Vilken årsmodell skall jag ha?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Vilken årsmodell skall jag ha?

Inlägg av vemsom »

Hej!
Första inlägget!

Jag funderar på att byta inriktning lite för mitt motorcykelåkande.
Idag kör jag en VTR, men det går lite väl fort lite för ofta och för långsamt för sällan. Jag älskar egentligen hojen men det är först vid 140 och uppåt man kan slappna av, jag är glad sittställningen inte är mer sportigt än den är, då hade man aldrig kunnat köra under 200 antar jag!

Jo. Okej! då skall jag förklara.
Jag åker mest med flickvännen, hon har inte kort.. ännu. Jag vill att hon skall kunna åka bekvämt. Drömmarna har varit att köra småvägar och grusvägar i stilla gemak och se vårt (och andras) land / länder tillsammans.

Jag vet inte vad jag hittar, börjar bli lite rastlös. Även den senaste, eller näst senaste, årsmodellen är överkomlig i pris, men det skadar ju inte om man kan lägga de där 20-30 tusen extra på soppa och resorna om man köper en 2005a eller modellen innan?

Förresten, Hur är det med soppaförbrukningen? Har läst i tester att de drar runt 0.6/milen... vilket isåfall är vad jag, vid touring, drar med min hoj med... som är känd för att vara riktigt törstig (ibland ligger det uppåt 0.8 också. Men inte vid touring).

Testkörde en 08a med förhöjt kåpglas häromdagen och blev lite förundrad över turbulensen. Det verkar som jag var för lång (191) för kåpglaset på den modellen? Verkar inte gå att justera heller. Hur är originalkåpa och hur är tidigare årsgångar?
08an kändes dessutom låg i sadeln. Var tidigare modeller lite högre (mer "offroad")?.

Humm... fler frågor? ... fyll gärna på om ni kommer på något Smile
Användarens profilbild
Jonika
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 11:42
Answers: 0
Hoj: XL650v Transalp -04
Ort: Ekeby / Skåne

Inlägg av Jonika »

Hej

Själv åker jag på en Varadero 03:a och är mycket nöjd med den, körställningen är bra och även för passageraren, gumman är 171 lång. Vad det gäller bränsle så kan jag bara säga, när jag åkte från Skåne till Trollhättan på Bike dagarna så körde jag väl ca140-150km/h på motorvägen
och i övrigt höll jag nästan hastigheterna, skulle tanka när jag på kvällen kom till Orust. Jo, 0,54l/mil det tycker i alla fall jag är billigt.

Ha de gott och Lycka Till :D
Mvh Jonas
I en annan del av Skåne *pilot
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

Tjejen har en transalp 01 med högt original glas, och den lever om något fruktansvärt, jag är 185cm. Antar att det skulle gå bättre med originalrutan. Har själv en africa twin med varioscreen och den är helt fantastisk, både hojen och glaset! XRVn drar under 0,5 när jag kör tom, transalpen något mer. Med tanke på att du är lång så tycker jag du ska köpa en XRV, den känns betydligt större!
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Inlägg av vemsom »

Ah! får se vad jag hittar.
Tyvärr väldigt få africa(ner?) ute på marknaden. Dessutom försöker jag se lite annonym ut när jag kör, hittar helst en svart hoj ;)
... men justja.. försöker ta mig ifrån posör-grejen som man lätt får med sporthoj...

får se vad jag hittar!
Har en spekulant som får pengar om ett par tre veckor.
Men det kliar ju i fingrarna.

Skall testa. SKall såklart kännas rätt!

(ang. förbrukningen så låter det högt. Synd. Men det är ju inte den största kostnaden ofta)
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Inlägg av vemsom »

Jonika skrev:Hej

Själv åker jag på en Varadero 03:a och är mycket nöjd med den, körställningen är bra och även för passageraren, gumman är 171 lång. Vad det gäller bränsle så kan jag bara säga, när jag åkte från Skåne till Trollhättan på Bike dagarna så körde jag väl ca140-150km/h på motorvägen
och i övrigt höll jag nästan hastigheterna, skulle tanka när jag på kvällen kom till Orust. Jo, 0,54l/mil det tycker i alla fall jag är billigt.

Ha de gott och Lycka Till :D
Varaderon har väll förövrigt "samma" motor som VTRen fast med insprutning?
Användarens profilbild
Jonika
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 11:42
Answers: 0
Hoj: XL650v Transalp -04
Ort: Ekeby / Skåne

Inlägg av Jonika »

vemsom skrev:
Jonika skrev:Hej

Själv åker jag på en Varadero 03:a och är mycket nöjd med den, körställningen är bra och även för passageraren, gumman är 171 lång. Vad det gäller bränsle så kan jag bara säga, när jag åkte från Skåne till Trollhättan på Bike dagarna så körde jag väl ca140-150km/h på motorvägen
och i övrigt höll jag nästan hastigheterna, skulle tanka när jag på kvällen kom till Orust. Jo, 0,54l/mil det tycker i alla fall jag är billigt.

