Tillbud och Olycks-tråd
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Och knappt hinner jag posta inlägget ovan om älgfaran, innan pressen kommer med en ny olycksrubrik. Trist.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja fy... Jag har set älg på bra avstånd o vill inte tättara på..
Fina djur, men dom bor i skogen o passerar vägen på alla tidspunkter av dygnet..
Jag tänker alltid på "vilt" när jag kör i skogsområde, små "Bambi" i Skåne, har jag set och nära kört på, så därför är jag mera försiktig på skymde ställen.
Som Fibern säger : Styr mot en olycksfri sommar knuttar.
Fina djur, men dom bor i skogen o passerar vägen på alla tidspunkter av dygnet..
Jag tänker alltid på "vilt" när jag kör i skogsområde, små "Bambi" i Skåne, har jag set och nära kört på, så därför är jag mera försiktig på skymde ställen.
Som Fibern säger : Styr mot en olycksfri sommar knuttar.
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Jag körde på en huvudled häromdagen och ska svänga till höger in i ett villaområde, framför mig kommer en supermotard i en d-a fart som ska svänga vänster i min korsning. Jag var långt före honom men han svänger samtidigt som mig. Efter ca 50m är det väldigt skymd korsning från höger.En volvo kommer och är på väg att köra ut men jag vågar inte bromsa då motardcykeln ligger 2m bakom mig.Mitt i korsningen så kör han om mig så han nästan nuddar mig.
Farten i detta område är 40 jag gissar att han körde runt 60-70 efter att han kört om mig.
https://www.google.se/maps/@59.6147528, ... 312!8i6656
I korsningen efter gula villan kom Volvon som jag var beredd att släppa fram.
Farten i detta område är 40 jag gissar att han körde runt 60-70 efter att han kört om mig.
https://www.google.se/maps/@59.6147528, ... 312!8i6656
I korsningen efter gula villan kom Volvon som jag var beredd att släppa fram.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja det är inte bara fyrfota djur vi ska se upp för. Det allra farligaste djuret är fortfarande tvåbent och fördas alltför ofta i fyrhjuliga fordon.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Blir sur när man läser Cesen Routes inlägg och illa berörd över andra olycks eller tillbudsinlägg. En nyttig men otäck påminnelse om att vi är väldigt utsatta och att vi måste vara på alerten all the time på hojen.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 125cc
- Inlägg: 132
- Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
- Hoj: AfricaTwin XRV750
- Ort: Vasa Finland
Re: Tillbud och Olycks-tråd
On a lighter note, gick omkull i gårdagens speedway träning då jag gick in i en våt fläck på innern. Hoppar omkring på ett ben (lilla hon kallar mej Hopalong nu) tills vidare. Räknar dock med att vara i trim till avfärden med Ralf. Det var för hög situationshastighet o en felbedömning som fällde mej (långsamma reflexer bidrog säkert också). Detsamma kan man också göra sej skyldig till på landsväg o skogsstig. Gäller alltid att vara steget före i bedömningen av en situation. Fibern påminner lägligt om viltfaran o hur svårt eller omöjligt det kan vara att förutse hur ett djur reagerar.
Wasted time can not be recycled
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2418
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Jaa du @Speederman... vi får hoppas du är i skick tills avfärd Själv var jag på akupunktur o massage igår efter att ha sträckt ryggen i förrgår Idag igen om en stund så förhoppningsvis ska jag bli i skick också
Angående faran med vilt på vägarna så har jag faktiskt inte kört en enda säsong ännu så att jag inte skulle ha haft ett mer eller mindre nära möte. Så det gäller absolut att vara vaksam.
Angående faran med vilt på vägarna så har jag faktiskt inte kört en enda säsong ännu så att jag inte skulle ha haft ett mer eller mindre nära möte. Så det gäller absolut att vara vaksam.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Jaså du Speederman, då får det väl bli "Hoppalong KastaDig" hädanefter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ännu en olycka
Jag vet inte om det är mitträckesväg vid olycksplatsen, som är i höjd med Vånafjärden.
edit: Som det ser ut på bild i Norrbottenskuriren så är det räcken vid olycksplatsen. Vi kan ju föreställa oss vad som kan hända om vi går omkull och kanar in i dess stolpar. En punka i 90 knyck....
Jag vet inte om det är mitträckesväg vid olycksplatsen, som är i höjd med Vånafjärden.
edit: Som det ser ut på bild i Norrbottenskuriren så är det räcken vid olycksplatsen. Vi kan ju föreställa oss vad som kan hända om vi går omkull och kanar in i dess stolpar. En punka i 90 knyck....
