Gott så, Fibern! På en mindre insjö räcker ju knop bra till för lite fiske och så

Huvudsaken att den går pålitligt. Jag lär aldrig glömma när jag med familj och en polare med sin var i Dalarna. Hade en liten lånad båt, så polaren och jag tog båten och ungarna till andra sidan sjön och en badplats. Efter ett tag började jag känna hur alla vädervarningshår i nacken reste sig. Vi satte kurs tillbaka igen, och efter knappt halva vägen dog motorn. Nu hade även polarn börjat känna att något var på gång, så han satte i med att ro, medan jag febrilt försökte få snurr på motorn. Efter en bitt hoppade den ändå igång, vi skickade upp ungarna till huset, drog upp båten på land och följde efter med raska steg.
Väl inomhus igen, upptäckte vi vad inte visste, bara kände på oss tidigare, att en riktigt rejäl tromb var på ingående
Snart hörde vi tallkottar trumma mot taket, såg en förtöjd segeljolle ligga någon meter högre än vanligt i vattnet, och en flaggstång som lekte kastspö med storgäddan på. Nästa observationen var när ett tak en bit bort seglade iväg
Vi passerade gatan den hade plöjt daagen efter, den var inte att leka med... Mycket andra skador i området, och något dödsfall stod att läsa om i tidningen sedan.
Så, när jag väl fick igång moroten igen, var det allt en suck av lättnad som slapp ut. Så, pålitlig motor känns superviktigt på sjön