, det här kommer att bli jobbigare. Vilket efter 5 år de övriga ivrarna också märkt. Så effekten av detta blev bland annat att köra vinterschema året runt, två veckor jobb och en ledig. En av anledningarna till att det blev jävligt struligt för mig att delta på senaste träffen. :evil:
Hälsoenkäten innan omläggningen visade bland annat på att många sov för lite inför förmiddags-skift. Jag har frågat några av dessa som då klagade, om de sover nåt mer nu. Nej har svaren låtit. Det handlar mer om hur man prioriterar sin egen tid, än hur arbetsscheman ser ut i vårt fall. Vi hade alltid minst två dagar före omställning till förmiddag.
Vi har ju i och med detta schema ett dubbelt tolvtimmars dag (lör-sön) och ett dubbelt natt (fre-lör) och dessutom ett dag och ett natt på fredagar.
Jag kallar detta för ett skit-schema, för det är vad det är.

Nedräkningen har jag påbörjat. Ska bli nåt så ini helv.....nordens skönt att efter 34 raka års skiftjobb, få jämna, dagsrutiner. *yes*
Hälsan inte minst borde få sig en skjuts i rätt riktning. Blodtryck, diabetes....whatever.
Och dessutom....mina vänner...tid för hojen. :clap *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag jobbade 4-skift i tolv år och det var alldeles för länge för vad min kropp klarade av. Jag blev tvungen att byta jobb för att överleva kändes det som. Efter åtta år med dagtidsjobb käkar jag jag fortfarande sömntabletter! Men nu funkar det och jag kan sova igen.
Nä skiftarbete är inget bra!
Men det är skönt att du ser ljuset i tunneln igen @Fibern.

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Ja du Fibern... skönt att du ändå kan se ett slut på det *thumb_up*

Den enda erfarenhet jag har av skiftarbete är att jag jobbade tvåskift en period, en vecka morgon och en vecka kväll o.s.v. Men jag tyckte INTE om det :frust: Så det du beskriver låter ju som rena helv... för mig.

Hoppas sista tiden går fort för dig!
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Hoj: Africa Twin Hardcore -16

Inlägg av Laffe »

@Fibern - Glädjer mig åt att det närmar sig härliga tider för dig :clap
Det har du minsann gjort rätt för, och jag unnar dig många härliga resor med afrikanen framöver *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Inlägg av hogge »

Jag har jobbat skift 35 år och jag trivs bra med det faktiskt. Jobba innan 4 skift men nu jobbar jag 3 skift utan nätter. Ledig var tredje vecka men nackdelen är att man jobbar 2 st 12 timmars pass på helgen . Trivs jättebra med den skiftformen. Känns att man kopplar av ordentligt på friveckan.
Skulle faktiskt inte vilja jobba dagtid 7-16.00. Känns som man jobbar alltid. Fast när barnen var små var det inte roligt. Har man ingen olägenhet av det då ger det ju en del extra klirr i kassan. :naughty:
Hogge
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av JanneBoj »

.. besökte vi gården vi köpt och som vi inte får tillgång till förrän efter påsk. Den såg lika fin ut som när vi sist besökte den och vi fick tillfälle att träffa lite grannar och dessutom skaka hand på ett arrende av några hektar betesmark. Jag inser mer och mer att det blir långt att pendla till Stockholm men hoppas kunna jobba mer med en av våra kunder i Uppsala. Det har ordnat sig för hustrun också, hon fick i fredags anställningskontrakt på nytt jobb i Uppsala på ett stort läkemedelsföretag. Dessutom verkar det som att dottern får förtur till Engelska skolan i Uppsala tack vare att hon går i Engelska skolan i Tyresö nu. Sommarstället läggs ut på Hemnet i morgon och det skulle vara en trevlig julklapp om vi får det drömpris som mäklaren har förespeglat oss. I januari läggs vårt hus ut till försäljning och får också vi betalt för det som den mäklaren tror så skulle det vara hyfsat enkelt att gå i pension inom kort tid. Det mesta är på G nu och det är bara att hålla tummarna för att allt går i lås.
Peter
1200cc
1200cc
Kontakt:

Inlägg av Peter »

@Janneboj. Det hålls ett par tummar härifrån

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Grattis Janne! Gött att allt verkar lovande, hoppas ni ska trivas på gården *thumb_up*
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av JanneBoj »

Ja, det ska bli spännande att byta liv. Har bott i stad hela mitt liv och trivts med det. Men jag har också haft lantställen och alltid velat tillbringa fritiden där så det här känns så rätt med tanke på den utökade fritiden som väntar om hörnet.
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

@Hogge
För mig har det varit likadant. Då åretrunt-driften infördes 1983, hoppade jag på och fram till för sådär 5-6 år sedan, hade vi schemat med fyra veckor jobb, förmiddag, eftermiddag och nattskift, plus tolvtimmars endast söndagar, sedan två lediga veckor. Trivdes utmärkt med det. Ibland var man fast julen, ibland påsken eller midsommar, men de två veckorna ledigt var ändå tillräcklig rekreation mellan varven. I och med skiftbytet har det blivit tyngre och nu trivs jag inte bra, men kan ändå inte tänka mig dagtid. Men lite har det ju med ålder och hälsan att göra.
Men jag har känt precis som du beskriver, under alla dessa år.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

@JanneBoj
Det låter trevligt det där. Hur nära/långt ifrån Uppsala på ett ungefär hamnar ni? Jag kommer nog att hälsa på brorsan i Uppsala någon gång till sommaren. Ett besök på landet skulle inte kännas fel.
Apropå sommarstället, här gick en lite "koja" för 600K i somras. Den står 5 meter från vattnet, är ca 15 kvm i byggyta och har ett sovloft uppepå. Ingen el inget vatten och en superbrant ner från vägen som går härifrån och mot Svedjan. (Erland har förresten flyttat in i huset han köpt) Är dessutom pålad på kvarlämnade stubbar. Du kanske har sett stugan. Bara knappt en kilometer från korsningen vid affären i Storkågeträsk. Så nog borde ni få bra betalt för sommarstället.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Inlägg av hogge »

@Janneboj
Hoppas allt löser dig på bästa sätt för er. Själv flytta jag från Malmö där jag bott hela livet ut till lilla Veberöd. En flytt som jag aldrig ångrat. Närheten till djur o natur är underbar. Go känsla när man jobbat eftermiddag o kommer hem vid halv 23.30 o sätter sig ute på trädäcket o käkar lite och njuter av tystheten. På sommaren då . *yes*
Så stort lycka till.
Hogge
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Kontakt:

Inlägg av Ralf-FIN »

@Janneboj
Det låter riktigt bra detdär *thumb_up* Vi får hoppas att ni får förväntat pris ur det som ska säljas och att det blir sålt snabbt och smidigt.
Det är ju en lättnad om allt annat ordnar sig också på sidan om, flytten blir ju så mycket trevligare då :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av JanneBoj »

@Fibern, det ligger ca 25 km nordväst om Uppsala. Ta Gysingevägen (väg 257, Tidernas väg) ut från Uppsala och efter ca 20 km tar du höger mot Åkerlänna. Kör sedan mot Åkerlänna och Bygdegården. Huset efter bygdegården är det. Askarbäck 1 är adressen. Du är så välkommen. Ja, det är ni allihop men kanske inte alla på en gång. :)
Jag har tagt ledigt från jobbet idag och åkt ut till lantstället och fixat med skorstenen. Fick nedslag av en gnällig sotare på att den såg lite missfärgad ut i en skarv men som tur är hade jag ett reservrör liggande i förrådet så jag har plockat ned skorstenen och bytt ut ett rör i mitten på den idag. Fy f,n så skitigt jobb.
På onsdag är första visningen av stället, spännande.
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Okej. Lett å hitte. Men jag tar nog väg 272. *thumb_up*
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Skriv svar