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ännu ett typfall. http://www.smp.se/uppvidinge/flera-ford ... -i-olycka/
jan-Olov
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja det är trist att alla bilister INTE har kört mc förut.
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja det är trist att alla bilister INTE har kört mc förut.
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Just det jag brukar propagera för, att ta det lugnt på oskyddade vägar....
http://www.helahalsingland.se/blaljus/o ... at-med-alg
http://www.helahalsingland.se/blaljus/o ... at-med-alg
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Idag åkte jag till jobbet med MC'n...
Vägen går bla igenom en rondell innan det går uppför. Fyra bilar framför som dessutom kör liiite väl sakta för min smak. Efter rondellen få vi i uppförsbacken ett extra körfält. Detta väntar jag in för att köra förbi "mina bilburna medtrafikantvänner"...
Tänker inte på att det regnat lite, så jag växlar ner och drar på, men inte något extremt, bara en normal omkörning.
Då släpper bakdäcket!!
OJOJOJOJ
Inte roligt alls. Som av en reflex släpper jag av på gasen, varpå MC'n återfår fästet och kastar över åt andra hållet.. Jättevobbel fram och tillbaka en stund innan ekipaget lugnar ner sig och återgår till normal åkning.
Matlådan i boxen på pakethållaren åker så hårt att locket lossar och maten åker runt.
Hinner tänka lite - blir rädd att lägga cykeln o pajja den så att Norgeresan måste ställas in, innan jag känner att det nog ändå ska räta upp sig...
Dagens läxa för Daniel:
Kör extremt lugnt när det regnat!
Vägen går bla igenom en rondell innan det går uppför. Fyra bilar framför som dessutom kör liiite väl sakta för min smak. Efter rondellen få vi i uppförsbacken ett extra körfält. Detta väntar jag in för att köra förbi "mina bilburna medtrafikantvänner"...
Tänker inte på att det regnat lite, så jag växlar ner och drar på, men inte något extremt, bara en normal omkörning.
Då släpper bakdäcket!!
OJOJOJOJ
Inte roligt alls. Som av en reflex släpper jag av på gasen, varpå MC'n återfår fästet och kastar över åt andra hållet.. Jättevobbel fram och tillbaka en stund innan ekipaget lugnar ner sig och återgår till normal åkning.
Matlådan i boxen på pakethållaren åker så hårt att locket lossar och maten åker runt.
Hinner tänka lite - blir rädd att lägga cykeln o pajja den så att Norgeresan måste ställas in, innan jag känner att det nog ändå ska räta upp sig...
Dagens läxa för Daniel:
Kör extremt lugnt när det regnat!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Flyttade inlägget ovan till denna kategori.
Rätt tänkt Daniel. Alltid efter en tids varmt och torrt väder ligger damm, frömjöl från träd och smuts från fordon på vägytan, som vid regn kan bli halt. Behöver inte vara så, men i en del fall har jag också märkt detta och det känns inte alls roligt. Det kan ju även bero på däcken.
Har det däremot regnat en längre tid, då består bara den normala regnhalkan.
Tur att du redde upp situationen och slapp reparation på både dig och hojen.
Rätt tänkt Daniel. Alltid efter en tids varmt och torrt väder ligger damm, frömjöl från träd och smuts från fordon på vägytan, som vid regn kan bli halt. Behöver inte vara så, men i en del fall har jag också märkt detta och det känns inte alls roligt. Det kan ju även bero på däcken.
Har det däremot regnat en längre tid, då består bara den normala regnhalkan.
Tur att du redde upp situationen och slapp reparation på både dig och hojen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Idag..
Bra lärdom där @Daniel.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Jag är helt paranoid mot vägar med räcken. När jag kör till Norge från Västerås så är det nu närmast att köra mot Örebro och Karlstad. Är ju räcken på denna sträcka. Jag kör småvägar till Fagersta och kör sen Fagersta-Ludvika-Hagfors-Torsby.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Hagfors-Torsby och Östmark, sen in i Norge via Svullrya och Kirkenaer åkte jag för några år sedan, fast åt andra hållet. Åk den om du inte gjort redan. Mycket trevlig väg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Fibern
Du nämner däcken i din kommentar till min "erfarenhet"...
Tanken slår mig - skulle det fortfarande kunna vara originaldäck på cykeln efter ca 2600 mil?
Isåfall är de ju 13 år gamla!
Jag får vid tillfälle kolla vilket märke det är på dem.
Du nämner däcken i din kommentar till min "erfarenhet"...
Tanken slår mig - skulle det fortfarande kunna vara originaldäck på cykeln efter ca 2600 mil?
Isåfall är de ju 13 år gamla!
Jag får vid tillfälle kolla vilket märke det är på dem.