Hal asfalt, särskilt i rondeller!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Inlägg av Larsa »

Mer däck blir det men informationen är ju nyttig för alla hoppas jag.
Jag körde förbi den rondell som jag har haft släpp två gången nu i helgen och upptäckte precis som många anat att asfalten just där var något mörkare. Jag är därför helt säker på att det varit något där (eller är) som gör det halt när det är vått. Eftersom jag bara har fått släpp just (med båda däcken samtidigt) där och ingen annan stans är jag helt övertygat att det inte är fel på mina däck.

Hur kör ni i rondeller för den delen när det är vått eller risk för lite halka? Genar ni eller håller ni er till eran fil och kör ?
Att gena är ju väldigt effektiv i små rondeller som annars är en riktig skarp kurva och cykeln måste lutas mycket.
moestberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 17 jul 2009, 16:22
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -02 / Falun

Inlägg av moestberg »

Larsa skrev:Mer däck blir det men informationen är ju nyttig för alla hoppas jag.
Jag körde förbi den rondell som jag har haft släpp två gången nu i helgen och upptäckte precis som många anat att asfalten just där var något mörkare. Jag är därför helt säker på att det varit något där (eller är) som gör det halt när det är vått. Eftersom jag bara har fått släpp just (med båda däcken samtidigt) där och ingen annan stans är jag helt övertygat att det inte är fel på mina däck.

Hur kör ni i rondeller för den delen när det är vått eller risk för lite halka? Genar ni eller håller ni er till eran fil och kör ?
Att gena är ju väldigt effektiv i små rondeller som annars är en riktig skarp kurva och cykeln måste lutas mycket.
Om det är mycket trafik och rejält blött så kryper jag alltid genom rondellerna, annars genar jag såklart.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Mjuuk körstil

Inlägg av jerkonetti »

Det gäller att vara mjuk i rörelserna. Som att köra på lösgrus och jämn kurvhastighet. Se till att ha bromsningen klar innan rondellen. (Rondeller är roliga!!) :D :D
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag tar det alltid långsamt och håller filen i rondellerna, blött som torrt. Jag har läst om alldeles för många som glider ner i rondellerna.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

En kompis till mig bara gled omkull på regnhal asfalt , där det på sommaren förekommit så kallad "blödande asfalt" Spräckt nackkota osv.
Men varför kan inte vägverket lägga på ordentligt grovt grus på såna ställen blandat med asfalttjära på samma sätt som de gör då de lappar mindre vägar??
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar