Jag har en Scottoiler på min hoj. Denna satt monterad vid köp av MC:n och "slutdelen" (dispensern) saknas. Slangen hade en bit silvertejp i slutet och släpade mot kedjan. Bra smörjning men behållaren (stor behållare av touringtyp) tömdes snabbt och det var väldigt slabbigt.
Jag hittade monteringsbilder på nätet och tillverkade en egen dispenser. Resultated blev bra. Själva utmatningen ligger på utsidan av bakre kuggdrevet (enligt monteringsinstruktioner på nätet). Smörjningen funkar bra men man kan se att efter en tur så är den yttre delen av kedjan välsmord medan dom inre länkarna (mot hjulet) är ganska torra. Är detta OK? Det verkar ju vara så de flesta monterar Scottoilerns dispenser. Vad är er erfarenhet?
Montering Scottoiler
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Montering Scottoiler
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Det låter inte ok. Montera dispensorn så den smörjer på insidan kedjan vid bakdrevet istället. För oljan letar sig nog till utsidan ändå men sämre åt andra hållet.
Detta finns omnämt i en annan tråd och om jag inte minns fel berättar Tramsvalp där om hur han har det ordnat med sin scottoiler.
Detta finns omnämt i en annan tråd och om jag inte minns fel berättar Tramsvalp där om hur han har det ordnat med sin scottoiler.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
min smörjer på insidan av bakdrevet, och det blir lika för mej, ena sidan av kedjan smörjs mest. när jag fyller behållaren så brukar jag passa på att slemma ner den "torra" sidan av kedjan, och så brukar jag spraya kedjefett efter första turen efter tvätt. scottoiler är inget jag rekomenderar, men det är ett bra sätt att bli av med oljeslattar!
Scottoiler
Jag har hört mycket gott om Scottoilern och att den förlänger kedjans livslängd. Kan du motivera varför du inte tycker om den?Farmarn skrev:...... scottoiler är inget jag rekomenderar, men det är ett bra sätt att bli av med oljeslattar!....
Vad är alternativet? Kedjefett?
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
En Scottoiler Dual Injectorsmörjer båda sidorna av drevet.
![Bild](http://sklep.scigacz.pl/images/scottoiler_dualinjector.jpg)
Har dock synpunkter på konstruktionen för den som ids läsa min harang här: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=85
De flesta kan nog lätt fixa en förgrening för smörjning på båda sidorna av en Y-koppling från t.ex akvarieaffären.
Den tunna svarta vacuumslangen som också leder oljan sista biten till drevet finns nog som reservdel. Tror det måste vara liten diameter för att oljan ska hållas kvar när motorn är avstängd. Den får också en liten fläns i änden om man håller den i en ljuslåga, bra när man skarvar mot grövre slang.
![Bild](http://sklep.scigacz.pl/images/scottoiler_dualinjector.jpg)
Har dock synpunkter på konstruktionen för den som ids läsa min harang här: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=85
De flesta kan nog lätt fixa en förgrening för smörjning på båda sidorna av en Y-koppling från t.ex akvarieaffären.
Den tunna svarta vacuumslangen som också leder oljan sista biten till drevet finns nog som reservdel. Tror det måste vara liten diameter för att oljan ska hållas kvar när motorn är avstängd. Den får också en liten fläns i änden om man håller den i en ljuslåga, bra när man skarvar mot grövre slang.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Scottoiler
Hojen blir skitig, den doserar olika beroende på yttertemperatur (kan bero på att jag kör med fulolja). Tycker att traditionell kedjesmörjning är en mysig pyssla, och till sist är jag övertygad om att dagens oringkedjor inte behöver i närheten så mycket smörj som jag ger dem.Boman skrev:Jag har hört mycket gott om Scottoilern och att den förlänger kedjans livslängd. Kan du motivera varför du inte tycker om den?Farmarn skrev:...... scottoiler är inget jag rekomenderar, men det är ett bra sätt att bli av med oljeslattar!....
Vad är alternativet? Kedjefett?
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Scottoiler
Ja, kedjan blir ren och fin men resten av hojen blir skitig. Speciellt på och i närheten av bakhjulet.Farmarn skrev:Hojen blir skitig, den doserar olika beroende på yttertemperatur (kan bero på att jag kör med fulolja). Tycker att traditionell kedjesmörjning är en mysig pyssla, och till sist är jag övertygad om att dagens oringkedjor inte behöver i närheten så mycket smörj som jag ger dem.
Kedjesmörjning ska alltid ske på kedjans insida eftersom centrifugalkraften ser till att oljan vandrar utåt i kedjan. Extra viktigt om man smörjer med tunn olja (läs Scottoiler). Smörjning på utsidan gör att oljan kastas av när man kör utan att nå O-ringarna.
Lär barnen tidigt ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Barmark = Hojsäsong!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Barmark = Hojsäsong!
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Tror att ni missförstår varandra.
När Boman och Farmarn skriver "yttre" och "inre" så menar de vänster och höger sida av kedjan/drevet.
När GeCe och AeroSol skriver "insidan" så menar de insidan av den slinga kedjan bildar, alltså ovansidan av kedjan strax innan den går på bakdrevet.
När Boman och Farmarn skriver "yttre" och "inre" så menar de vänster och höger sida av kedjan/drevet.
När GeCe och AeroSol skriver "insidan" så menar de insidan av den slinga kedjan bildar, alltså ovansidan av kedjan strax innan den går på bakdrevet.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Tramsvalp skrev:Tror att ni missförstår varandra.
När Boman och Farmarn skriver "yttre" och "inre" så menar de vänster och höger sida av kedjan/drevet.
När GeCe och AeroSol skriver "insidan" så menar de insidan av den slinga kedjan bildar, alltså ovansidan av kedjan strax innan den går på bakdrevet.
Det stämmer allt Tramsvalp. Fick intrycket av att smörjningen skedde på kedjans utsida. Det var ju där som Boman skrev att oljan fanns också.
Tack för påpekandet!
Men just det här med att få smörjmedlet att stanna där det ska vara visar tycker jag, på det som verkar vara problemet med scotten. Instruktionen vid manuell smörjning är ju att lägga på smörjmedlet och sedan vänta en kvart tills lösningsmedlet har dunstat. Lösningsmedel används inte bara till att få smörjmedlet "spraybart" utan ger det krypegenskaper också så det kan tränga in där det kan göra nytta. Eftersom ett "riktig" eller bra smörjmedel till kedja också innehåller någon form av "klister" stannar smörjan där det ska och skitar inte ned cykeln om man inte lagt på för mycket vill säga.
Eftersom scotten smörjer under körning så blir det här ett svårt smörjställe speciellt om man kör med en tunn olja som kanske inte innehåller något klisterämne alls. När AeroSol och Farmarn här beskriver hur kedjan blir ren och fin men cykeln skitig tror jag att ni smörjer för mycket eller har fel smörjmedel eller en kombination av båda. Det finns ju faktiskt speciella kedjeoljor på marknaden där man borde kunna ställa ned förbrukningen ordentligt men dyrare blir det med största säkerhet.
Själv föredrar jag än så länge manuell smörjning med kedjefett jag penslar och sprayar på och har på så vis kontroll på hur mycket jag lägger på. Och jag gör det ofta men lite varje gång.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.