christer skrev:Hej
Det här med oljenivån hur ska den kollas.
Har haft den både ståendes och på centralstödet, visar ungefär lika ,I mitt fönster så är det fullt ? ska det inte vara så ?
Du varmkör motorn, låtern den sen stå några minuter.
Den ska stå på plan mark med hjulen på marken. Visar den fullt i fönstret så har du för mycket olja. Vickar du(nån annan medan du kollar) hojen lite åt åt vänster och den visar fortfarande i hela fönstret så har du katastrofalt för mycket.
Angående nivån. Jag brukar försöka sikta på att ha oljan mitt i fönstret, eller lite över.
@Manne :
Den heter 4433 DIRTBIKE-TRANSPORT och är köpt på Gekås av min fru ( för ditt åker jag F** inte )
En länk till LEGO : http://www.lego.com/sv-se/city/products ... icles/4433" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Jag kör halvsyntetisk 10-40 olja och byter båda olja och filter varje 600 mil.
Sen servar jag givetvis vanliga serviceintervallerna efter skema.
Men är det verkligen nödvändigt byta så ofta?
Tänker lite så her att om man köper en riktig bra helsyntetisk olja så kanske det räcker med att byta på 1200 mil tillsammans med vanlig service.
Blir ju en del oljebyten då man åker mer en 3000 mil varje sesong.
För egen del så byter jag 1 gång per år oberoende av milen. Brukar bli ca 600-700 mil på var hoj. Kör på Castrol Mc Halvsyntet 10-40w. Har kört på denna olja ända sen min mc karriär börja och aldrig haft några problem med tröga växlar eller något annat.
Håller med Skye att 600 mil är överkurs. Jag byter 1 gång per år för att jag vill inte ha hojen stillastående med gammal olja i hela vintern. Den innehåller syror och förbränningsrester. Därför blir den svart. Så du kan lungt köra 1200 mil mellan bytena om du kör på en kvalitets Mc olja.
Märke kvittar nog. Fick köra ett år på Bel Ray för min leverantör byta tillfälligt märke. Funka lika bra.
Hogge
Bumpar en gammal tråd om oljebyte på Varadero 1000:
1. Jag får i precis 4 liter olja i motorn, och då går det exakt till övre strecket och när filtret är fyllt, men jag ser att många får i typ 3,8 l. Gör jag nått fel?
2. När jag startar motorn försvinner all olja ur nivåglaset, är det normalt? Den kommer så sakteliga tillbaka när jag står av motorn.
Det är helt normalt att oljan försvinner i fönstret när motorn är igång.
Om man fyller till övre strecket har jag hört en del har lite problem med växlar som inte går i ordentligt.
Själv fyller jag strax över mitten. Det funkar fint. Då är det nog runt 3,8 liter.