Kronans värde

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Kronans värde

Inlägg av V Saarela »

....och nu har Honda släppt sina priser :(

Transalp: 84.900:-
Transalp ABS: 89.900:-

...och det jävliga
Varadero: 116.900:-
Varadero ABS: 122.900:-
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

På Blocket finns det 08:or från 94900:- och ännu billigare 07:or. Dom verkar ha sänkt priset rejält på lagerhojar. Varför skulle man vilja betala 122000:- när man kan få en likadan för 94K?
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

maua skrev:På Blocket finns det 08:or från 94900:- och ännu billigare 07:or. Dom verkar ha sänkt priset rejält på lagerhojar. Varför skulle man vilja betala 122000:- när man kan få en likadan för 94K?

MC-centralen i Örebro säljer en Valadero -08 för 94900 det är kanske den du sett.
De har nyligen börjat sälja Honda så de kanske försöker profilera sig. En demo TA -07 men 50 mil på mätarn för 68900.

Annars verkar överlag vara vanligt att de dumpar riktpriset med 5 eller -10000 pengar.
TA ligger nog fel i pris i jämförelse med konkurrenterna helt enkelt och är nog inte lättsålda. Har själv bara sett en TA 700 i år på vägen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Honda prisdumpade 08:orna(precis som alla andra gjort)
Sen insåg dom helt plötsligt att 09:orna skulle dra iväg i pris(pga kronans värde) så dom tog helt enkelt bort dom lägre prislapparna på hemsidan.

Många handlare hann köpa på sig lite 08:or innan återtaget.
Nu är 08 priserna tillbaka på hemsidan, dock med med en liten höjning.

Gissar att nästa år kommer det att säljas föregående modeller såsom aldrig förr(beroende på vilken valuta hojen är tillverkad med)
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

GeCe skrev:Har själv bara sett en TA 700 i år på vägen.
Du, det där gäller mig med!
Jag trodde på storsälj på den...

/H
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

V Saarela skrev:Honda prisdumpade 08:orna(precis som alla andra gjort)
Sen insåg dom helt plötsligt att 09:orna skulle dra iväg i pris(pga kronans värde) så dom tog helt enkelt bort dom lägre prislapparna på hemsidan.

Många handlare hann köpa på sig lite 08:or innan återtaget.
Nu är 08 priserna tillbaka på hemsidan, dock med med en liten höjning.

Gissar att nästa år kommer det att säljas föregående modeller såsom aldrig förr(beroende på vilken valuta hojen är tillverkad med)

När jag skriver detta står det på Hondas Svenska hemsida kampanjpris 75 900 kr för en XL 700V -08. Om det är med ABS eller inte framgår ej.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Henning skrev:
GeCe skrev:Har själv bara sett en TA 700 i år på vägen.
Du, det där gäller mig med!
Jag trodde på storsälj på den...

/H
Om det inte var samma cykel vi såg så finns det alltså 3 st. inkl. Saarelas på vägarna!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

GeCe skrev:
V Saarela skrev:Honda prisdumpade 08:orna(precis som alla andra gjort)
Sen insåg dom helt plötsligt att 09:orna skulle dra iväg i pris(pga kronans värde) så dom tog helt enkelt bort dom lägre prislapparna på hemsidan.

Många handlare hann köpa på sig lite 08:or innan återtaget.
Nu är 08 priserna tillbaka på hemsidan, dock med med en liten höjning.

Gissar att nästa år kommer det att säljas föregående modeller såsom aldrig förr(beroende på vilken valuta hojen är tillverkad med)

När jag skriver detta står det på Hondas Svenska hemsida kampanjpris 75 900 kr för en XL 700V -08. Om det är med ABS eller inte framgår ej.
VA står för ABS och V står för utan ABS. Dock så har båda modellerna CBS som standard.

Dom var nere lite lägre innan "återtagningen" av priserna. V kostade 74.900 och VA:n 79.900. Nu kostar 08:orna 75.900:- resp 79.900.
alltså har dom i princip inte höjt dom alls.

Varadero V var nere i 94.900 och VA:n var nere i 99.900. Nu har dom höjt dom till 96.900 resp 104900.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

GeCe skrev:
Henning skrev:
GeCe skrev:Har själv bara sett en TA 700 i år på vägen.
Du, det där gäller mig med!
Jag trodde på storsälj på den...