Ha de gott och Lycka Till :D
Varaderon har väll förövrigt "samma" motor som VTRen fast med insprutning?
Hej
Stämmer gott, Varaderon har samma motor. Insprutning från år 2003, men med en annan karktär & en 6:e växel. riktigt goo & köra. Enligt gumman så sitter hon riktigt gott där bak med.

Ha de Gott :D
Mvh Jonas
I en annan del av Skåne *pilot
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Inlägg av vemsom »

Sex växlar har alltid VTRen haft också :)
fast du kanske syftade i jämförelse med transalpen?

Får kanske kika på den med då. Frågan är om den inte är ännu mer för stor. Har vissa farhågor om att TAn är det. Men man måste ju fortfarande kunna sitta två... Det blir altlid avkall på något :)
Användarens profilbild
Jonika
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 11:42
Answers: 0
Hoj: XL650v Transalp -04
Ort: Ekeby / Skåne

Inlägg av Jonika »

vemsom skrev:Sex växlar har alltid VTRen haft också :)
fast du kanske syftade i jämförelse med transalpen?

Får kanske kika på den med då. Frågan är om den inte är ännu mer för stor. Har vissa farhågor om att TAn är det. Men man måste ju fortfarande kunna sitta två... Det blir altlid avkall på något :)
Hej
Jag syftade faktiskt på Varadero t.o.m -02 då var dem 5-växlade och med förgasare.
Ska ni åka 2 kan jag nog rekomendera varaderon. Men det bästa är om ni åker till handlar´n och prövar er fram.
hör gärna av dig och berätta hur det går

Ha de Gott 8)
Mvh Jonas
I en annan del av Skåne *pilot
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Inlägg av vemsom »

Har nu varit och testat Transalpen två gånger.
Dels själv en gång, och en gång med flickvännen.
Vilken radikal skillnad på hojen det var med en, kontra två personer som åker! Inte alls som VTRen faktiskt. Okej, där är det skillnad med såklart, Men blir mer rörlig och hojen känns sportigare när man är enesam, men det var ännu mer påtagligt med TAn, som gick från att kännas ganska lättsvängd och liten till stor och touring-aktig.

Testade samtidigt en Yamaha XT660X (inte R-modellen som är mer lämpad för grus), den kändes mycket mer snabbsvängd och lättkörd på grus, trots gatdäcken. Tyvärr var den lite för liten för att åka två på och flickvännen fick sitta på kanten av dynan. Kanske går att åtgärdas med eftermarknadssadel att sätta på.
Vi tittar även på framtidsplanerna när flickvännen skall skaffa hoj också..

Humm.. ja, vi får se vad det blir!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det var ett djäkla stort ombyte du funderar på. Från en VTR till en Transalp som är två helt skilda cyklar, helt skilda mc-världar och helt olika tänk och en jämförelse cyklarna emellan är fel att göra. Så glöm VTR:n om du ska bli nöjd med en Transalp.
Transalpen ska heller inte jämföras med en Yamha XT då TA:n från början aldrig var tänkt som en grussmiskare av rang. Utan mer som en allroundhoj med huvudinrikning landsväg med grusvägsegenskaper. Den långa fjädringvägen gör ju att det blir bekvämt på en sämre väg också jämfört med en "vanlig landsvägshoj".

Man brukar säga att Transalpen är inte bäst på någonting men är duglig till det mesta. Har själv åkt Transalp i många år med och utan passagerare och packning både långt och kort och det funkar. Det handlar vill jag påstå bara om att vänja sig vid den måttfulla motoreffekten och inse faktum och anpassa sig därefter. Men vill man hinna med att se sig om som du skrev i första inlägget och puttra fram på små grusvägar är cykeln perfekt. Och effekten räcker gott och väl till att hänga med i den vanliga trafikrytmen på större vägar också och behöver du göra en snabb omkörning är det bara att växla ned och vrida på rullen, även med passagerare och packning. Det är dessutom en ekonomiskt cykel med måttlig bränsleförbrukning och hyfsat låga försäkringspremier och TA:n är också känd för sin pålitlighet som gör att man som regel slipper dyra verkstadsbesök. TA:n är nog också idag en av de mest smidiga och bekväma allroundhojar på marknaden tack vare sin förhållandevis låga sitthöjd och bra kåpa. Det som tycks vara till störst besvär med hojen verkar vara kåpglaset som en del beklagar sig för och som jag själv haft besvär med. De som verkar ha minst besvär med turbulens är de som använder orginalglaset och accepterar att få vindraget på överkroppen och kör med öronproppar och intergralhjälm.

