jakob skrev:Hur går det för kedjemarodören, kan man få en uppdatering!
Bra att du tog upp det igen, hade själv också "glömt" bort detta.
Mindes(skrivit fel tidigare) lite fel vad gäller mil osv.
Idag:
Kedjan är endast "tjuv"smord vid 1200 milaservicen, körd från Luleå till Boden med denna smörja och sedan rentorkad, i dagsläget står mätaren på ca 1870 mil och kedjan är fortfarande i toppform, inga hajfenor på bakdrevet eller andra skador på kedjan
Ni som kör med Scott Oiler, hur länge brukar drivpaketet hålla? Jag har kvar min originalkedja och drev, har kört 3950 mil med den nu. Men behöver byta framdrevet, annars så ser det bra ut
V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
V Saarela skrev:Träffar honom förmodligen på torsdag eller fredag. Ska stämma av med honom exakt antal mil osv och sen följa det hela under sommarens gång.
Hur det än är, så tycker jag det är ett kul experiment
Normalt brukar man ju kunna med landsvägskörning plocka ut en ca 3-4000 mil på Varaderons kedja(ungefär hälften på en Transalp?)
Henning: nästan rätt....FJR 1300
Vad beror den kortare livslängden på TA-kedjan på då? Är det klenare kedja eller kör Transalparna mer på skitiga vägar?
Klenare kedja. Dessutom tror jag att många spänner för hårt kedjan på Transalperna.(enligt instruktionerna i bok) Finns nånstan här en tråd om detta.
joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.
För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd
Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
joeng38 skrev:Hur ofta bör man smörja egentligen om man kör 90% asfalt och inte i regn? Jag brukar spreja på var 100e mil. Kanske onödigt ofta då?
Jag brukar hålla mig till smörjning ca 100 mil.
För övrigt: Nämnda Varadero har tyvärr fått ny ägare, en ägare som gillar smörja. Synd
Fick dock chansen att granska drivpaketet innan(drev, kedja, snurra på den etc etc) Kollade mätarställningen, den hade gått dryga 1800 mil. Jädrans, drivpaketet såg fint ut och verkade heller inte ha sträckts många gånger.
Håller på att övertala nya ägaren att fortsätta testet. Han har smort den en gång hittils och det lät som om han kan tänka sig att hoppa över smörjandet
Tyvärr kör han inte värst mycket motorcykel. Men och andra sidan, när han nu fått en körhoj mellan bena så.......
Jag kör ett experiment med att inte smörja kedjan på min Varadero. Köpte den vid 700 mil på mätaren, nu har den gått 2.000 mil och jag har varken smort eller spänt kedjan en enda gång. Både drev och kedja är i gott skick och lär kunna hålla länge än. Vi får se hur länge den håller när säsogen är slut. Den kanske byts oavsett om det behövs eller ej.
Har planer på att konvertera hojen till remdrift. Har en kompis som kikar på om det är möjligt till en överkomlig kostnad. Blir ett vinterprojekt i så fall.
Ska byta dreven o kedja om en vecka. Har smörjt typ var 100:e mil ngt. På verkstaden sa dom att
normalt "håller" en kedja/drev 2500-3000 mil. (Min Varadero har gåt 3100 mil nu.) Med lite marginal för
säkerhet också antar jag. Hur man kör påverkar ju också. Men normalt enl ovanstående.
Har beställt nytt drivpaket till min varan. Blev det dyrare D.I.D-kitet från motorradteile. Bara inse man går på försäljningsmumbojumbotermer. Sedan är nästa fråga om man ska låta något proffs nita låset eller om man ska fortsätta nita själv...
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
Hej Rydde
Jag nitar mina lås själv och det har alltid hållt. Har kört med såna lås som man skruvar på 2 muttrar som man sen spänner hårt och sen knäcker av så är "nitningen klar" Funkat bra men vet ej om dom finns nu då det var ett tag sen jag bytade på någon hoj. Brukar byta hoj istället då jag inte kör mer än ca 300-400 mil om
året.
Mvh Hogge
Ja det är ju just hur hårt man ska pressa ihop det som jag är lite osäker på, har nitat mina två senaste kedjor själv och det har funkat men tyckte den sista jag gjorde till lillhojen blev lite segare i låslänken. Kanske inte spelar någon stor roll. Funderar på att låta något proffs nita och studera hur de gör...eller så får det bli nita själv igen. Man kanske skulle skaffa några extra nitlänkar så man kan göra om ifall det blir för tajt...
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
dasf skrev:Har alltid beställt färdig hel kedja (fabriksnitad). På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer
Aaaah, det där var ju inte så dumt att veta! Har alltid tänkt man måste av med svingarmen helt för den operationen. Tack för tipset!
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
Jeg gjorde det samme da jeg skiftede kædekit sidste sommer (36000km), da kan man
nitte kæden i skruestikken i stedet for på cyklen, det er lettere, og bedre
131 Ævro for originalt kæde + tandhjul hos DavidSilverspares
Mats Liifv skrev:Jag kör ett experiment med att inte smörja kedjan på min Varadero. Köpte den vid 700 mil på mätaren, nu har den gått 2.000 mil och jag har varken smort eller spänt kedjan en enda gång. Både drev och kedja är i gott skick och lär kunna hålla länge än. Vi får se hur länge den håller när säsogen är slut. Den kanske byts oavsett om det behövs eller ej.
Har planer på att konvertera hojen till remdrift. Har en kompis som kikar på om det är möjligt till en överkomlig kostnad. Blir ett vinterprojekt i så fall.
Fast, före ditt köp har den nog smorts och kanske också spännts?
Har du haft upp framdrevet och kikat på den? Mitt experiment slutade med att drivpaket tog kronslut vid 2400 mil och dom sista hundra gick fort. Det som verkar ha tagit mest stryk är framdrevet och jag inbillar att om jag hade bytt bara framdrevet så hade drivpaketet fortsatt att funka ett bra tag till.
dasf skrev:På Varaderon är det enkelt att få på en hel kedja då man inte behöver ta av svingen.
Lite bra bilder på http://www.varawiki.de/index.php?title=" onclick="window.open(this.href);return false; ... sind_teuer
Lysande! Det borde gå att ta av "die Fußrastenanlage" på Transalpen och byta kedja på samma sätt!?