/H
Om det inte var samma cykel vi såg så finns det alltså 3 st. inkl. Saarelas på vägarna!
Flänger ju runt en hel del så....Var alla gula, så kanske det finns bara en?!?(läs min) :)
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tack för upplysingarna om beteckningar och priser Saarela!

Beträffande antalet TA 700 på vägarna så är ni nu besviligen minst två st. då jag pratade med föraren av den andre gule som var från Småland. Han var mycket nöjd med hojen men så hade han kört en stor tung custom innan också!

Så du behöver inte känna dig helt ensam Saarela! :wink:
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jag har åkt i samma grupp som 3 st Ta700 i sommar :shock:

Två styck var utlånade av Honda sverige till Ahlqvist MC (Honda center) här i gbg och en var privat. Det var i samband med ett "grusbusevent" som Ahlqvist MC anordnade. Dom var luft och bullermoddade dom där lånehojarna och fasen vad gött dom lät i skogen!
Det är synd att jag inte har bilder från den körningen för det är knappt jag tror det är sant själv vilken terräng jag baxade runt varaderon i! Genom surhål och uppför berg :) Huga!
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

En stilla fråga, vad har rubriken med innehållet att göra egentligen?
Har kronan stärkts eller vad menas? :)

/H
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

visst ligger BMW 650GS lägre i pris än transan? antar att de flesta väljer tysken då..
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Farmarn skrev:visst ligger BMW 650GS lägre i pris än transan? antar att de flesta väljer tysken då..
Den kostar 82 900 för årsmodell -09 med ABS och handtagsvärme som standard. Men jag undrar jag hur mycket offroad den cykeln är att betraktas som? Skulle tro att det är 800 GS som tilltalar on/offroad publiken mer men den kostar 104 900 å andra sidan.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

I mina ögon är väl 650n lika mycket offroad som transan är.. men det är iof i mina ögon... jag har inte kört någon av dom..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Henning skrev:En stilla fråga, vad har rubriken med innehållet att göra egentligen?
Transalp, skapelsens krona förstås!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Tramsvalp skrev:
Henning skrev:En stilla fråga, vad har rubriken med innehållet att göra egentligen?
Transalp, skapelsens krona förstås!
Aha! Givetvis... :)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

JA JA om ni säger det så.
jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Farmarn skrev:I mina ögon är väl 650n lika mycket offroad som transan är.. men det är iof i mina ögon... jag har inte kört någon av dom..
Jo, lika mycket eller lika litet offroad det måste jag nog hålla med dig om.

Men skulle jag välja så skulle det nog bli en Transa iallafall även om BMW 650 GS har en del kvaliteter som jag kan sakna hos Transan såsom lägre tyngdpunkt.
Men jag vill nog hålla på att Honda står för en kvalitet som står sig. BMW har haft en hel del kvalitetsproblem med styrningen av insprutning med höga kostnader som följd då du måste in på en märkesverkstad som kostar skjortan. Tror det gäller flera av deras modeller. Köpte själv en Fundaro och provade som gav mig en hel del bekymmer då den visade sig ha ett allvarligt fel i växellådan som inte gick att upptäcka vid provkörningen. Kollade in en del BMW Fundaro i samband med det köpet och de som hade några tusen mil på mätarn skramlade oftast som gamla skördetröskor i motorn även om de gick bra. Hur de här nya två-cylindriska maskinerna från BMW är vet jag inte men det ju i grunden samma motor som tidigare. Men jag känner mig en aning luttrad vad gäller "nyare" modeller från BMW och dess kvalitet även om de är innovativa och kommer med mycket nytt.

Sen verkar inte Honda motorerna vara lika hårt trimmade om man jämför kompressionstryck. Det tror jag också är en av anledningarna till Honda-motorernas pålitilighet och hållbarhet. Det ger också en mjukare motorgång som jag trivs med. Dessutom har jag åkt Honda i ganska många år utan större problem och vanans makt är som bekant stor.

Det är kanske som Tramsvalp skriver.

"Transalp, skapelsens krona förstås!"
Även om jag skulle vilja reservera mig för modellerna fram till 2007 då den nya modellen verkar lite svårsmält ännu så länge.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar