Hej!
Har sökt runt lite men inte hittat något svar, sorry om jag missat nå'n tråd just om detta..
Skall fixa en liten spricka i en kåpa och funderade på att samtidigt lacka om, alt köra med Plasti Dip.
Har inte kunskap/tålamod att slipa/grunda/lacka utan tänkte helt sonika köra över existerande färg.
Men hur får jag bort dekaler utan att skada plast, och helst inte heller lacken under utifall jag kör med Plasti Dip.
Kan man köra Plasti Dip över dekalerna också utan att man ser dekalens form under?
Borttag av dekaler
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Borttag av dekaler
Hej Scarpie
Jag hade nog satsat på en värmepistol för att få av dekaler.
Plasti Dipen är ju rätt så tjock när den kommer på, men jag tror faktisk att kanterna på dekaler kommer att synas..
Du kan ju testa på en bit, och riva av igen, om den inte täcker..
Faktiskt mycket lätt att jobba med, Plasti Dip
Jag hade nog satsat på en värmepistol för att få av dekaler.
Plasti Dipen är ju rätt så tjock när den kommer på, men jag tror faktisk att kanterna på dekaler kommer att synas..
Du kan ju testa på en bit, och riva av igen, om den inte täcker..
Faktiskt mycket lätt att jobba med, Plasti Dip
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Borttag av dekaler
Ja värmepistol har jag hört innan med, lite nojjig för att förstöra lacken under, alternativt ännu värre: påverka själva plasten i kåpan.
Ja nya dekaler får det bli, det är inte för att kunna återanvända de gamla utan att få bort dom utan att skada kåpa och helst inte lacken heller.
Men en försiktig omgång med värmepistol kanske är svaret då!
Tackar!
Ja nya dekaler får det bli, det är inte för att kunna återanvända de gamla utan att få bort dom utan att skada kåpa och helst inte lacken heller.
Men en försiktig omgång med värmepistol kanske är svaret då!
Tackar!
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Borttag av dekaler
Ja om du skall lyckas med att skada plasten, då har dekalen redan smält bort o blivit en kolbit
Så va inte rädd att använda värmepistol
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så va inte rädd att använda värmepistol
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Borttag av dekaler
Eftersom jag är allergisk mot dekaltrimning så har det blivit många borttagningar genom åren, på alla sorters fordon och jag brukar göra såhär.
Värmepistol, eller om det känns nervöst och det inte gör något om det tar lite längre tid så ta hårfönen.
Värm dekalen och se om du kan få loss en hörna och sedan dra. Naglarna är bästa redskapet. I annat fall kan du använda en sån där plast-spackel som det brukar följa med i Plastic Padding-förpackningarna.
Har dekalen suttit länge kan det hända att limmet härdat igenom så att du får av själva dekalen men limmet sitter kvar. Det tvättar du bort med något som heter Limtvätt och som säljs i färgaffären.
Ha så skoj och se gärna till att du har ett par pilsner till hands. Det kan ta en stund ibland och man blir ju törstig av värmen.
Värmepistol, eller om det känns nervöst och det inte gör något om det tar lite längre tid så ta hårfönen.
Värm dekalen och se om du kan få loss en hörna och sedan dra. Naglarna är bästa redskapet. I annat fall kan du använda en sån där plast-spackel som det brukar följa med i Plastic Padding-förpackningarna.
Har dekalen suttit länge kan det hända att limmet härdat igenom så att du får av själva dekalen men limmet sitter kvar. Det tvättar du bort med något som heter Limtvätt och som säljs i färgaffären.
Ha så skoj och se gärna till att du har ett par pilsner till hands. Det kan ta en stund ibland och man blir ju törstig av värmen.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Borttag av dekaler
Skadar den inte lacken?Skye skrev:Jag använder kemisk ren bensin att få bort klister. Finns att köpa i vilken större matbutik som helst
Annars kör med 5-56 eller WD-40. Fett löser fett principen.
Pilla upp en kant på klistermärket och pilla bort märket i sig. Klistret som är kvar löser du upp med 5-56/WD-40 och gnuggar bort med en tygtrasa.
Fungerar hur bra som helst och skadar inte lacken.
(Fungerar även på Ikeas dj*la barcodeklistermärken som inte går att riva på som de sätter på alla prylar)
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Borttag av dekaler
Vanlig barnolja funkar klockrent på klister
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Borttag av dekaler
Idel bra tips och svar.
Bockar och tackar!
Bockar och tackar!