Varaderon kanske vore ett bättre alternativ för dig som är van med större motoreffekt men det är en tung hoj med hög tyngdpunkt och besvärlig att handskas med vid sidan om vägen om man inte har kroppshydda för det. Men har du det så kanske den skulle passa det är bara att prova.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
vemsom
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 20:27
Answers: 0
Ort: Honda VTR1000F / Malmö
Kontakt:

Inlägg av vemsom »

Precis som du skriver GeCe så är det så jag tänker.
Effekten kommer man sakna ibland. Men även tvärt om. Tjusningen att kunna hålla hastigheten på landsväg eller motorvägen eller för den delen i stan med samt att kunna köra långsamt bekvämt väger nog upp det ändå. Dessutom lär man få behålla kortet längre.

Jo. Man får se det som en helt annan värld man ger sig in i. Vilket jag också vill. Men det är också svårt att se användningen till vardags när man skapat ett sätt man kör och på vilka vägar man kör osv. När man sedan förstår och hittar alla andra alternativ kommer nog den oron försvinna också.

Har en köpare på min hoj, men det dröjer tre veckor till i alla fall innan han får pengar (först gick hans hoj sönder, sen när den var fixad fick han den stulen precis när triangelbytet vi hade arrangerat skulle bli av)....
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

vemsom skrev: Jo. Man får se det som en helt annan värld man ger sig in i. Vilket jag också vill. Men det är också svårt att se användningen till vardags när man skapat ett sätt man kör och på vilka vägar man kör osv. När man sedan förstår och hittar alla andra alternativ kommer nog den oron försvinna också.
Det ska du nog inte bekymra dig för mycket om när du märker fördelarna med att sitta högt och ha bra sikt. En av de största fördelarna med en allroand-hoj i trafiken enligt mitt tycke.

Otur med din köpare som fick hojen stulen, typiskt när man har planerat något. Men däremot finns det gott om TA:n både nya och begagnade att välja på.

Lycka till!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

vemsom skrev:Precis som du skriver GeCe så är det så jag tänker.
Effekten kommer man sakna ibland. Men även tvärt om. Tjusningen att kunna hålla hastigheten på landsväg eller motorvägen eller för den delen i stan med samt att kunna köra långsamt bekvämt väger nog upp det ändå. Dessutom lär man få behålla kortet längre.
Det var precis det som mycket styrde mitt val av ny mc här precis. Jag letade efter en ny hojj som klarar en vända ut på grusvägar men även att pendla i stockholmsköer i 20 kmh. Jag provkörde nya Transalpen, nya BMW 650 GS och 800 GS. BMW-cyklarna kändes bättre för gruskörningen och var som alla tester sagt mer rappa än den "trötta" Transalpen. Nackdelen i och med det är också att de var väldigt nervösa i låga hastigheter och låga varv och kö-körning i pendlingen blev väldigt ryckig. Med Transalpen kan man glida fram i sakta gemak. Så det belv en Transalp för mig, jag kör ändå rätt trött så den passar både mig och min körstil perfekt.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

cub skrev:
vemsom skrev:Precis som du skriver GeCe så är det så jag tänker.
Effekten kommer man sakna ibland. Men även tvärt om. Tjusningen att kunna hålla hastigheten på landsväg eller motorvägen eller för den delen i stan med samt att kunna köra långsamt bekvämt väger nog upp det ändå. Dessutom lär man få behålla kortet längre.
Det var precis det som mycket styrde mitt val av ny mc här precis. Jag letade efter en ny hojj som klarar en vända ut på grusvägar men även att pendla i stockholmsköer i 20 kmh. Jag provkörde nya Transalpen, nya BMW 650 GS och 800 GS. BMW-cyklarna kändes bättre för gruskörningen och var som alla tester sagt mer rappa än den "trötta" Transalpen. Nackdelen i och med det är också att de var väldigt nervösa i låga hastigheter och låga varv och kö-körning i pendlingen blev väldigt ryckig. Med Transalpen kan man glida fram i sakta gemak. Så det belv en Transalp för mig, jag kör ändå rätt trött så den passar både mig och min körstil perfekt.

Tror att du gjorde ett bra val när du valde Transalpen. Det är mycket som tilltalar med de nya mindre BMW hojarna kan tyckas. Men jag tror att BMW har en del kvar att göra när det gäller kvaliteten på motorerna och insprutningssystemet. Tycker jag märker från fler och fler håll om kvalitetsproblem med dem. Var ute i söndags med ett gäng där en ganska ny BMW 800 cc inte startade pga något elproblem. De vibrerar visst också en hel del läste jag i ett test och så det här med insprutningen och datorinställningen som verkar kunna vara en sjukdom hos dem.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Håller med om körning i stadstrafik, man kan köra som ett mc-bud :wink:
Ska man cruisa långt och bekvämt så kanske man ska överväga en guldvinge.
TA funkar bra på grus med, gärna då med mera grusanpassade däck. Jag tar gärna min på en sväng i södertörnskogarna på helgen. Kör den mest som pendlarhoj dock.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Skriv svar