@Pter, nä... det som gäller är "lean production", d.v.s. att det ska gå på kortast möjliga tid att skruva ihop dem, väl de är sålda är det ju inte tillverkarens bekymmer längre...

(urschäkta smilies, jag blir så...

)
Lilla mamma har en Honda Civic, en utmärkt kul och sportig bil av lite nyare modell. Självklart förväntas jag vara personlig mek. Och jag fär ta mej skam gråa hår varje gång

Sist nu skulle jag byta olja på den. OK, olja ur gick väl an, men var sitter nu det förbenade filtret då? Aha... självklart bakom plåten under hela rovan som ska ge 2 ml. minskad soppaförbrukning. Självklart var ju vissa skruvar till den fastrostade, och ståendes i OK's GDS-hall har man ju inte hela verkstan med sig. Hittade dock en mindre lucka för just filtret, och den gav sig så att den gick att svänga undan. Då visade det sig att de lyckats sätta filtret "inuti en spann", någon form av brunn i någon aluminiumkåpa på motorn. Det gick alltså inte att få tag om filtret med något av de vanliga verktygen man har tillgängliga. Möjligen hade det gått att få en mejsel igenom strax under toppen och få loss det, men risken var ju lika stor att bli stående på OK med trasigt filter
Så det fick bli ny olja och gammalt filter

Kanske inte undra på att det så hårt fast...