Nu ska jag ställa saken på sin spets. Jag är nog väldigt okunnig när det handlar om mc-motorer. Min motorutbildning höll sig mestadels till bilar och i viss mån om större åkdon, som lastbil. Det här brukar ju dryftas lite då och då här.
Som det nu står i manualerna till Honda och andra märken med antagligen, ska man varmköra motorn en aning, låta den stå ett par/några minuter och sedan kolla oljenivån. Naturligtvis med plant stående mc.
Jag vill då påstå att när du kommer hem med hojen, ställer ifrån dig den plant, på centralstöd exempelvis, då ska rätt oljenivå gå att kolla dagen efter innan start.
För vad skiljer bilmotorn från hojmotorn? Förutom storlek inte mycket i fråga om konstruktion. Oljetråg, oljepump och kanaler till de olika smörjställen som behöver mer än bara stänksmörjning. Vevlager, kamaxel dito etc.
När du varmkör, stänger av och väntar ex antal minuter, rinner oljan tillbaka ner i oljetråget. Varm olja rinner lättare. Well, bara att kolla nivån. Men om du kommer hem efter en tur, lämnar hojen till nästa dag och kollar oljenivån, borde väl samma sak skett. Eller hur?
Kryper oljan tillbaka upp i kanaler, upp till topplock och kamaxlar eller var tar den annars vägen under natten?
Kom igen nu experter och övertyga mig om att jag har fel.
Kolla oljan
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Kolla oljan
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Kolla oljan
Jag håller med dig, @Fibern.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Kolla oljan
Jag hoppas inte du har lagt vaken hela natten, eller varit ute i garaget, för se ett mirakel om "flygande" olja, Fibern
Men lite överkurs är det väl att göra så som manualen beskriver.
Jag gör som du, kolar dagen efter, då oljan har runnit ner
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Men lite överkurs är det väl att göra så som manualen beskriver.
Jag gör som du, kolar dagen efter, då oljan har runnit ner
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Jag kollade oljan i morse. (Tagit hojen till jobbet) lät den stå på lyften, blev nog en halvtimme, och då var nivån mitt mellan strecken. Med pluggen iskruvad var det precis vid övre strecket.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Självklart funkar det lika bra (om inte bättre) som du säger, efter jobbet! Idèn är ju trots allt bara att få huvuddelen av oljan i tråget.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Kolla oljan
Då ska jag få det att klarna lite Fibern, trots att jag är bilmek så har jag fått lära mig på jobbet
Anledningen till att oljan ska uppnå drifttemp är att oljan blir större vid högre temp, mao om du toppfyller med kall olja så är det för mycket olja när den är varm, sen om det inte gör mer än någon dl eller 2 i slutändan är en annan femma, Vi gjorde ett fysiskt test på ett växellådsoljebyte som visserligen har andra molekyluppbyggnader och tillsatser än vanlig motorolja, vid ca 10 grader till nivåtempen på 35grader skiljde det nästa 1 dl.
Så för att få så korrekt nivå som möjligt ska du kolla nivån efter du varit ute och kört och väntat ca10 min och låtit all olja rinna ner.
Anledningen till att oljan ska uppnå drifttemp är att oljan blir större vid högre temp, mao om du toppfyller med kall olja så är det för mycket olja när den är varm, sen om det inte gör mer än någon dl eller 2 i slutändan är en annan femma, Vi gjorde ett fysiskt test på ett växellådsoljebyte som visserligen har andra molekyluppbyggnader och tillsatser än vanlig motorolja, vid ca 10 grader till nivåtempen på 35grader skiljde det nästa 1 dl.
Så för att få så korrekt nivå som möjligt ska du kolla nivån efter du varit ute och kört och väntat ca10 min och låtit all olja rinna ner.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Tack för den infon Jimmy. Det trodde jag inte om den sortens vätska som olja utgör.
Då ska jag utföra nästa test som blir, kolla oljan efter körning, med hojen på lyften. Låta den stå kvar och kolla igen nästa morgon med kall olja.
Återkommer med resultat senare.
Då ska jag utföra nästa test som blir, kolla oljan efter körning, med hojen på lyften. Låta den stå kvar och kolla igen nästa morgon med kall olja.
Återkommer med resultat senare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Trevligt, det kan bli intressant att se hur mycket vanlig motorolja "sväller"
Re: Kolla oljan
Inte bara vätskor Fibern. Kolla hur långa dagarna blir under den varma sommaren. ....
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Tjaa, jag tror inte vi ska räkna upp allt som vidgas av värme. Då kan det bli en långer lista.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Ähum....
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kolla oljan
Följande resultat gick att mäta av efter dubbelkollen av oljenivån.
Varm motor med plant upplyft hoj, var nivån vid första kollen lite över mitten av strecken. gjordes ca 5 minuter efter hemkomst.
Därefter monterade jag CTEK-kablar på batteriet och sen ny koll. Gissar efter 30 minuter. Då var nivån 2-3 mm över övre strecket. (jo den var överfylld redan vid köpet)
Nu på morgonen vid kall motor var nivån ungefär 1 mm över strecket. Så okej, en liten volymskillnad mellan varm och kall, men inte några 2-3 dl. Skulle väl gissa på max en halv dl. Vad som däremot kan konstateras är att oljan tar tid på sig att rinna tillbaka efter körning. Alltså även med varm olja.
Kanske värt att notera då vi ska checka av, att vänta kanske en halvtimme.
Och att skillnaden mellan varm och kall inte nämnvärt borde spela någon roll om nivån befinner sig där den borde. Alltså mellan strecken.
Varm motor med plant upplyft hoj, var nivån vid första kollen lite över mitten av strecken. gjordes ca 5 minuter efter hemkomst.
Därefter monterade jag CTEK-kablar på batteriet och sen ny koll. Gissar efter 30 minuter. Då var nivån 2-3 mm över övre strecket. (jo den var överfylld redan vid köpet)
Nu på morgonen vid kall motor var nivån ungefär 1 mm över strecket. Så okej, en liten volymskillnad mellan varm och kall, men inte några 2-3 dl. Skulle väl gissa på max en halv dl. Vad som däremot kan konstateras är att oljan tar tid på sig att rinna tillbaka efter körning. Alltså även med varm olja.
Kanske värt att notera då vi ska checka av, att vänta kanske en halvtimme.
Och att skillnaden mellan varm och kall inte nämnvärt borde spela någon roll om nivån befinner sig där den borde. Alltså mellan strecken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kolla oljan
Tack för infon, den stora nivåskillnaden är inte om motorn är varm eller kall utan om den står helt plan eller lutar lite, ungefär det vi kom fram till på jobbet med
Ska dock tilläggas att vi alltid korrigerar vid rätt temperatur ändå då kunden ändå betalar för detta vid växellådsoljebytet ifall det finns någon på forumet som lämnar in bilen på mitt jobb, så ingen känner sig lurad
Ska dock tilläggas att vi alltid korrigerar vid rätt temperatur ändå då kunden ändå betalar för detta vid växellådsoljebytet ifall det finns någon på forumet som lämnar in bilen på mitt jobb, så ingen känner sig lurad