Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

Ja då var pärlan besiktad Fast det var ju inget tvivel om utgången. Det är ju en Honda Fast jag var lite feg och satte på fjollrören innan. Men nu låter den gött igen

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Sv: Idag..

Inlägg av ppgtony »

Inte i dag men i måndags kom ett paket från saarela[THUMBS UP SIGN] så nu e pärlan nyservad.
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

@Pne64 - gött


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Idag..

Inlägg av maua »

...har jag beställt en sadel från Topp Sellerie!! :clap :clap

En sådan har jag velat ha länge!! Tog det vettiga beslutet att köpa sadel istället för bullerburkar. Det får komma senare. Jag återkommer med en recension när jag fått hem den! Jag kan nämna att dom har den sadeln jag köpte på rea just nu. Jag designade en egen med exakt samma spes fast jag valde bara gel fram, den jag köpte nu har både fram och bak och den blev 500 kr billigare!

Välj varadero i listan över modeller och kolla sen bargain-listan till höger. Där finns med värme fram för 400 eur också!

Väntans tider här också således :lurk: 8)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

... hade jag knarren på 3600-milaservice hos Hondacity i Upplands Väsby, en av Hondas svenska ÅF.

Blev lite häpen dock... :conf:

Det började när jag ringde och bokade för ett par veckor sedan. Jag frågade vilken tid jag skulle komma, och fick till svar "så tidigt efter 7 du kan. "Ja OK, jag dyker väl upp vid 8 då, jag vet ju att ventilkontrollen tar tid, motorn ska bli kall och mycket runt om som ska bort".
-"Nej, det är ingen ventilkoll på den servicen, den kommer vid 4800" :shock: OK, jag var på jobbet och instruktionsboken hemma, så jag tänkte att det var väl någon som bara svarade i telefon, men meckarna borde ju veta.

Surrade alltså dit vid 8 i morse. Tänkte att "det löser sig säkert". Tog ut lånehojen och stack. Sedan var väl klockan kanske runt 2, när jag fick ett sms att hojen var klar. Nu blev jag fundersam, det var lite väl tidigt. Så jag åkte dit, och under processen att byta hoj, pröjsa och få stämpeln, så frågade jag vad som var gjort på hojen. Inte var det någon ventilkoll :ffs

Då blandar sig kollega till till tjejen som clearade mig i, och sa att "det är ingen ventilkoll på den servicen".

"Jo", sa jag. "Nej" sa han. Men nu började han söka på sin dator. Eftersom jag började undra lite redan vid bokningen, så hade jag tagit med mig instruktionsboken, och visade nu påpassligt upp servicesschemat i den. "Inte vet jag, men någonstans verkar det ju finnas ett fel här" sa jag.

Nåväl, för att göra en längre story kortare, så kom vi till slut fram till att de hade gjort fel. Jag blev erbjuden att komma tillbaka för ventilkoll. "Men den skulle ju ingå i denna service"? "Jo, men inte till det priset" "Hmmmm" "Men, det får vi bjuda på", säger han sedan. *thumb_up*

Så, jag kunde boka in en dag som passar mig, de gör ventilkollen då, de håller med lånehoj, och jag pröjsar inte en spänn. Så, jag är inte lack på dem. Alla kan göra fel, men när man rättar till det på ett snyggt sätt, så må det väl vara vara hänt.

Men, blir som sagt lite häpen :shock: Dock, stämpeln finns nu i boken på acceptabelt miltal, och det kostar mig väl någon timma extra i resor, men det är OK. Lite nyfiken bara på vad kostnaden blivit för det kompletta jobbet, det var inte direkt billigt redan nu...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

Vad knepigt! Jag vet att ventiljustering görs vid 2400 mil. För det gjordes på min Transa. Ska den göras redan vid 3600 mil igen?

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@pne, som vi diskuterade i en annan tråd, varje 1200:e mil. :rtfm
Verkar som om Honda Sverige har svårt att få ut informationen till ÅF:arna :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Squba
50cc
50cc
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 21:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-98
Ort: Uddevalla

Re: Idag..

Inlägg av Squba »

... Har jag varit på Touratech i Lidköping och hämtat mina framgaffelfjädrar, Touratech Suspension (eller HyperPro eg). Ska bli spännande att få dit dem! Väntar bara på att "min" mekaniker ska komma hem från Belgien. Är där och är mekaniker på Endurance-tävlingen där... Dålig tajming där...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2423
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Squba

Intressant *thumb_up* ... följ gärna upp fast i en egen tråd dina erfarenheter då du testat o kört med dem en tid.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

@Stefan. Det var hiskeligt vad ofta. Ska det behövas? På min behövdes ingen justering vid 2400 mil. Det kanske är beroende hur man kör. Jag kör ju som en kärring och då kanske inte ventilerna flyttar sig så mycket

skickat från S3-luren
Squba
50cc
50cc
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 21:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-98
Ort: Uddevalla

Re: Idag..

