@Jimmy, du har ju helt rätt i att man bör kunna trycka i en lägre växel via knapp, och det kanske är mest en vanesak, för mig kändes det jättekonstigt att växla med en tumme. Men, som sagt, man kanske vänjer sig, tack och lov hade den i alla fall inte bakbroms på vänsterhandaget àla scooter, då hade jag blivit orolig, utan här handlade det om inget kopplingshandtag alls.
Hur den kändes? Apslö! Men, jag kanske aldrig tog upp den till de varvtal du nämner.
Automatiken har ju två lägen, och det var väl främst dem jag nyfiken på. Ett grundläge, tror det kallades "eco", totalt hopplöst, ville upp på högre växel vid inget varvtal alls. Petade över till "sport", och det höjde väl växlingsvarvet en aning, men... Testade så klart manuell växling också, men med ny lånehoj kanske jag var lite väl försiktig

Men, totalt sett, en märklig upplevelse på en hoj som kändes betydligt slöare än min Alp.
Men, jag vill allt fortfarande växla på det traditionella sättet, på hoj är jag inte heller störd av det i köer, som man ju kan vara i bil i bland, det är ju två helt olika sorters körning.