Trafikverkets hemliga lista

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Trafikverkets hemliga lista

Inlägg av Stefan »

Just det där med ägaransvar vore ju en ickefråga om det stod trafikpoliser av kött och blod utefter vägarna i stället för att helt förlita sig på fartkameror. Skulle ägaransvar införas (vilket gud och folkvett förbjude) så kunde det ju bli hur tokigt som helst :shock: Sedan förstår jag inte riktigt heller hur det skulle genomföras i samband med fartkameror, det måste ju i så fall paras med regskylt fram på hojar :ffs Har inte den debatten förts hur länge som helst nu :conf: :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
TTG
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 23:36
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Furulund

Re: Trafikverkets hemliga lista

Inlägg av TTG »

Fartkameror är en (rätts)vidrig företeelse. Att sätta upp fartövervakning som bara fungerar på knappt hälften av dom som passerar är inte bara fånigt utan dessutom ett hån mot devisen att vara lika inför lagen. Det är ju inte bara vi MCister som klarar oss. Utlandsreggade bilar. Bilar med släp på vägar med högre hastighet än 80, osv. Jag tror inte att man juridiskt sett heller kan införa ägaransvar. Inte utan betydande lagändringar. När man införde ägaransvar för felparkering kom man runt problemet med att byta terminologi. parkeringsböter blev felparkeringsavgift. På så sätt blev man ju av med dom pestarna också som inte snällt erkände utan ville få sin sak prövad. Ska man införa höghastighetsavgift?

Det är ju jämförelsen mellan olyckor med bil och olyckor med mc som drabbar oss mest. Tyvärr har det ju aldrig gjorts en rättvisande jämförelse. Vi vet att nära hälften av alla motorcykelolyckor är singelolyckor. Vi vet också att i mer än hälften av alla singelolyckor är föraren alkohol- eller drogpåverkad. OK Jag köper att det är lättare att hamna på Akuten om man kör tvåhjuling och är på snusen än om man har 4 hjul och plåtburk. Detta utgör ju dock en abnorm situation och borde tas bort från statistiken. Det samma gäller om fordonet är stulet. Hade man sen tagit hänsyn till ålder och körsträcka är jag övertygad om att MCn är säkrare än bil. Jag upplever betydligt färre farliga situationer när jag kör hoj än när jag kör bil. Vi har bromsar och väghållning som är bättre än formelbilar och vi utgör betydligt mindre träffyta. Det finns oftast plats till en hoj. Sen har ju vi lärt oss att betrakta varje bilförare lite som en älg. Dom kan hitta på vad som helst. "Nu du Alma har vi stannat vid stoppskylten. Nu kör vi. Oj Titta Alma vilken stor moped" PANG.

Sen tror jag att Skye har en verklig poäng i sitt tänk med skyltar och trafikregler. Man lagstiftar och skyltar bort behovet av att tänka själv. "Fan svängde vägen här? Det stod det ingen skylt om" "Kunde man inte köra om här? Men det var ju inte heldragen linje."

Det här blev långt och det får ni ursäkta men det här har alltid varit lite av mitt röda skynke.
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Trafikverkets hemliga lista

Inlägg av Jokern »

Bra sagt där,TTG :respekt:
Jag håller med dig *thumb_up*

Alla vet ju oxå att mc ökar fordons parken med 2-300`om årets värma månader, samma tid som vi har mycket utländsk trafik på vägarna.
Jag tror inte att man räknar rätt i % när man delger mc folket i olycksstatistiken, det finns mycket mera bilar året runt, ca 4 miljoner, och dom utgör ju en stor del av statistiken.

En dansk skrev i går i tidningen så här :
Varför är det bara rövhålar, som kör stora dyra bilar??

Till den kan jag bara säga :
Därför dom skiter i andra trafikanter.

Man har tag i fel förar, når man vill ha ner statistiken.
Jag ser nästan varannan kvinna bakom ratten, med sin mobil eller sin lilla väska, som hon skall rota runt i när hon kör (och det sitter barn i bilen)..

Nä det hela handlar om pengar, och vill staten ha in mera pengar, bör dom gå efter dom verkliga farliga trafikanter..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: Trafikverkets hemliga lista

Inlägg av Olle Åberg »

Vi får nog snart regskyltar fram också, för hur skall det funka med fartkamerorna annars. Finns visserligen kameror ( inte i Sverige än )
Då kommer en annan fråga. Hur många hojar blir reggade på barn som då inte är straffmyndiga?






9
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Trafikverkets hemliga lista

Inlägg av Jan-Olov »

Olle Åberg skrev:Vi får nog snart regskyltar fram också, för hur skall det funka med fartkamerorna annars. Finns visserligen kameror ( inte i Sverige än )
Då kommer en annan fråga. Hur många hojar blir reggade på barn som då inte är straffmyndiga? 9
Gör ingen skillnad eftersom vi fortfarande har föraransvar, men dumheter har vi sett tidigare.
jan-Olov
Skriv svar