Inlägg av Squba »

Det ska jag göra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av V Saarela »

Transalpen har ju skruvventiler medan Varaderon har shims. Jag har nu gjort en hel del ventilkontroller på "lågmilare" och finns inte en enda med skruvventiler som jag inte justerat på.
Väldigt sällan på hojar som har shims, men det händer lite då och då det också. Det trista är att det inte ofta är en ventil som är lite tajt. Det trista är att man kanske då tror att allt är okej eftersom hojen låter bra och startar bra.

Tjusig bild ppgtony :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5372
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@pne, jag får väl överlåta svaret till Saarela. Själv kan jag ju tycka det känns överdrivet, men har ju ingen erfarenhet i frågan. Och, som han säger, för stora gap hör man ju, men om gapen minskar, kan det ju ge mer svårbestämda fel, typ taskig gång när hojen är riktigt varm en sommardag, men allt normalt den svalare dagen efter... :conf:

Men, som jag ser det, så länge jag ö.h.t. lämnar in för en service (i synnerhet hos Honda själva :shock: ), så skall serviceschemat följas, oavsett vad man kan tycka. Det är ju lite det jag pröjsar dyrt för, och som stämpeln i boken ska kunna visa. Och hos Hela hojen i Stockholm eller Honda MC-center i Karlstad har det då aldrig klickat, det som står i serviceschemat är också gjort. (Okej, jag har inte varit efter och kollat själv, men i en tidigare tråd beskrev jag t.ex. hur en kille på Hela Hojen ringde mig efter service och var lite orolig om han hade använt fel bladmått, och i Värmland hade jag en liten dialog med mecken. Jag nämnde att kollen ju skall göras med kall motor, och han replikerar att "det tar ändå halva dagen att ta mig in till dem". Och det är precis det som står i serviceschemat som debiteras, väl uppspecat (utom arbetstid som klumpas av förklarliga orsaker).

Den dagen jag börjar göra stora delar själv, och kanske bara beställer specifika jobb på verkstad, är det ju en helt annan femma...

Men, som sagt, jag tyckte snubben på Hondacity ändå styrde upp det på ett bra sätt (även om jag inte var för road av att köra nc700 en dag :D ), så inga hard feelings där, bara lätt fascinerad över vilken info de verkar få från centralt håll :roll:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av V Saarela »

Jag kan inte komma på en Varadero där ventilerna justerats vid 2400 mil. Stahson är ju nu uppe i snart 12000 mil med sin och dom har inte behövts justeras än. Han kör definitivt inte som en kärring. Han har haft den sen ny, är noga med hojens tekniska och har väl aldrig varit ens i närheten av rödstrecket på varvräknaren.

Jag fick ju min 700 i början av december 2007 och gjorde den klar för vinterkörning. Det var cirka 2 månader innan den första Transalpen dök upp i butik i Sverige.(lansering 31/1 2008)
Redan vid första servicen 100-mil fick en ventil justeras. Tydligen besvärligt på 700 att komma fram till ventilerna och jag tror att min hoj föranledde till att första ventilkollen(hojar med skruvventil) vid 100-mil togs bort på alla Honda pga mekens klagomål till Honda.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

Det var på min Transalp som inte behövdes justeras vid 2400 mil. Det var vad verkstan sa i alla fall. Men det låter bra att det inte behövs justeras på Vararderon så ofta nu när man bytt :)

skickat från S3-luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...ska min tidigare avställda bil besiktigas. En Opel Astra Combi -95. Körde den ett tag mellan Suzuki och Subaru. Sedan fick "dotra" ta över den, men så började motorkontrollampan lysa och då köpte hon och killen hennes en nyare bil. Så nu har den stått drygt ett år och samlat damm och grannens tallbarr. Jag har bytt kontrollamps-indikeringen, som var kamaxelgivaren. Opelverkstad i Umeå, där jäntan studerar, ville ha någonstans drygt tretusen för att byta denna. Jag gjorde det själv för ca 600 sek. Beställde delen från Skruvat.se och jag och grabben, som nu ska förvalta Opeln, hjälptes åt att skruva. Måste ju lära han ett och annat i mek-väg. 8)

Ferdinand uppfann Porschen. Var det Konstantin som uppfann Opel?? Första rätta svar belönas med en bira på Ålands-båten. :rock-on
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Idag..

Inlägg av ppgtony »

Nej jag tror han hette Adam Opel inte Konstantinopel :D *thumb_up*
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Definitivt rätt Tony. Bärsen är din. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4086
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Satan det visste ju jag :evil: Då får jag köpa ölen själv :frust:
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Idag..

Inlägg av ppgtony »

*beer_buddies* Tackar *drinking_cheers*
Skriv svar